handdator

Visa fullständig version : Göra egen camberinställning Vento?



Freiholtz
2010-04-13, 22:30
Ska byta fjäderben på Venton till helgen va det tänkt, men har inte råd att göra hjulinställning för stunden. Hur ska man mäta för att få det "ganska" bra?

Lindahl
2010-04-14, 19:23
Håll ett vattenpass rakt en bit utanför fälgen, mät mellan vattenpasset mot fägen nere, mät sedan mot fälgen uppe.
Får du ett mått på ex. 3mm me rdär uppe än nere kan du räkna ut vinkel så här.


sinx= motstående katet(måttet det skiljer uppe mot nere) / hypotenusan (fälgens diameter)

Ta måttet 3mm dela med fälg diameter ex 380mm då får du 0.0078947, ta sedan invers sinus på räknaren (tryck in inv sedan sin) då bör du få 0.45 grader.

Du kan även räkna tvärt om, om du ska ha 0.5 grader camber (=0grader 30') ta sin0.5 x diametern så får du fram måttet som fälgen ska vara mer inåt där uppe än där nere (för negativ camber) då blir det:
sin0.5 x ex 380mm blir 3.31 mm

Tror att detta ska stämma, har forskat lite för eget bruk i detta - har jag fel så får någon annan berätta hur det ska räknas ut.( är inte på långa vägar något matte geni - har bara försökt omsätta trigonometri formel till fälgen)

Det viktiga har jag förstått är att det är samma camber på bägge sidor för att bilen inte ska dra åt något håll.
har själv testat detta då min golf 3a varit inne 3gånger på vianor utan att dom har lyckats med inställning.

Lite länkar:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3976&postdays=0&postorder=asc&start=42

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758


//Håkan

Freiholtz
2010-04-15, 18:28
Aha, då borde man kunna lösa det. Men då kommer det en följdfråga, hur många grader är lagom att ställa camber då?

Lindahl
2010-04-15, 19:17
Kan kolla i autodata om jag vet årsmodell m.m

Freiholtz
2010-04-15, 20:42
Vento -95 1,8l

Lindahl
2010-04-15, 22:41
Hej
I autodata står det 0.27 grader till 0.93 grader negativ camber.

Men det är viktigt att båda sidor är lika på ex. 0.5 negativ camber.

kolla även toe när du ändrat camber, ska vara 0.17grader positiv till 0.17 grader negativ, alltså helt rakt.

Kolla på länkarna ovan hur du kollar detta.

OBS endast för husbehov - man bör kolla hos en firma som har riktiga grejor för att vara säker på att inte slita ut sina dyra däck.

Lycka till
//Håkan