handdator

Visa fullständig version : Taskig gång golf gti mk1 112hk [någon som har något tips? -smärre akut-]



Jaaacob
2010-04-13, 01:19
Golfcabbe med kr? motor 112hk.

Gick bra en stund, sedan gick den ner och blev orolig, han tänder inte riktigt som han ska på alla cylindrar, likadan när man kör (i stort sett okörbar). Det känns som att det kan vara soppaproblem men pumparna går, verkar inte vara något knasigt.

Har tyvärr ingen bränsletrycksmätare, någon som har ett tips på vad man kan göra för att se vad som är fel.

Har bytt rotor, tändstift, kablar.

Jaaacob
2010-04-22, 01:07
WHepa!

NU har jag satt tomgångskabeln på kallstartsspridaren och då går bilen bra när jag gasar på så att stora spjället öppnar. Det vill säga att jag då har FÖRmycket soppa med. Det skulle ju vara normalt.

Vad kan det vara för något jag missat?

Jaaacob
2010-04-22, 09:10
Förtydligar, var nog lite trött...

Den går dåligt när kallstartsventilen är avstängd. Oavsett kall eller varm.

När jag kopplar 12v på kallstartsventilen så går den mycket bra utan ryck eller något alls från 2500-3000varv och uppåt, när jag gasar så att stora spjället öppnar. Dvs att den plötsligt får för mycket soppa.

Hur kan detta gå till, jag menar... den verkar få för lite soppa när den går utan kallstarten men tvärt om med. Kan det vara bränsletrycket/styrtrycket från pumpen som är vajsing?

MOTORN GICK PERFEKT I BILEN JAG PLOCKADE DEN IFRÅN. SAMMA INSPRUTNINGSHUVUD OCH RUBB FÖRUTOM PUMP OCH FÖRPUMP.

Jaaacob
2010-04-22, 19:12
Helt seriöst. NU har jag bytt bränslepump igen till den som satt innan. (nu satt en volvo 745 k-jet pump) på. Vad tusan ska jag ta mig till?

Den går tokdåligt när man kopplar bort kallstartsventilen och när jag kopplar på den så kan jag köra "normalt" om jag gasar upp så att stora spjället ochså öppnar.

HJÄLP :O Jag har ingen annan bil!

Jaaacob
2010-04-23, 01:25
Nu börjar jag bli extremt tjatig här... jag vet att någon av er gamla golf-rävar kan veta vad som är felet och hjälpa mig på traven.

När jag körde in på bensinstationen för att tanka så ser jag (när jag lyfter på huven) att insuget är helt frostat från kallstartsventilsidan... kanske inte var så bra. MEN jag kan inte köra bilen utan att den är inkopplad =/

Just nu drar bilen runt 2,2 liter milen, rätt så dyrt att åka omkring så. Snälla?

Vad kan vara problemet?


Motorn går näst intill perfekt på halv och full gas vid varv över 3000. Bluddrar å vill dö när jag släpper på gasen. Bara för att testa så kopplade jag 12v på polarns golfcabbe som har likadan motor coh den betedde sig EXAKT likadant. Well, då lär det inte vara något fel på motorn.

Vad kan jag göra?

Jaaacob
2010-05-01, 16:36
Vad hände med gtiklubben?

kim_gulle
2010-05-01, 19:30
Du skulle ju kunna försöka få tag i ett annat k-jet bränslehuvud och kanske en ny styrtrycksregulator och montera och justera in och se om det blir nå bättre. Sen kan det ju vara en idé och leta upp nån som kan K-jet och kan justera den. :)
Nya spridare kanske också funkar. Man får byta en sak i taget och se om det blir bättre. Du skulle ju kunna plocka lös spridarna, tvångsköra pumparna och föra luftskivan upp och ner för att kolla spridarbilden.

Manny
2010-05-01, 19:30
vakuum läck? tjuvluft vid spridare, insugspackning?