handdator

Visa fullständig version : Idéer tack... Hur går jag vidare



Fors
2010-04-22, 23:51
Hej, go vänner.
Firade nyligen 10-årsjubileum som VW-ägare. En kul tid, även om jag tillbringat störren delen av dessa i garaget med diverse bekymmer och problem.

Det blir mest troligt en paus i åkandet nu, igen, efter att äntligen fick åka en hel sommar.
Jag har nu ett bra tillfälle att göra nåt kul/vettigt med min kära Golf Rallye med 30k+ på mätaren och tänker drifta lite idéer med er.

Problemen jag har handlar främst om nergången drivlina. Har inte felsökt jättemycket på grejjerna, men mest troligt är den glappig som tusan i diff och fördelningslåda, Hardyskivan i trasor, varenda stödlager slut, och viskosdiffen nyper som en 90-åring tant ungefär. Kort sagt, drivlina slut. Motorn är annars ok.

Vad kan jag göra med detta?
Antingen skaffar jag begagnat (igen), kör sönder på en säsong eller två, skaffar begagnat igen och håller på så, så länge det går att hitta beggade syncrolådor. Varken kul eller hållbart i längden, även om detta är den enkla lösningen.

Tankarna jag börjar gå i nu är ombyggnad. Byte av motor och drivlina till nåt som håller och här behöver jag input.
Budget ÄR begränsad, detta bör hållas i åtanke.

Vad finns det för drivlinor som utan allt för stora operationer kan passa med bibehållen 4wd?
Vad finns det som passar, med stora operation, men ändå genomförbart mot att man får bra effekt?

En tanke jag lattjat med är en större ombyggnad, som kanske ändå förenklar valet av prylar.
Ombyggnad till Bakhjulsdrift. hade varit ball, men inte en aaaaaaaning om vad detta innebär, egentligen.
Känner nån till nån projekttråd som kan vara relevant, tro?

Och till sist. Golf Rallye i all ära, men att "bygga orginal" känns ärligt talat inte så viktigt. Massa mil på mätaren, rätt risig kaross, inredningen sedan länge vanlig GTI-inredning och kort sagt, inte värt det...

Så hjälp... vad kan jag hitta på?

Falcor
2010-04-23, 06:37
Fråga nr 1 som du bör ställa til dig själv är: Är det en Golf du vill ha om 10 år? Livet är för kort för att man ska harva runt med saker som igentligen inte uppfyller ens önskemål eller bara tar dig halvvägs dit.

Raz
2010-04-23, 08:43
Mitt tips är att inte ge sig på ett för stort projekt, speciellt inte om man inte gjort något liknande förut. Pengarna flyger iväg med en rasande fart även om man gör 99% av jobbet själv. tyvärr så är det alldeles för många projekt som blir ståendes bara för att det har dragit ut på tiden eller blivit dyrare än vad man har räknat med.

Smurfen
2010-04-23, 09:41
Ja gud vad man känner igen sig i Pers inlägg.
man håller på hela hösten och vintern men så fort våren kommer då vill man sälja eller köper nytt och det blir stående för att man inte hann klart och man vill ut och åka.

Fors
2010-04-23, 09:46
3 inlägg som pekar på alternativ 1, skaffa begagnat och sälja om jag vill ha värre grejjer...

Junfors
2010-04-23, 21:15
En drivlina från en nyare syncro med 6växlad låda och haldex vore väl den givna vägen att gå, samla alla delar som behövs, leta reda på alla tips och trixs som helt hundra finns ute på nätet för det är garanterat någon som gjort det förr och sen när man "vet allt, har allt" skrida till verket och modefiera.

Sälja en bil som man haft och fäst sig vid så länge.. varför det, självklart ska du utveckla!

Fors
2010-04-24, 07:48
En drivlina från en nyare syncro med 6växlad låda och haldex vore väl den givna vägen att gå, samla alla delar som behövs, leta reda på alla tips och trixs som helt hundra finns ute på nätet för det är garanterat någon som gjort det förr och sen när man "vet allt, har allt" skrida till verket och modefiera.

Den tanken har ju slagit mig, men jag har hakat upp mig på det här med "Haldex Controller" eftersom det är mjukvaurstyrt (?)
Men ett motorbyte är ju inte uteslutet, vad finns det där ute som jag kan plocka komplett, tro?


Sälja en bil som man haft och fäst sig vid så länge.. varför det, självklart ska du utveckla!

Självklart! =)

Fors
2010-05-05, 19:24
Hittar detta på SFRO.com ang Gränser för effekt..

För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

Har fetstilat 2 saker i texten. Kan nån förklara vad det innebär, på ren svenska?