handdator

Visa fullständig version : Få loss mutter som sitter HÅRT!?



Herr Apa
2007-06-28, 18:00
Ska göra ett kamremsbyte... De 4 insexbultarna vägrar att lossna! Har dränkt dem med rostflash och använder ett metallrör som häv men icke.

Slant lite på en och riskerar att runddra den och eventuellt alla fyra. Inte bra...

Varför det överhuvudtaget sitter insex är ett annat kapitel...

Men är det någon som har ett tips på hur jag ska gå till väga? Har tyvärr varken tillgång till svets eller tryckluft :(

Tack på förhand.

/Frustrerad Apa

Falcor
2007-06-28, 18:04
Vilka insexskruvar är det du ska ha loss?

Herr Apa
2007-06-28, 18:09
De på en nedre skivan...vevaxeln? vet inte vad den heter.... fyra insex runt en större bult.

Falcor
2007-06-28, 18:20
Varför ska du ta bort den om du bara ska byta kamremmen ?

Herr Apa
2007-06-28, 18:25
Den nedre kåpan måste väl bort och så kan det vara trevligt att se så att motorn står i ÖDP. Eller är jag ute och cyklar?

Har en 1.8l GL -95 motorkod ABS/ADZ

Modig
2007-06-28, 18:31
Skaffa en liten gasolbrännare och värm upp dem riktigt ordentligt!

då kommer dom att lossna !

Herr Apa
2007-06-28, 18:33
Får prova med min varmluftpistol.....

Tack för tipset!

Nu ska jag ut och slita lite.


/Apa

R.Grönberg
2007-06-28, 18:41
Får prova med min varmluftpistol.....

Tack för tipset!

Nu ska jag ut och slita lite.


/Apa

Slå med en hammare på dom ett par gånger, behöver du ta i så mkt du har gjort släpper dom inte eller dra du av dom.
Slå på dom tillls du får loss dom med ett spärrhandatg

Bastard66
2007-06-28, 18:46
om det är helt omöjligt går det alltid att ta en huggmejsel och en hammare.. det fick jag göra på en utav bultarna när jag skulle ha loss den remskivan..

Fors
2007-06-28, 19:02
Eller så lossar du stora bulten i mitten, och plockar bort hela alltet från bilen.
Klart mycket enklare att arbeta med löst om du har bultar som strular...

Modig
2007-06-28, 19:15
Varmluftspistolen kan du glömma! funkar inte alls!

R.Grönberg
2007-06-28, 19:34
Eller så lossar du stora bulten i mitten, och plockar bort hela alltet från bilen.
Klart mycket enklare att arbeta med löst om du har bultar som strular...

Men ffs, se åt att dra åt mitt bulten riktigt ordentligt, släpper den så hade du lika gärna kunnat skippa kamremsbytet;)

vw1
2007-06-28, 20:22
det finns ett verkty på biltema som du slår på och då roterar hylsan väldigt lite hitta inte den men jag köpte en sån förra året välldigt bra grej att ha!!

Fors
2007-06-29, 00:08
Men ffs, se åt att dra åt mitt bulten riktigt ordentligt, släpper den så hade du lika gärna kunnat skippa kamremsbytet;)

Jotack jag vet... min släppte trots att det var riktigt draget..
Kostade 3 ventiler och 2 års samlande av motivation att åtgärda =)

90 Nm + 90 grader med ny bult, inoljade gängor har jag för mig?

Herr Apa
2007-06-29, 11:02
Gick på med varmluftpistolen och satt säkert ett 5-10 minuter. Fick loss 3 av de 4. Den jag slant på vart rund :(

Hur sitter de bultarna? Om jag inte får loss den runddragna, kan jag slå bort huvudet på den och skruva av den med en polygrip efter jag tagit bort remskivan?

Nu måste jag hitta på ett sätt att få loss den runda dj***len...
På golf II satt de lite annorlunda, kom ju åt dem på ett annat sätt. Golf III sitter ju djupt inne så att säga.

/Apa

Golf_Gtr
2007-06-29, 11:45
Slå in en inbus så kommer det att funka. Sen byt alla skruvarna.

Herr Apa
2007-06-29, 11:52
Vad är en inbus?

edit: ok, en typ av nyckel. Hittade. En så kallad insexnyckel/inbus samma sak?

Ska ut och prova med alla möjliga och omöjliga medel jag har att tillgå.....

Henrik.M
2007-06-29, 11:54
Jotack jag vet... min släppte trots att det var riktigt draget..
Kostade 3 ventiler och 2 års samlande av motivation att åtgärda =)


Varför vara då så dum att man i princip ber någon annan göra om samma misstag???
Bra undrar.

widget
2007-06-29, 13:54
Ta en rörtång på den som du har dragit rund så löser det sig nog.

Manny
2007-06-29, 14:39
Jag röstar på torx!!! det är det bästa.

Herr Apa
2007-06-29, 15:03
Om jag inte får loss den runddragna, kan jag slå bort huvudet på den och skruva av den med en polygrip efter jag tagit bort remskivan?

Hittade ingen 7mm torx. Sitter nu och försöker hammra in en 7mm insex.... det går så där.

Sakta men säkert.

OK!!!

Äntligen... *pust*
Slog in 7mm insex en bit tills det tog helt stopp. Borrade bort "gjutskägget" och slog in den mer. Repeterade.
Och till slut!

Forumets gladaste Apa!

Tack för tips och råd, nu är det bara resten kvar...


/Apanpapan

Sn00k
2007-06-29, 16:40
som manny skriver, torx, greppar betydligt bättre än vad inbusen gör.
banka i en som är för stor så den skär upp spår å fastnar.

funkar inte det så svetsa på nånting som du får tag i.. om du kommer åt.. behövs oftast inte mycke kraft alls, bara du får nånting på plats, då svetsen värmer godset betydligt mer än nån fjuttig gasol-brännare.

..å funkar inte det så antingen borra bort skallen.. ta en borr som är 0.5-1mm större än själva hålet i insexan, borra ett par mm så ramlar skallen av.. sista utväg = slå bort skiten, det är dock ganska trångt å bulten seg =D

Sn00k
2007-06-29, 16:41
ahh... too late ;)

Fors
2007-06-29, 19:38
Varför vara då så dum att man i princip ber någon annan göra om samma misstag???
Bara undrar.


Ja, det kan du ju undra, utan att ha alla fakta...

Vad är det för misstag om man gör det ordentligt?

Den sista som petade på den skruven innan haveriet var en VAG-verkstaden och det var 4-5 år tidigare, så det var helt andra orsaker.... Gör man det riktigt så ska det ju inte bli haveri..

Henrik.M
2007-06-29, 21:16
Den sista som petade på den skruven innan haveriet var en VAG-verkstaden och det var 4-5 år tidigare, så det var helt andra orsaker.... Gör man det riktigt så ska det ju inte bli haveri..

Dvs man rekomenderar inte någon att lossa bulten eftersom den inte ska lossas när man byter kamrem.

Det är alla fakta man behöver veta vid kamremsbyte på den modell som efterfrågas.
Anledningen är den att det är en sträckbult som ska momendras = lossas den är den förbrukad......och få vet om det.
Mao finns det absolut ingen anledning att lossa den....o det märker man även när man lossar den och drevet sitter i handen.
Dvs att det är inte så man gör......om man ska gör det rikigt.

Tycker ännu bara att det är taskigt/dumt att rekomendera en sådan sak , när man tom vet konsekvenserna av vad som kan hända.
Den som läser det kankse tror man ska lossa bulten och gör det utan att veta vad dom lossar...och vad som händer om man inte monterar tillbaka det ordentligt.
Sen sitter man där med ett motoras pga av "goda råd".

Fors
2007-06-30, 02:56
Dvs man rekomenderar inte någon att lossa bulten eftersom den inte ska lossas när man byter kamrem.



Inte normalt sätt, nej, då ska den inte lossas. Men nu gällde frågan kärvade bultar. Och om man inte lyckas lossa dem, dubbelviken i hjulhuset, så får man ta till andra metoder.. Jag gav tips om ett sätt,,,




Anledningen är den att det är en sträckbult som ska momendras = lossas den är den förbrukad......och få vet om det.



Därför jag skrev "90 Nm + 90 grader med ny bult, inoljade gängor "