handdator

Visa fullständig version : Swedol olja - erfarenheter?



HRC
2010-04-26, 17:01
Swedol är ett slags Jula för företag, med tyngdpunkt på slangar och kopplingar för hydraulik. De har butiker här och var och i en sådan hittade jag 4 liter 5W-40 helsyntet A3/B3 VW500.00/505.00 för 155 kr! Sjukt billigt och jag fick med mig en dunk som ska ner i motorn bara det slutar regna nån gång.

Swedol har inga egna raff så jag undrar vad det är för smörja jag köpt? De hade även OK/Q8 i sortimentet så det skulle kunna vara det märket i deras egna dunkar.... Har vi någon här som vet mer om kvaliteten och ursprung på denna olja tro?

Har förresten äntligen fått ut Golfen i trafik efter att den stått försummad i en lada i tre år. Tre bortkastade år. Det är skrämmande att tänka på. Den går ännu bättre nu än när jag parkerade den!

vw-fantast
2010-04-26, 21:45
Hej

Min far och bror jobbar på Swedol. Jag har försökt få min märkesverkstad at godta Swedols olja på longlife servicen på min A3. Nej det gick inte, det var fel beteckning på dunken trots att det stod att den skulle vara till audi diesel som jag har.

Vet ej var oljan härstammar ifrån.

kim_gulle
2010-04-27, 02:23
Jag skulle nog inte köra med så billig olja. Har precis börjat använda Castrol Magnatec 10W-40 delsyntet i min MK2 16v och det blev en positiv skillnad mot den shell olja jag hade förut. Oljetrycket hoppade upp med lite under 1 bar och motorn blev mer lättstartad. :)

HRC
2010-04-27, 13:04
Mhhmm... Tja, detta med olja är ju en evighetsdiskussion. :-/ Men om en olja har en viss klassning borde det vara samma kvalitet, oavsett om den kostar 50:- eller 180:-/litern. De stora märkena har väl iofs stora forskningsavdelningar som kostar en massa och all sponsring av motorsport världen runt gör knappast oljedunkarna från Castrol och Agip billigare. Jag får leta upp den gamla biltemaolje-tråden, det var ett fint oljekrig det med mycket bra info... Tror ändå det är bättre att byta billig olja ofta än att köra med dyr olja längre sträckor. Den blir oavsett pris och fint märke utspädd med bensin, kondens och annat jox.

Janne.M
2010-04-27, 13:51
Swedol oljan och tex Castrol kanske klarar VW:s och andra specifikationer för en viss klass/standard, men oljan kan ju vara bättre än själva specifikationen/klassen/standarden tex motständighet mot bensin, smörjförmåga vid låga och höga temperaturer etc så visst är det skillnad på billiga och dyra oljor (dock behöver det inte vara så).

Tänk då att den billiga oljan kanske är gjord för att precis klara en viss klassning medans en dyrare kan överskrida villkoren med råge.

Den swedol oljan du köpte kan ju vara till din bil, men är den klassad som longlife? (special klassning) Du kan ju fråga dem om du kan köra med den om de programerar om din bil för vanliga service/oljebyten istället för longlife.

HRC
2010-04-27, 19:16
He' behövs ing' omprogrammäring! He' e en AAA-motor från -96. Jag brukar byta olja när jag tar bilen i trafik på vårkanten. Sedan blir det nog inte mycket mer än 1000 mil per sommar innan det är dags att ställa in han i ladan igen. LongLife går fetbort. Motorplågeri.

Och jag köper det där med att dyra oljor visst är bättre, kanske inte framgick riktigt i tidigare inlägg. Just för att de uppfyller specarna och mer därtill och inte bara nätt och jämt. Som min snikolja. Min motor lever ett ganska så hårt liv så jag lovar att rapportera eventuella motorras i sommar och därefter för evigt byta till dyr premium-märkesolja! Eller Biltema förresten. Håller det för Foppa så håller det garanterat för mig.

"På den åttonde dagen skapade Gud Volkswagen Golf VR6. Och Gud sade: »Varde på jorden en silvergrå vagn som färdas så fort att tiden stannar ock att den skina som det ljus som skilja dagen från natten, och vare den till tecken och till att utmärka allt vad som är gott och till glädje för människan. Och Gud såg på vagnen som han hade gjort, och se, det var mycket gott."

ture
2010-04-27, 21:05
Allt du behöver veta om olja http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel/tekniskradgivning/tips-rad

mvh
t

Janne.M
2010-04-27, 23:53
Syftade mer till killen med dieseln, trodde det var du (trådskaparen) men såg visst fel.

GTI-nissen
2010-04-28, 11:09
.................Tänk då att den billiga oljan kanske är gjord för att precis klara en viss klassning medans en dyrare kan överskrida villkoren med råge.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om vilken olja man ska ha, för där finns det lika många åsikter som det finns personer, däremot så tror jag inte att en tillverkare lägger sig med råge över en klassning. Alla tillverkare oberoende av vad man tillverkar försöker spara pengar där det går och då lägger man sig inte över någon gräns.

Rätt marknadsföring kan styra en till att tro på det mesta. ;-) Bygg in en känsla i varumärket och du kan linda kunden runt ditt lillfinger. ;-)

(Inom parentes så får jag väl ändå säga: Quaker State mineralolja i Golfen och någon Shell delsyntet i Passaten för min del. QS för att det blev så, Shell för att den har ett hyfsat pris och smörjer motorn.)

frollan
2010-04-28, 19:52
swedol säljer samma olja som okq8 bara annan förpakning på 4 liters. sen säljer de ju Q8 advanced samt Formula Excel 5W-40 som är riktigt bra oljor.

man kan köpa 2 st 4 liters Q8 advanced 10W-40 för 878 kr eller så får man 20 L på SWEDOL för 569 kr. 20 L de e lite skilnad.

20 L Formula Excel 5W-40 kostar endast 949 kr mot ca 1078 kr för 8 L.

Mvh Fredrik

Dieselteam
2010-06-20, 16:12
Var försiktig med billiga oljor om du är rädd om din motor,,speciellt nyare motorer,, Använd kända fabrikat som CASTROL el Mobil 1 el likn ,, speciellt för LONGLIFE,, enl en verkstad i Stenungsund bakom Bilprovningen,, så sotar spridarna igen på billiga oljor även om dom klassar dom likadant!!
Köpa billigt kan kosta di mer än de smakar,,,,,,,,,,,,,Lycka Till CÅ

Lillen
2010-06-20, 16:32
Var försiktig med billiga oljor om du är rädd om din motor,,speciellt nyare motorer,, Använd kända fabrikat som CASTROL el Mobil 1 el likn ,, speciellt för LONGLIFE,, enl en verkstad i Stenungsund bakom Bilprovningen,, så sotar spridarna igen på billiga oljor även om dom klassar dom likadant!!
Köpa billigt kan kosta di mer än de smakar,,,,,,,,,,,,,Lycka Till CÅ

Hur menar du att spridarna sotar igen.
Oljan ska väl ändå vara på andra sidan kolven.
Spridarna har ju inget med oljan att göra.

Lilla_Vargen
2010-06-20, 20:46
Nu kom jag oxå in på ett litet hörn :-)

Longlife.... Undviker jag helt och hållet.

Min Caddy -05:a har rullat 25,5 k snart och har Aldrig rullat på Longlife intervall.

Tankeställare : Ja viskositet och smörjförmåga håller längre i Longlife-oljan men var tar alla smuts o slaggavlagringar vägen ?? Varken filter eller oljan kan hantera mer skit, det är ju inte MER olja i motorn lr större oljefilter.
Troligtvis snurrar "skiten" runt i motorn med oljan, 1500 mil till... :-/

Kan ju ses som flytande smärgelduk kanske ;-)

Mitt tips : byt olja o filter ofta för en friskare motor.
Sen om oljan är en dyr j-vel lr inte spelar mindre roll desto mindre sträcka som körs mellan bytena.

Min personliga syn på det hela "problemet"

Mini_me
2010-06-21, 14:49
Ska ni ha nåt så är ju denna solklar:

http://www.newlaunches.com/archives/hello_kitty_engine_oil_yes_its_for_real.php

VWGolIV
2010-06-21, 18:13
Skulle tro att min dieselpadda rullat lätt 10-15000 mil med biltema olja och det snurrar på fint än =)