handdator

Visa fullständig version : Firmaware till RCD 510 i GTI mk6



PSJ
2010-04-12, 17:41
Jag har en hyfsat ny GTI som har RCD 510 stereon (Dynaudio). Den funkar jättebra och är nöjd med den MEN, min vän (Dazzin) har fått ut son R med precis likadan stereo.
Denna har samma menyer men några irriterande saker skiljer sig:
Annorlunda färger i menyer (okej det gör mig inte så mycket, faktum är att det är snyggare i GTIn)
Snabbare hantering
När backkameran aktiveras visas samtidigt en bild över censorerna samtidigt.
USB och minneskorts-hanteringen är grymt mycket snabbare. (det mest irriterande)

Är det olika hårdvara i dessa bilar eller är det bara en mjukvaruppdatering och saken är biff?
Hur kan man se vilken firmware min stereo har?

Gti
2010-04-12, 20:56
Jag har en hyfsat ny GTI som har RCD 510 stereon (Dynaudio). Den funkar jättebra och är nöjd med den MEN, min vän (Dazzin) har fått ut son R med precis likadan stereo.
Denna har samma menyer men några irriterande saker skiljer sig:
Annorlunda färger i menyer (okej det gör mig inte så mycket, faktum är att det är snyggare i GTIn)
Snabbare hantering
När backkameran aktiveras visas samtidigt en bild över censorerna samtidigt.
USB och minneskorts-hanteringen är grymt mycket snabbare. (det mest irriterande)

Är det olika hårdvara i dessa bilar eller är det bara en mjukvaruppdatering och saken är biff?
Hur kan man se vilken firmware min stereo har?

Garanterat nyare Firmware i Dazzins enhet. Visst är färgen mer orange i menyer etc.? Detta fanns på ett annat forum, förvisso för RNS510 men jag antar att proceduren är densamma:

"...after you unlock and get in, dont put key in ignition, just turn navi on by hand, immediately press and hold SETUP for 15 seconds, release and you will have the hidden menu screen. if you get FM/AM/DAB menu instead, you'll have to start all over again".

Vag borde ju kunna uppdatera med senare version, läste att t ex touchscreen reagerar snabbare än tidigare vilket vore välkommet, tycker den är lite småseg ibland när man bläddrar runt i mappar med musik.

PSJ
2010-04-12, 22:54
Okej det ska jag testa.

Jag pratade med servicen i täby. De kunde inte garantera att en ny firmware skulle lösa alla dessa problem. Dom kunde däremot säga att färgerna skulle ändras :S

Hursom tänkte jag åka förbi någon dag och köra deras uppdatering. lite lustigt att de inte bara kan uppdatera stereon utan måste uppdatera hela systemet, om jag förstod det rätt.

Gti
2010-04-13, 00:00
Okej det ska jag testa.

Jag pratade med servicen i täby. De kunde inte garantera att en ny firmware skulle lösa alla dessa problem. Dom kunde däremot säga att färgerna skulle ändras :S

Hursom tänkte jag åka förbi någon dag och köra deras uppdatering. lite lustigt att de inte bara kan uppdatera stereon utan måste uppdatera hela systemet, om jag förstod det rätt.

Okej, låter intressant! Posta resultat när du uppdaterat...ska fixa det själv vid första service tänkte jag :)

soyd
2010-04-13, 11:40
Dom olika färg temana som finns till RNS-510:an är dessa:

http://img685.imageshack.us/img685/1059/sportsline.jpg

http://img218.imageshack.us/img218/5021/premium.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/2664/highliner.jpg

Enda sättet att byta temana är med VAG-COM (VCDS)

Borde vara liknande skins på RCD-510:an

Ha det gutt!

/mvh soyd