handdator

Visa fullständig version : oljeslitage. sensor.



FenioN
2010-04-08, 19:01
Hej pratade med en gubbe på wv och han sa att long-life servicen va helt oskadlig för motorn då oljan är så pass mycke bättre och om den sjulle slitas så finns det någon sensor i motorn som säger ifrån och tänder någon lampa, någon som hört något om detta? hur ofta byter ni olja?

Rs mannen
2010-04-08, 19:31
jag byter varige vår, kör väldigt sällan över 1500 med audin,
men det kvittar om jag så skulle köra 100 mil på ett år, så skulle jag ändå byta, vet inte om det är ändrat, men när jag long life servade min bil var det 3000mil eller 12 mån, det vär där många a4 ägare inte fattade, dom såg bara 3000 mil å körde kasnke 1000 på ett år, å efter 2,5 år skar bilen, pga att silen i oljepumpen koxa igen, å sen gnälde dom på audi att det skulle ju minsan gå att köra 3000 mil, =)

kör man inte tokhårt så oljan blir fasligt varm hela tiden m,m så räcker det gått med 1500 mil å funkar nog helt kallas med 3000 oxo eller 12mån,
själv kör jag 1500 eller varige vår när jag byter t s-däck.

FenioN
2010-04-08, 19:35
Okej tack, då byter jag efter 3000mil eller ett år, alltså kommer det bli 1års byten framöver.


Föresten hur lösa är era motorfästen? själva bnussningen där jagh kan ta och flytta motorn hur lätt som hälls är den slut då ?

Henrik.M
2010-04-08, 20:18
Longlife : Upp till 3000mil alt 735 dagar dvs betyder nödvändigtvis inte att man hinner köra 3000mil innan oljebyte.
Körstil , antal kallstarter och övrigt klimat är faktorer som påverkar.

Sen är det som sagt inte oljan som är skadlig för motorn , utan sotet/bränslet som oljan för med sig och som sedan bränner fast inne i motorn det som kallas koks.

FenioN
2010-04-08, 20:31
Longlife : Upp till 3000mil alt 735 dagar dvs betyder nödvändigtvis inte att man hinner köra 3000mil innan oljebyte.
Körstil , antal kallstarter och övrigt klimat är faktorer som påverkar.

Sen är det som sagt inte oljan som är skadlig för motorn , utan sotet/bränslet som oljan för med sig och som sedan bränner fast inne i motorn det som kallas koks.

okej så longlife oljan håller alltså 2 år, gött!

Henrik.M
2010-04-08, 20:55
okej så longlife oljan håller alltså 2 år, gött!

Tror inte du förstår vad jag skrev.

Max 3000 mil eller 735 dagar är bytesintervallet.

Sen behöver den nödvändigvis inte rulla varken så många mil eller så länge på samma olja.

foffa2002
2010-04-08, 21:27
Tänk vilka myter som dyker upp både hos lokala mekloffe och VAG.

Oljan "long life" är en helt vanlig 0w-30 eller 5w-30
En helt UBER vanlig olja som enbart är certad för att klara en viss intervall vid en viss körstil , klimat bla bla.

Och 99% kan klara certet om dom vill.
Tror biltema har den 503 som de flesta VW geeks kikar efter (även att SL/SM är det som gäller)


Den klarar inte 3000mil utan stora problem.
Folk glömmer rätt fort problemen som har funnits på tex passat 1.8T.
Motorer fulla av sot.


satsa på ca 1000-1500mil mellan varje byte.

Och om motorn drar olja så att du inte kan köra sträckan utan att fylla så byter ni till en tjockare 40 eller 50



Och SJÄLVKLART finns det INGEN givare som klurar ut hur din olja mår.

Rs mannen
2010-04-08, 22:03
Tänk vilka myter som dyker upp både hos lokala mekloffe och VAG.

Oljan "long life" är en helt vanlig 0w-30 eller 5w-30
En helt UBER vanlig olja som enbart är certad för att klara en viss intervall vid en viss körstil , klimat bla bla.

Och 99% kan klara certet om dom vill.
Tror biltema har den 503 som de flesta VW geeks kikar efter (även att SL/SM är det som gäller)


Den klarar inte 3000mil utan stora problem.
Folk glömmer rätt fort problemen som har funnits på tex passat 1.8T.
Motorer fulla av sot.


satsa på ca 1000-1500mil mellan varje byte.

Och om motorn drar olja så att du inte kan köra sträckan utan att fylla så byter ni till en tjockare 40 eller 50



Och SJÄLVKLART finns det INGEN givare som klurar ut hur din olja mår.

Började inte vag med en partikel censor till oljan,? den känner av partiklar i oljan, men den känner ju givertvis inte av om oljan smörjegenskaper försämrats,
vet att denna sensor fins på skogsmaskiner m,m till hydraloljan, å har för mig att iaf audi har det på sina "nyare" motorner typ från 05 eller nått.

foffa2002
2010-04-08, 22:47
Började inte vag med en partikel censor till oljan,? den känner av partiklar i oljan, men den känner ju givertvis inte av om oljan smörjegenskaper försämrats,
vet att denna sensor fins på skogsmaskiner m,m till hydraloljan, å har för mig att iaf audi har det på sina "nyare" motorner typ från 05 eller nått.



Tyvärr så finns det ju ingen vettig lösning hos någon tillverkare.
Byt olja och se till att kolla så att det finns olja i motorn är det enda som gäller fortfarande.


Har fått flera samtal om FSI och 1.8T där folk frågar om varför "låg" oljenivå och lågt oljetryck löser ut så lätt.
Dessa motorer har tyvärr sett ut som grillen brukar göra efter sommaren.

Ska se om jag har lite bilder från "nya" passaten där vi fick ur ca 2dl sot ur oljetråget. :(

Vet även att TDIklubben har en bra länk ang oil condition sensor och vilka problem dom haft mellan dessa långa service intervall

VWGolIV
2010-04-08, 23:01
Byter var 1000 mil. Ibland ser oljan riktigt fin ut när man tömmer ut den men den byts ändå även om man kunde kört några 100 mil längre.
Kör på biltemas och bilen går kanon.

Skär motorn så får jag slänga i en annan =)

FenioN
2010-04-09, 05:57
okej, då gör jag nog lite tätare oljebyten då jag hade tänkt att ha bilen ett tag,


hur är det med vevhus venten på polo -08 ? något man behöver upgradera eller är det redan gjort?

Henrik.M
2010-04-09, 17:00
Den klarar inte 3000mil utan stora problem.
Folk glömmer rätt fort problemen som har funnits på tex passat 1.8T.
Motorer fulla av sot.

Jag inkl andra försökte förklara det högre upp.
Efter det så skrev jag mitt budskap med fet text istället.

Nisse
2010-04-10, 02:03
Hej pratade med en gubbe på wv och han sa att long-life servicen va helt oskadlig för motorn då oljan är så pass mycke bättre och om den sjulle slitas så finns det någon sensor i motorn som säger ifrån och tänder någon lampa, någon som hört något om detta? hur ofta byter ni olja?

I dokument SSP-224 står vad som styr LL. Sensorn han syftar på kan vara G266.
Jag gjorde en googleöversättning på hur det i stora drag funkar så jag kan ha
missat någon detalj..


Bedömning av oljenivå och oljekvalitet.
-----------------------------------------------
Displayen för den flexibla serviceintervallen får information
från den nya oljenivå / oljetemperatur-sensorn G266 för att
beräkna oljenivån och oljans kvalitet.

På dieselmotorer innehåller beräkningen av oljekvaliteten
en parameter som anger det genomsnittliga innehållet av
sotpartiklar i motorns olja.

Sensor G266 är en termisk oljenivåsensorn. Medan motorn är
igång, mäts temperaturen på motoroljan Kontinuerlig och motorns
oljenivå beräknas. Båda parametrar skickas via en gemensam
pulsbreddsstyrd signal till displayen.


Att mäta oljetemperaturen och oljenivån.
---------------------------------------------------
Oljetemperaturen beräknas genom en separat temperatursensor
med integrerad elektronik, oljenivån beräknas också
med elektroniken för temperaturmätning. Givaren hettas upp till
en nivå över oljans temperatur varefter uppvärmningen avbryts.
Tiden som åtgår för att givaren ska återgå till oljans temperatur
ger ett mått på mägnden olja i motorn.

Tiden mellan serviceintervallerna beräknas via:
---------------------------------------------------------
Oljenivå / oljetemperatur-sensorn G266
Bränsleförbrukning
Avkännareen för hastighet G22
Oljetryckskontakt
Slitagevarnare, bromsbelägg N12
Tidsfaktorn

Dessa data beräknas naturligtvis ingående via mjukvaran, men det finns ingen komponent
som mäter vare sig oljesort/kvalitet eller oljans smörjegenskaper.

Som foffa skriver så är skillnaden på oljan endast att den är godkänd av VW och Audi. Enligt
dokumentet är det tillåtet att fylla upp med max 0,5 liter 502 00 om det krisar.

Själv kommer jag naturligtvis att byta varje vår eller max ca:1500 mil som jag alltid gjort
även när jag hämtat ut Polon som har LL 3000 mil eller max 2 år. Byta olja på våren tillhör
ju vårstädningen :)

FenioN
2010-04-10, 11:03
I dokument SSP-224 står vad som styr LL. Sensorn han syftar på kan vara G266.
Jag gjorde en googleöversättning på hur det i stora drag funkar så jag kan ha
missat någon detalj..


Bedömning av oljenivå och oljekvalitet.
-----------------------------------------------
Displayen för den flexibla serviceintervallen får information
från den nya oljenivå / oljetemperatur-sensorn G266 för att
beräkna oljenivån och oljans kvalitet.

På dieselmotorer innehåller beräkningen av oljekvaliteten
en parameter som anger det genomsnittliga innehållet av
sotpartiklar i motorns olja.

Sensor G266 är en termisk oljenivåsensorn. Medan motorn är
igång, mäts temperaturen på motoroljan Kontinuerlig och motorns
oljenivå beräknas. Båda parametrar skickas via en gemensam
pulsbreddsstyrd signal till displayen.


Att mäta oljetemperaturen och oljenivån.
---------------------------------------------------
Oljetemperaturen beräknas genom en separat temperatursensor
med integrerad elektronik, oljenivån beräknas också
med elektroniken för temperaturmätning. Givaren hettas upp till
en nivå över oljans temperatur varefter uppvärmningen avbryts.
Tiden som åtgår för att givaren ska återgå till oljans temperatur
ger ett mått på mägnden olja i motorn.

Tiden mellan serviceintervallerna beräknas via:
---------------------------------------------------------
Oljenivå / oljetemperatur-sensorn G266
Bränsleförbrukning
Avkännareen för hastighet G22
Oljetryckskontakt
Slitagevarnare, bromsbelägg N12
Tidsfaktorn

Dessa data beräknas naturligtvis ingående via mjukvaran, men det finns ingen komponent
som mäter vare sig oljesort/kvalitet eller oljans smörjegenskaper.

Som foffa skriver så är skillnaden på oljan endast att den är godkänd av VW och Audi. Enligt
dokumentet är det tillåtet att fylla upp med max 0,5 liter 502 00 om det krisar.

Själv kommer jag naturligtvis att byta varje vår eller max ca:1500 mil som jag alltid gjort
även när jag hämtat ut Polon som har LL 3000 mil eller max 2 år. Byta olja på våren tillhör
ju vårstädningen :)

Okej då kör jag samma, vad kör du på för olja då? kör du en som är klassad för longlife eller bara en vanlig helsyn

Nisse
2010-04-10, 14:07
När det blir aktuellt så gör jag nog mellanbyte med en bra helsyntet om det behövs, jag ser inte
någon anledning att betala mera än nödvändigt, vid servicen så får dem hälla i LL-olja.

supra77
2010-04-12, 16:52
Jag byter runt 1000-1200mil, oljan och filter är en liten kostnad mot vad det kan bli om oljepump/kanaler sätts igen.

AXL72
2010-04-14, 09:47
När man köpt en bil för ett par hundra tusen så vore det ganska dumsnålt att inte serva bilen åtminstone var 1500:e mil, i alla fall om man tänkt ha den kvar mer än ett år. På min förra bil servade jag vid 1500 mil och gjorde ett extra oljebyte mellan varje service.

FenioN
2010-04-14, 20:57
Ja precis. när ni byter olja var 1500mil kör ni longlife oljor då? är inte det lite väl? och vad ska man ha för stift till polo 1.4 bensin. kollat på mekonomen men det va något konstigt märke, vad kör ni med? skriv gärna vad dom heter. "NGK Bcpr7es-11" eller liknande.

FenioN
2010-04-16, 19:37
Hej. va på vw idag och kolla bilen, dom visste inte va det va, som vanligt när man åker till en verkstad, sen så när vui lyfte bilen passa jag på att kolla lite under och då såg jag nått som satt på oljetråget med några kablar till och fråga vad det va och då va det en sak som mäter oljekvaliten. mäter anatal kallstarter körstil och massa mer va han nu babbla om.