handdator

Visa fullständig version : Golf G60 problem med Digifant ínsprutet.



Roza
2010-05-04, 12:52
Tänkte se om någon här varit med om något liknande problem som jag har.

Bilen är trimmad med skruvkompressor, portad topp, borrat block till 1.9L nu sitter orginal Digifant styrsystem i.

bilen gick innan jag hängde på lysholmen. men nu så pumpar den i sig något otroligt mycket soppa.
Ur spridarna ska det ju komma en fin Dimma, men det står som en stråle,

Jag har 3 bars soppatryck enligt min mätare, Jag har inget Spridarrelä, utan det sitter i styrboxen, och alla relän är prövade i en annan bil, så det är inte dem som spökar
och en annan box är provad och det gjorde inte någon skillnad.
Andra spridare är prövade också,

Bilen går enbart igång när jag drar ur säkringen till soppa pumpen,
men då går den väldigt oroligt,
men drar jag även ur relät till pumpen så går bilen jämt och fint ett par sekunder innan den dör

Alla idéer och förslag är välkomna !!

Plura
2010-05-04, 15:24
Vacuumläckage brukar kunna ställa till fräna problem på g60. kolla även motortempgivare och lambda.

Roza
2010-05-04, 15:55
Vacuumläckage brukar kunna ställa till fräna problem på g60. kolla även motortempgivare och lambda.

Det är inga vaccumläckage
Motortempgivaren är testad i en annan bil
Och lambda Är inaktiv när motorn är kall, så den är det inte som spökar :)

Plura
2010-05-04, 16:32
Och slangen till mapsensorn är kopplad på rätt ställe? vet att det är några som
råkat koppla in den innan spjället och då blir det typiskt obra. Väldigt viktigt att dom är dragna till rätt ställe.

Roza
2010-05-04, 18:47
Japp, den är kopplad rätt
Var med om det felet förra året, då gick bilen ända tills laddet kom,.
Man lär sig av sina misstag ;)

Men nu står jag rätt långt ner i skiten,
har inte en aning om vad det kan vara

Roza
2010-05-05, 18:19
Kom igen nu fler idéer! :P

kim_gulle
2010-05-05, 18:22
Hur är det med bränsletrycksregulatorn då? Har du prövat nån annan än den du har nu?

Roza
2010-05-05, 19:35
Nej den är ställbar, och enligt min tryckgivare har jag 3bars tryck,
Men ska leta upp min gamla och prova :)

Sn00k
2010-05-07, 18:11
det SKA i huvudsak komma en stråle ur G60 spridarna.. topp + insug är konstruerat så.. största delen av atomiseringen av bränslet sker vid kontakt med ventiltallrikens ovansida.

att hänga dit en lysholms skruvis, ändra totalt på motorns flöde/andningsväg och tro att det bara är att vrida om nyckeln och köra, det är bara att glömma.
även OM den skulle starta och verka gå rent å fint på tomgång å torrvarv, så skulle motorn spika omgående vid gaspådrag och kolvarna riva med sig det mesta ner i tråget..

vad för spridare kör du med?
vad änvänds för programvara till bygget? överhuvudtaget anpassad till en dylik setup?
det låter som ett väldigt seriöst bygge rent mekaniskt.

Roza
2010-05-07, 20:19
Det funkade skitbra förra året :) har kört med skruv i 3 år snart och det har funkat klockrent tills nu,

Nu är det chippad orginalbox ,ställbar btr och orginal spridare, tanken var att bara försöka starta upp bilen så här och se att den går.
Sen tänkte jag stoppa i mina 500cc spridare och köra en månad, har Bredbandslambda så jag märker ju om den går för torrt.

Men ska stoppa i ett haltech e6x som sedan ska mappas, så det är seriöst,
Och nu så är det inte skruven som är problemet, har nämligen bytt tillbaka till g-ladder och prövat men det gorde inte någon skillnad.

Men är 99% säker att det är ett elfel, vad jag kan mäta mig till så får spridarna konstant ström,
Och det är ju inte rätt. har även kunnat mäta mig till att +kabeln som går till spridarbryggan har kontakt med 4 andra kablar som går till databoxen:

Så jag ska sprätta kabelhärvan ikväll och felsöka :)

D_Stenlund
2010-05-08, 00:20
min fick för mkt soppa för något år sedan då hade ja dragit en vacumslang från boxen fel, på baksidan av insuget. En sak du kan kolla, gick som en klocka efter de.

En annan sak som ja råkat ut för är att kablarna till spridarna låg imot varandra och döda ut varandra så de kom ingen soppa alls, men du fick ju på tok för mkt men kolla kablar osv. Har du rivit något sedan förra året, vad isåfall? Ja ska inte säga att ja är expert på g60 och dess kablar de kan du kalla sn00k för men ja har koll på vart dom flesta kablar o givare ska va.

D_Stenlund
2010-05-08, 00:28
prova byt till orginal btr