handdator

Visa fullständig version : Passat variant 1.8t -00 slamrar i framvagnen.



mt4base
2010-04-27, 22:45
Jag har ju hört skräckisarna om alla dåliga framvagnar i Passat men min har fram tills nu varit förskonad. Vintern var ju som bekant hårdare än någonsin och när snön försvann hördes alla ljud så mycket tydligare. I vår bil innebär det att framvagnen på högersida slamrar när vi kör på ojämn väg. Det är inte knirrande utan det mer slamrar. Det trista är att när jag bytte till sommardäck kunde jag inte "se" några fel. Bussningar och annat såg iaf friska ut med mina synnerligen tveksamma ögon.

Nån som har koll på vad man ska börja leta? Kan det vara krängningshämmarstag ed? Hade en gammal Opel Ascona för "tusen år sen" som lät liknade när kränghämmarens infästningar gett upp. Har passat en liknande sjuka tro? Åsikter mottages tacksamt - som vanligt...

golf666
2010-04-27, 22:57
Nästan garanterat de övre stagen som är dåliga... De är de som slits hårdast!!
Du kan även kika på C-stagen (de som kränghämmaren sitter med), bussningarna brukar bli bra dåliga i dom och krypa ur.
De kan medföra ljud som du beskriver oxå!

Har bytt alla mina 4 övre (2 på varje sida) 1 gång samt C-stagen på båda sidor under de 4 år jag ägt min passat variant 1.8t -98!
Thats it, nå mer har jag heller inte behövt byta trots att jag åkte med 18" & 19" hjul på sommaren och sänkt 40/40 runt om året om!!

Särkelä
2010-04-28, 18:44
hissa upp bilen så du kan vicka på hjulet. har det rakt först o vicka på det kl, 6 o 12 fattning. Prova o sväng me hjulet åt båda hållen o vikca likadant där. då ser du om det glappar i dom övre. Dom undre kan du ta o klämma i hop med en stor plygrip så ser du om dom glappar. C. stagen kan man nästan se med ögat om dom e dåliga. brukar vara ärgigt o slitet vid bussningarna.

VWGolIV
2010-04-28, 19:30
http://www.tradera.com/Lankarmskit-Framvagns-kitt-VW-Passat-Audi-A4-A6-Helt-NY---auktion_340940_111568750

Finns länkarmskitt o köpa, nu har ja inte kollat så denna auktion är exakt till din bil men nu ser du iallafall.

mt4base
2010-04-29, 00:11
Tack för tipsen, jag ska kolla till helgen, hissa upp bilen och kika och bända lite.
Såg att Biltema har länkarmar, är de sämre än VAGS (som inte verkar så bra)? Ser att nån annonserade "förstärkta" kit med länkarmar. ÄR de bättre, nån som testat?

golf666
2010-04-29, 08:51
ja köpte länkarmar härifrån :
http://www.anabint.com/ANAB_AB/ANAB_AB.html

kan rekomendera dom, snabb leverans (1 ½ - 2 dagar beroende när på dygnet du beställer).
Monterade sånna på tjejens A4 -96a förra våren och sedan dess har den bilen gått över 3000mil utan gnällande framvagn.
Grymt bra pris på dom och du får med alla 12-delar inkl. bultar och muttrar!

mt4base
2010-04-29, 09:27
golf666:
Minns du vad det kostade?

monti garbi
2010-04-29, 11:12
Länkarmskit


Förstärkt länkarmskit.

Komplett länkarmskit/framvagnsdelar 12st delar.

Stag, styrleder, bärarmar, llänkarm och bultar.

Passar till: Audi A4. 95-01, Audi A6. 97-01

VOLKSWAGEN Passat 97-

Skoda Superb 02

Finns även till Audi A8/ A8 Quattro 2007-.


Ink pris: 1850:-/kit





Från deras hemsida.

VWGolIV
2010-04-29, 16:45
Köpte också från anabint eller vad de hette, kanon.

Monterade det på en passat 1.8t 99a.

golf666
2010-04-29, 16:54
golf666:
Minns du vad det kostade?

blev 2150:- med frakt har ja för mig :)

Henrik.M
2010-04-29, 20:52
Såg att Biltema har länkarmar, är de sämre än VAGS (som inte verkar så bra)?

Ja , iallafall dom jag har erfarenhet av.
Väldigt ojämn & klen kvalitet på dom , speciellt på undre länkarna.



Ser att nån annonserade "förstärkta" kit med länkarmar. ÄR de bättre, nån som testat?

VAG:s kit är "förstärkta" dvs har lite grövre kula och större fettkopp med mer fett i staget.
Detta började dom med 2001.
"no name" piratsatser brukar vara den klenare/gamla sorten medan ex Bilstein & Meyle är mer nära orginalgrejerna , men då är bilsteinsatserna oftast 3ggr dyrare än "no name" satserna samma gäller Meyle.

mt4base
2010-04-29, 21:56
Henrik.M: Tack för infon.

golf666: verkar inte dyrt faktiskt om alla delar är med i kitet. Du har ju dessutom goda erfarenheter av dem vilket är bra information.

Är det likabra att byta alla stagen samtidigt eller håller vissa av dem bättre och är onödiga att byta om de är ok?

Henrik.M
2010-04-29, 22:40
Henrik.M: Tack för infon.

golf666: verkar inte dyrt faktiskt om alla delar är med i kitet. Du har ju dessutom goda erfarenheter av dem vilket är bra information.

Är det likabra att byta alla stagen samtidigt eller håller vissa av dem bättre och är onödiga att byta om de är ok?

Är egentligen upp till var och en , man kan byta endast det som är trasigt/glappt.
MEN jag brukar tänka så här : Är det trasigt på ena sidan & motsvarande delar på andra sidan rullat lika långt , är det lika bra att byta dom också , är bara en tidsfråga innan du får göra samma tråkiga jobb igen fast på andra sidan.
Helst om man köper ett helt kit och har alla delar.H
Har du ett helt kit : Renovera hela framvagnen.

Kanske annan tankegång hos en kund som köper lösa delar av VAG där övre stagen kostar 800:-/st & dom neder ca 1500:-/st & sedan kanske dessutom har bilen inne på verkstad för att göra jobbet.

Jag kan gå till mig själv som ett konkret exempel.
När jag sänkte bilen , så var jag tvungen att värma lös bulten på höger/vänster sida som håller de övre stagen.
Stresssad och less en sen fredagkväll så värmde jag naturligvis sönder damasken rejält på ett av stagen och skadade damasken på övriga 3 stag.
Bytte det staget som var värst skadat & lät dom andra vara för jag orkade helt enkelt inte byta dom där och då.
2000-mil senare åker jag på att göra samma jobb igen eftersom dom 3 obytta stagen nu börjat glappa pga av att de skadade damaskerna naturligtvis blev värre skadade när bilen togs i bruk vilket medfört att 3 av 4 stag nu glappar dvs dom 3 som jag inte ides byta förmodligen mår inte stag nr 4 bra av att "grannen" glappar så jag åker antagligen på att byta det också.
Ett exempel på min egen dumehet , vilket medför att jag får göra samma jobb 2ggr.

mt4base
2010-04-30, 16:48
Henrik.M: Du har (som vanligt) en poäng Henrik. Jag tror det är smartast att köpa ett kit med allt och få allt bytt samtidigt. Strax över 2 lakan för delarna och sen kostar det väl lite att få det bytt också men jag tror det är värt det. Bilen har varit väldigt bra fram tills nu och jag tror det kan vara värt att lägga pengarna på den. Tack också golf666 för tipset med kitet, ska höra med dem. Jag har även en tanke på Autodelar i Gbg, där har jag handlat saker tidigare och de låg bra till i pris, nackdelen var väl mest att de hade lite längre levtid men jag sitter inte i sjön ännu iaf.
BRA FORUM det här. Återigen tack. Jag uppskattar hjälpen.

Henrik.M
2010-04-30, 21:36
Henrik.M: Du har (som vanligt) en poäng Henrik. Jag tror det är smartast att köpa ett kit med allt och få allt bytt samtidigt. Strax över 2 lakan för delarna och sen kostar det väl lite att få det bytt också men jag tror det är värt det. Bilen har varit väldigt bra fram tills nu och jag tror det kan vara värt att lägga pengarna på den. Tack också golf666 för tipset med kitet, ska höra med dem. Jag har även en tanke på Autodelar i Gbg, där har jag handlat saker tidigare och de låg bra till i pris, nackdelen var väl mest att de hade lite längre levtid men jag sitter inte i sjön ännu iaf.
BRA FORUM det här. Återigen tack. Jag uppskattar hjälpen.

Jag vill ge ett råd på vägen , sen får du ta till det det eller inte.
Lägg pengarna på ett BILSTEIN eller MEYLE kit för då VET du vad du får för pengarna.
"No name kina kitten" har ruskigt ojämn kvalitet IOFS 1500-2000:- är inga pengar , men det är jävligt trågigt att EVENTUELLT behöva renovera 1 gång om året.
Läs gärna runt på div Audi och VW forum så förstår du vad jag vill säga.

golf666
2010-04-30, 23:12
Jag vill ge ett råd på vägen , sen får du ta till det det eller inte.
Lägg pengarna på ett BILSTEIN eller MEYLE kit för då VET du vad du får för pengarna.
"No name kina kitten" har ruskigt ojämn kvalitet IOFS 1500-2000:- är inga pengar , men det är jävligt trågigt att EVENTUELLT behöva renovera 1 gång om året.
Läs gärna runt på div Audi och VW forum så förstår du vad jag vill säga.

Jag tänkte så här:

Säg att ett billigt kitt kostar 2000:- och håller ca3000mil.
Och att ett dyrt kitt kostar 4000:- och håller ca4000mil.

Då köper jag juh hellre 2 billiga kitt för 2000:-/st och åker ca6000mil kanske än lägger 4000:- och kommer ca 4000mil...

Har man väl släppt alla bultar 1 gång och smort in allt med ex kopparpasta så att de går lätt att släppa så tar de juh inte speciellt lång tid att byta nästa gång!

Så resonerar iaf jag, men då lämnar jag inte in för något byte utan gör allting själv!

Sen har du oftast 1 års garanti på grejerna, köper man ett kitt på ex. ebay så kanske de blir svårt o bråka med ngn firma i tyskland.
Lättare o köpa utav en svensk firma direkt!

Henrik.M
2010-05-01, 19:40
Jag tänkte så här:

Säg att ett billigt kitt kostar 2000:- och håller ca3000mil.
Och att ett dyrt kitt kostar 4000:- och håller ca4000mil.

Då köper jag juh hellre 2 billiga kitt för 2000:-/st och åker ca6000mil kanske än lägger 4000:- och kommer ca 4000mil...

Har man väl släppt alla bultar 1 gång och smort in allt med ex kopparpasta så att de går lätt att släppa så tar de juh inte speciellt lång tid att byta nästa gång!

Så resonerar iaf jag, men då lämnar jag inte in för något byte utan gör allting själv!

Sen har du oftast 1 års garanti på grejerna, köper man ett kitt på ex. ebay så kanske de blir svårt o bråka med ngn firma i tyskland.
Lättare o köpa utav en svensk firma direkt!

Mitt mål brukar vara att kunden åker mer än 4000mil när jag renoverar en framvagn.
Att du sen smörjer bulten med kopparpasta är absolut ingen garanti för att du inte får svära sen.

Jag har renoverat mer än 1 framvagn så det var bara ett råd jag gav utifrån det , vilket inte betyder att mitt ord är lag att satsa på kvalitet utan tips utifrån erfarenhet.
Vet själv att det är en skittråkig utgift & jag har full förståelse för att man vill komma billigt undan & lägga pengarna på annat.


Sen har du oftast 1 års garanti på grejerna, köper man ett kitt på ex. ebay så kanske de blir svårt o bråka med ngn firma i tyskland.

Finns svenska firmor som säljer BILSTEIN , MEYLE & MAPCO kit & då har du 2-års garanti dessutom.
Kolla blocket.

TheDeadDorkster
2010-05-01, 21:11
Håller med Henrik.M. Det är bara köpa Meyle HD. Dessa kit kostar ungefär 3600 kr INK FRAKT från Tyskland.

Förövrigt tycker jag 4000 mil låter extremt lite för en framvagn. DÅ är kvallan ännu sämre än VW original från 3B!

VWGolIV
2010-05-01, 22:31
Det handlar lite också hur man brukar bilen.
I den takten min svärmor kör så lär hela bilen gå sönder innan de länkarmar ja bytta går sönder..

Sen vill jag minnas att ett komplett kit hos Volkswagen var avsevärt mycket dyrare än anabint tex.

Henrik.M
2010-05-02, 00:04
Sen vill jag minnas att ett komplett kit hos Volkswagen var avsevärt mycket dyrare än anabint tex.

VAG säljer inte kompletta kit ,bara lösa delar.
Läser man vad jag skrivit så vet man dessutom vad dom kostar också. ;-)