handdator

Visa fullständig version : Blir bilen högre efter fjäderbyte?



Micke_GTi
2010-04-20, 13:19
Hade bilen inlämnad igår till Mekonomen som bytte mina båda bakfjädrar under gårdagen.
Blev lite förvånad när jag kom ut till bilen o ser att den är Mycket högre bak än den var när jag hade lämnat in den.
Ska det vara så? Sjunker fjädrarna när jag har kört en bit?

jetta_GT
2010-04-20, 13:30
Då får du åka långt :-) nu vet ju inte jag men bilen kanske hängde när du lämna in den ? och då upplever du stor skillnad
Men sant den är nog högre än vad den ska vara ,. antagligen beror det på att det är för långa fjädrar ,pirat grejer ,, jaja mekonomen

om du inte fått "husvagns" fjädrar , dom är längre

Nisse
2010-04-20, 16:06
jag har faktiskt varit ute för samma sak (mååånga år sen) En Opel med bruten fjäder fram, köpte en
original och det blev lite som att ha en elefant i passagerarsätet. När jag bytt den andra så blev den
rak men högre fram, jag vet inte om den sjönk för den såldes.

Micke_GTi
2010-04-20, 16:59
Nu var det ju så att ena fjädern bak var av längst ner och då bytte de båda bak.
Om jag skulle jämföra min bakdel med andra av samma modell så ser min högre ut.
Killen sa dessutom att de inte kunde fixa fram såna fjädrar först utan kontaktade VW eftersom det var lite speciella till just min bil.
Ska jag kontakta Mekonomen igen eller vad ska jag göra? Tips?

jetta_GT
2010-04-20, 19:11
ja det tycker jag , du är ju inte nöjd

Sciroccogtx16v
2010-04-21, 14:05
Dom har garanterat satt dit "vanliga" fjädrar till en icke GTI. Du får nog prata med dom....
Jobbar kompis råkade ut för samma sak när han köpte icke original fjädrar.
Fredrik

Janne.M
2010-04-21, 14:25
Gissar att du har sportchassiet? så du har säkert fått vanliga fjädrar

Jaaacob
2010-04-22, 09:40
Ja, det är inte omöjligt. Du kan ha haft kassa fjädrar som sjunkt ihop och nu monterat nya som är rätt höjd, dessa sätter sig med.. men de tar en stund. Mina sänkfjädrar var likadana, tog väl ett år ungefär :) Dock handlar detta om 10-15 mm på sin höjd men det gör mycket.

Barry
2010-07-23, 22:06
Samma här , köpte nya fram fjädrar på mekonomen. (de slog ju via reg nr) Är en Golf IV Variant 1.8T
Dock tyckte jag det stog GTi på kartongen till dem, men tänkte inte mycker mer på det..
En bekant som jobbar på bil mek, bytte dem åt mig.
Var min sambo som hämtade och lämnade bilen..
Och när jag får se den när jag kommer hem ifrån jobbet så ser ju hur mycket luft det är i hjulhuset fram.. ser för djävligt ut.. :(

Kan man prata med mekonomen någe om detta, eller är det bara bita i det sura äpplet.. :(