handdator

Visa fullständig version : bromsreducerings ventil golf



mange__
2007-06-29, 16:14
har fel på nämnda fel på min golf3 med trummor bak, bromsarna bak tar ojämnt.

nu vill jag veta namnet på delen, den sitter vid bakaxeln och fördelar bromsvätskan ut till hjulcylindrarna bak............ heter de bromsreduceringsventil eller laskänningsventil eller va tusan heter den, alla säge rolika nämligen =( dyr va den också!

joo
2007-06-29, 16:16
Tror den kallas lastavkännande bromsreduceringsventil hos VAG :-)
Och kostar bra många pengar...

mange__
2007-06-29, 16:22
Tror den kallas lastavkännande bromsreduceringsventil hos VAG :-)
Och kostar bra många pengar...

kostar 1800 spänn =(

är det bra å köpa begagnad?

har aldrig hör att de gått sönder

Särkelä
2007-06-29, 16:43
E det verkligen den som e felet då?? tror ja inte.. Har du öppnat upp o kollat så allt rör på sej o inte e fastrostat? Plocka ner trummorna o ta av backarna o smörj upp armen till handbroms vajern o sen anliggningsytorna. o kolla så inte cylindrarna läcker lr kärvar. Tror me på nått sånt.

mange__
2007-06-29, 18:08
E det verkligen den som e felet då?? tror ja inte.. Har du öppnat upp o kollat så allt rör på sej o inte e fastrostat? Plocka ner trummorna o ta av backarna o smörj upp armen till handbroms vajern o sen anliggningsytorna. o kolla så inte cylindrarna läcker lr kärvar. Tror me på nått sånt.

allting e nytt, både bromsbackar och hjulcylinrar.. hade den inne på verkstaden igår och va uppsmörjt, men bromsarna bak tar ändå ojämt!
bakbromsarna skrapar också när man bromsar, trummorna kanske e slitna?

färdbromsen tar 0.8 vänster och 1.5 höger
handbromsen däremot tar 1.3 vänster och 1.0 höger

skumt som fan, e trött på skiten!

Roffe
2007-06-29, 18:20
är det inte trummorna som är skeva eller något sådant? kommer inte ihåg hur mkt de får slå sig på en golf III. kanske lite långsökt. dåligt luftade?

mange__
2007-06-29, 18:30
är det inte trummorna som är skeva eller något sådant? kommer inte ihåg hur mkt de får slå sig på en golf III. kanske lite långsökt. dåligt luftade?

ja du jag vette fan.. men de skrapar om bromsarna, får ta och byta trummorna, men de borde ju inte ändra bromsvärdena. bromsarna ska valuftade enligt verkstaden

va på motorhalland i halmstad (vw) och han va till 99% säker på att de va reduceringsventilen som va paj=(

pekka kiiskilä
2007-06-29, 18:33
Det kan mycket väl vara lastventilen som kärvar men du kan ju alltid försöka o lea upp den för jag har gjort det flera gånger på golfar.

mange__
2007-06-29, 18:36
Det kan mycket väl vara lastventilen som kärvar men du kan ju alltid försöka o lea upp den för jag har gjort det flera gånger på golfar.

du menar att det är innanmätet som kärvar ihop?
Det går alltså att smörja upp den och få den att funka igen?

vet knappt hur delen ser ut.. hehe

fruktanvärt snabba svar här förresten!! det tackar vi för grabbar!!

Roffe
2007-06-29, 20:01
du menar att det är innanmätet som kärvar ihop?
Det går alltså att smörja upp den och få den att funka igen?

vet knappt hur delen ser ut.. hehe

fruktanvärt snabba svar här förresten!! det tackar vi för grabbar!!

Alltid lika kul och hjälpa andra med samma intresse för det kommer en dag då man själv behöver det och är tacksam för snabba svar ;)

pekka kiiskilä
2007-06-29, 23:50
Det är en liten kolv som är fjäder belastad och det kan vara bra om du har en polare som trycker på bromsen så ser du ifall den rör sig riktigt om inte så smörj kolven och prova igen= tryck in kolven o bromsa håll på en stund så brukar den komma igång igen.

mange__
2007-06-30, 10:21
Det är en liten kolv som är fjäder belastad och det kan vara bra om du har en polare som trycker på bromsen så ser du ifall den rör sig riktigt om inte så smörj kolven och prova igen= tryck in kolven o bromsa håll på en stund så brukar den komma igång igen.


okej tack som fan =)=)=)!

behöve rman lossa bromsrören för att komma åt kolven eller hur funkar de..

har hanyes handbok, men där står bara byte av den.. vill bara smörja upp den

pekka kiiskilä
2007-07-01, 00:18
Du behöver bara lossa på fjädern för att få kolven ut helt och då behövs en vän som trycker mer bromsen och då ser du om den rör sig eller kärvar.

gti8v
2007-07-01, 20:41
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=548


Hade samma problem men på min då var det huvudbromscylindern som var kass.

mange__
2007-07-02, 19:07
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=548


Hade samma problem men på min då var det huvudbromscylindern som var kass.

okej, har bytt huvudbromscylindern , men samma problem kvarstår.

gti8v
2007-07-03, 09:56
Koppla förbi bromsreduceringen, så vet du om det är den som jävlas eller ej.

Använd samma bromslangar (finns i biltema artnr 66-256 )som sitter till bakaxeln så behöver du inte bocka om rören.

mange__
2007-07-07, 10:31
Koppla förbi bromsreduceringen, så vet du om det är den som jävlas eller ej.

Använd samma bromslangar (finns i biltema artnr 66-256 )som sitter till bakaxeln så behöver du inte bocka om rören.


felet e nu avhjälpt.
Va en "mekonomen bilverkstad" som vid bytet av bromsbackar och hjulcylindrar monterat det helt åt helvete! Handbromsvajern va helt spänd på högersidan och det såg allmänt jävligt ut!

nu e bromsbackar och cylindrar bytta och alllting fungar perfa! gick igenom bes med 0.8 på båda sidor.