handdator

Visa fullständig version : 1st körkort fattigare



Svedda
2010-04-18, 10:32
Jaha...då var man ett körkort fattigare. Synd för Bug Run men man får väl hålla sig på passagerarsidan så kanske man får se Mantorp i år igen.

Någon som har några erfarenheter angående detta som vet hur det brukar sluta?

kim_gulle
2010-04-18, 10:59
En polare körde för fort mot en fartkamera och blev av med kortet i 6 månader plus att han fick göra om teoriprovet och uppkörningen. Sen fick han 2 års prövotid till efter att han tagit om kortet.
Får man fråga vad du gjort för att förtjäna detta öde?

Janne.M
2010-04-18, 12:04
Och om du skulle ha flytet/oflytet att vara yrkeschaufför så fungerar inte den gamla grejen att man behöver kortet i tjänsten, då säger dom oftast bara att man borde veta bättre, men det är ju alltid värt att prova.

VWGolIV
2010-04-18, 12:49
Frågan är vad du gjorde för att bli av med körkortet.

Personligen så skriver jag aldrig på något på plats, utan de får dra det till tingsrätten.
Åkte fast för fortkörning, dock inte så mycket men skrev aldrig på.
Så efter 2 veckor ringde det en från polisen och frågade mitt motiv till att inte skriva på och då sa jag att de fick vi ta i tingsrätten.
Vad som hände där är en annan historia men jag slapp betala mina fortkörningsböter.

Henrik.M
2010-04-18, 13:15
Frågan är vad du gjorde för att bli av med körkortet.

Personligen så skriver jag aldrig på något på plats, utan de får dra det till tingsrätten.
Åkte fast för fortkörning, dock inte så mycket men skrev aldrig på.
Så efter 2 veckor ringde det en från polisen och frågade mitt motiv till att inte skriva på och då sa jag att de fick vi ta i tingsrätten.
Vad som hände där är en annan historia men jag slapp betala mina fortkörningsböter.


Fartkamera = Svårt att neka , bilderna blir riktigt bra nuförtiden.

Konstapel med video i bilen = Ganska svårt att neka.

Skriver man på kan har man oftast större chans att få ett mildare straff än om man spelar dum och bråkar.
Är inte POLISEN i slutändan som beslutar om du får behålla ditt körkort eller inte utan transportstyrelsen , och dom brukar vara medgörliga om man författar ett välformulerat brev åt dom med en motivation om varför du anser dig behöva körkortet/inte är nöjd med beslutet.

Kostapeln på vägen han skriver bara ut boten , han har inget med beslutet att göra i slutändan , när du skrivit på pappret i polisbilen är hans jobb över.
(Så vidare man nu inte är uppstudsig och uppkäftig).


Sen en annan sak , drar man det till tingsrätt och förlorar.....ja då projsar man rättegångskostnad också.
Vill dom jävlas med dig , då gör dom det.

Nyttig läsning :http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/

ture
2010-04-18, 14:29
Skriver man inte på så får man 8 dagars betänketid


Ett godkänt (underskrivet) föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom.

Mer om föreläggande
Rådrum
I vissa fall kan man få betänketid, rådrum, innan man behöver ta ställning till om föreläggandet ska godkännas.
I dessa fall får man ett föreläggande med sig från platsen och har sedan åtta (8) dagar på sig att godkänna föreläggandet. Man kan godkänna på två sätt, antingen genom att skriva under föreläggandet och skicka tillbaka det till polismyndigheten eller genom att betala hela bötesbeloppet.

Kontorsföreläggande

I vissa fall kan böter utfärdas i efterhand då den som ska få böterna inte finns närvarande, till exempel efter en automatisk trafiksäkerhetskontroll eller efter en trafikolycka.

I så fall skickas ett föreläggande, så kallat kontorsföreläggande, per post till den som blir bötfälld. Den bötfällde har då åtta (8) dagar på sig att godkänna böterna. Man kan godkänna på två sätt, antingen genom att skriva under föreläggandet och skicka tillbaka det till polismyndigheten eller genom att betala hela bötesbeloppet.

polisen.se

mvh
t

Manny
2010-04-18, 15:07
Fartkamera = Svårt att neka , bilderna blir riktigt bra nuförtiden.

Kan gå bra att klara sig från det med. En nära vän till mig blev fotad i firmans bil och nekade, dom la ner fallet tillslut. Fast risken e större att man inte slipper ifrån givetvis.

Så vansinngt bra kvalité på bildern är det iofs inte.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/59440/390471_p89fut.jpg


Skriver man på kan har man oftast större chans att få ett mildare straff än om man spelar dum och bråkar.
Är inte POLISEN i slutändan som beslutar om du får behålla ditt körkort eller inte utan transportstyrelsen , och dom brukar vara medgörliga om man författar ett välformulerat brev åt dom med en motivation om varför du anser dig behöva körkortet/inte är nöjd med beslutet.

Kostapeln på vägen han skriver bara ut boten , han har inget med beslutet att göra i slutändan , när du skrivit på pappret i polisbilen är hans jobb över.
(Så vidare man nu inte är uppstudsig och uppkäftig).

Spelar ingen roll om polisen inte har något med det slutgiltiga beslutet att göra, han tar kortet ändå och du får inte köra. Om du frias så får du tillbaks kortet igen, men du har ändå varit av med det tills dess. Polisen är bödeln, oavsett om du är dömd eller inte kan man säga.
Skriver du inte på kan du INTE få högre straff än vad du får om du skriver på.



Sen en annan sak , drar man det till tingsrätt och förlorar.....ja då projsar man rättegångskostnad också.


Jättefel! Man har som svensk medborgare rätt till att få sin sak prövad i rätten. Och det kostar inte en krona. Du behöver bara betala vad din förseelse kostar om du blir fälld. Gäller det civilmål så kan man åka på rättegångskostnaderna dock.

Jag talar av erfarenhet =(

VWGolIV
2010-04-18, 17:06
Som manny skriver så behöver jag inte betala i tingsrätten.

Jag åkte fast av lasern, dvs en stod o sköt mot mig och flera andra. Så det var en vanlig hastighetskontroll.
Jag klara mig ur detta via tingsrätten och slapp betala tack vare min advokat.

ovredsson84
2010-04-18, 17:54
Inte bättre att vara en laglig medborgare..? =P

Svedda
2010-04-18, 19:04
Ja ni boys. Jag har skrivit på och erkänt min förseelse eftersom de var två och de filmade allting. Jag fick själv se filmen efteråt och det var inte mycket att snacka om. Så kan det gå när man blåser förbi civilarn. Nu väntar jag bara på att transportstyrelsen hör av sig för att ge mig domen, vet inte hur lång tid det kan ta och sen har man dålig koll på om man får tillbaka kortet eller blir tvungen att ta om det. Sen antar jag väl att efter jag har fått domen så har jag rätt att överklaga och förhoppningsvis få förmildrat straff. Jag hoppas det räcker med indraget några månader, känns som att det kommer att räcka som lärdom, men det kan ju bli mycket värre än så. Hur det än blir så får man stå sitt kast.

pekka kiiskilä
2010-04-18, 22:16
Jag har med provat det med att vägra skriva på mm och hamnat i rätten= Inte kul att förlora arbetsinkomst samt att jag fick böterna,

Den senaste boten fick jag förra veckan på en 50 sträcka och det var bara att skriva på och betala 2400kr så nu försöker jag att hålla hastigheten bättre.

P-plats.se
2010-04-18, 22:31
Varför neka om man är skyldig till en överträdelse av hastighetsgränsen?
Att folk nekar trotts att dom är skyldiga kräver stora resurser istället för att bara stå sitt kast.
Är det däremot så att det uppenbarligen har begåtts fel från polisens sida så ska man givetvis inte acceptera detta och då nekar man på plats.
Att tingsrätten får sitta och döma folk som borde erkänt gör ju även att deras syn på fall där det kan finnas misstanke för felaktigheter blir felaktig...

Har jag kört för fort så erkänner i alla fall jag för va f_n man får ju stå för det man gjort!

Svedda
2010-04-19, 19:34
Jag har i alla fall inga planer att neka till brott. Däremot så undrar jag om man kan bli kallad till tinget i efteråt eller om polisen då borde ha nämnt det. Vad jag förstår av era inlägg så blir det tinget om jag hävdar att jag är oskyldig? Den magiska 30 gränsen är också uppnådd och det enda positiva med det är att jag inte passerade 50 gränsen. Åtminstonde inte om man man kollar på papperet som jag fick där de har mätt min medelhastighet, antar att det är den farten som gäller.

Henrik.M
2010-04-19, 20:22
Jag måste dela/bryta upp den här tråden och dra hälften till OT.
Känns synd att dra hela tråden dit eftersom trådskaparen troligen ej fått svar på allt han vill & han förmodligen ej är intresserad av våra fördjupningar i juridik i hans situation.
Djupare juridikdiskussion som glidit från detta ämne finns här dvs inlägg som glidit ifrån tråden helt.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?11905-Körkortsjuridik.-(kom-ej-på-någon-bättre-rubrik)

jetta_GT
2010-04-20, 13:02
?? självklart ska man neka , man kan alltid bli friad . oftast på grund av att polisen lurat dig , kanske haft radarn skymd , skylten till fartkameran varit dold

och polisen kan göra en felsägelse i rätten , blev själv friad på det vid en "riks" rödljus körning , snutjävlarna stod klockan 2 och jag kom 6 mot 12 var inte ett krysskors och polisen tvekade lite och sa först fel på vilken fil jag haft :-) sen var det klart att det inte gick att lita på hans svammel!!

canterbury
2010-04-20, 22:02
ja har du blivit av med kortet så kommer det bli en del böter, är det grovt kan det ju gå längre. Men detta var på 70 eller motorväg? Blåser man fort på en 30 väg kan det ju bli dagsböter och fängelse alternativt samhällstjänst men väldigt ovanligt det går till det. Har du erkänt och är relativt ostraffad klarar du dig undan, värst kan du råka ut för dagsböter så var lugn.

Vet själv hur det är att åka fast, var ute och handlade min dyraste hamburgare för några veckor sen. Lasern klockade mig på 78 på 50 väg. Som tur var fick jag rabatt på hastigheten då han inte hade stativ på lasern. 3800 fattigare, men då jag självklart faktiskt erkände jag körde för fort och skrev på utan argumentation (var förbannad på mig själv men ändå glad för att jag inte blev av med körkortet så jag kan fortsätta övningsköra med sambon). Hursomhelst så ville polisen ge mig böter för min "lagliga"? (sbr har godkänt den då jag visat upp den) toning på framrutorna dessutom, men då jag var lugn sansad och trevlig och erkände mitt brott så lät de mig slippa den. Så jag åkte hem o betalade böterna på en gång.... Klart som fan man erkänner om man kört för fort, det är bara "jag-kaxa-mot-poliserna-för-jag-är-så-grym-att-jag-satte-dem-på-plats-wannabee-maffia" som slingrar sig ur. Jag säger inte att det gäller alla, förstår att vissa gör det för ett skäl men det är ju inte så snacket går.Det är väl samma dubbelmoral som att varna andra för en trafik kontroll genom att blinka för mötande och göra tecken, den du varnar kan ju faktiskt vara påverkad och köra ihjäl någon sen....men visst är det en polare så.....oj va långt det här inlägget ble nu då

jetta_GT
2010-04-21, 10:37
man behöver inte kaxa .. utan bara inte erkänna , alla har rätt att få sin sak prövad i domstol
som du själv skrev försökte svinet lura dig genom att förvirra dig om din toning som SBP godkänt , alltså lagligt så vitt du vet .
Bara för att få dig att erkänna ..... liknar lite pinochet stil , men det är så dom är
och samtidigt ge dig avdrag för att han inte använt stativ ,, alltså gjort fel .................

OCH även om dom på plats säger att det bara blir böter ,, så vet han inte det eftersom det är transportstyrelsen som avgör i slutänden , prick eller indragning kan det bli ändå

Sen blir ju många lite chockade när dom blir stoppade , kan vara första gången snuten tar dom , hjärtat slår i 180
och så erkänner dom

Och självklart ska man blinka för att varna mötande , det är ju en självskriven lag , och personen blir ju inte mindre på verkad av det

Fors
2010-04-21, 12:30
Och självklart ska man blinka för att varna mötande , det är ju en självskriven lag , och personen blir ju inte mindre på verkad av det

Aldrig i livet att jag riskerar att jag varnar en rattfyllerist så att denne kan svänga av/vända och klarar sig undan.

Jaaacob
2010-04-22, 09:44
Vad handlade det om för hastighet och vad fick du mer för förseelser?

Svedda
2010-04-22, 16:50
180 på 100 väg, men de mätte medelhastighet under en viss sträcka och den blev 143 så det är den som står på papperet, någon annan förseelse fick jag inte för, 4000 i böter dock

Jaaacob
2010-04-22, 19:10
Okej, det var ju ganska skönt ändå. 4000 böter? har för mig att de låg på 6000 med nya höjningen. Han kanske var snäll där med?
Jag ska kika imorgon så återkommer jag. PM. pnr.

jetta_GT
2010-04-25, 13:13
Aldrig i livet att jag riskerar att jag varnar en rattfyllerist så att denne kan svänga av/vända och klarar sig undan.

FARTKONTROLL !! var det väl frågan om ????
fyllon brukar ju inte gasa järnet utan vill ju inte väcka uppmarksamhet

likväl är det bälteskoll , kollar dom inte farten !!! gjort den missen uppe vid st Görans sjukhus håll styvt det dubbla när jag åkte in i kontrollen och självklart hade jag ju inget bälte på mig....

Loxarn
2010-04-25, 22:37
Böterna från fartkameror kan ni skita i att betala

fick hem 3-4 brev där jag skulle skriva under och erkänna

sen nått brev om att jag skulle ringa upp nån snut och ha telefonförhör, johej :D

tror att den 5e jag fick hem va där det stod att jag inte längre var misstänkt, hioihihihooho

sparade 2000kr på detta :-)

Fors
2010-04-26, 07:34
FARTKONTROLL !! var det väl frågan om ????
fyllon brukar ju inte gasa järnet utan vill ju inte väcka uppmarksamhet


"-Attans, vi som bara har en laserkoll, vi kan ju inte tvinga honom att blåsa nu...."

Nej, så går det nog inte till, kommer det nån vinglandes så kan han gott åka in i fartkontrollen...
Och jag vet inte hur jag skiljer en "bara laserkoll" mot en "vi stoppar allt"-kontroll.. Vet du?

Henrik.M
2010-04-26, 17:13
Senast i helgen var jag tvungen att blåsa i en laserkontroll samt visa körkortet , gick bra.
Nykter , laglydig och bältet på.
Så visst får man blåsa i laserkontoll/trafikkontroll. (I alla fall jag får alltid det).


Vi bryter härmed här.