handdator

Visa fullständig version : Däckstryckskontroll problem



oph
2010-04-08, 16:58
Hej,

Golf MK6, lampan började lysa kollade trycket som var som det skulle enligt lappen på tanklocket 2,3 bar ( 225 45 17 ). Vet någon vad som är förinställt eller om man kan kolla det? Ringde Din Bil men det var ingen vidare koll på saker där inte... Fick en tid om 4 veckor.

Gejen är att vid leverans så tyckte frun att den var stötig, kollade trycket som var nästan 5 bar, släppte ut till 2,3 o efter 3 dagar tändes lampan, testade med 2,6 igår utan resultat.

Dazzin
2010-04-08, 17:08
Har du aktiverat sensorn för det nya lufttrycket? Annars tror väl bilen att du tappat mkt luft.

Finns en knapp i taket på handsfacket man ska hålla in i ett par sekunder till det piper till, så att man registrerar ett nytt lufttryck (eller rättare sagt rullomkrets). Gäller även vid omläggning från sommar till vinterdäck.

oph
2010-04-08, 18:14
Tackar, så kan man ju också göra:)

Letade efter knappen på mittkonsollen som instruktionsboken säger, men där fanns ju ingen.

Rs mannen
2010-04-08, 19:25
med den brädden på däck ska du nog inte köra under 2,5 bar, rek på 225 / 45 kan jag tänka mig är runt 2,7 bar för att dom inte ska böra att slitas fel, dom måsta orka å sträcka ut gummit. annars slits dom i mitten, å ja ni läste rätt, breda däck slits i mitten vid för lågt däckstryck, dom "slungas" ut å på så vis slits i mitten.

joakim_vilen
2010-04-14, 10:56
Hur gör man egentligen om man sätter på andra fälgar som inte har de här givarna monterade.
Jag har ingen möjlighet att flytta över från orginalfälgarna tyvärr.

Kommer lampan att lysa hela tiden eller är det bara att "nolla" den genom att hålla SET knappen intryckt ?

Nån som har erfarenhet av detta ?

Tack på förhand.

Jocke
GTI MKV

alterswede
2010-04-14, 11:15
Hur gör man egentligen om man sätter på andra fälgar som inte har de här givarna monterade.
Jag har ingen möjlighet att flytta över från orginalfälgarna tyvärr.

Kommer lampan att lysa hela tiden eller är det bara att "nolla" den genom att hålla SET knappen intryckt ?

Nån som har erfarenhet av detta ?

Tack på förhand.

Jocke
GTI MKV

Nu när jag bytte till 18" var de bara att hålla inne SET ett par sekunder.
Därefter slocknade lampan.

Dazzin
2010-04-14, 11:15
Jag tror inte det är något problem, utan att det ABS sensorn som mäter rullomkretsen.. och absen slutar ju inte att fungera för att du byter fälgar ;)

Eller har dom gjort det på ett annat sätt?

alterswede
2010-04-14, 15:51
för att förtydliga så lös lampan när jag gick över till 18" från 17".
Detta informerade handlaren också om.

joakim_vilen
2010-04-14, 16:16
Ok, nu har jag dessutom varit på VW och pratat med däckansvarig.
Han säger att vissa modeller/hjul har en radiosändare i fälgen, men min bil, en GTI 2006:a har inte det.
Det sitter mycket riktigt på ABS:en så det är fritt fram att byta fälgar, dock är det tydligen väldigt viktigt att ha max 18", 19" fungerar ej enligt honom, samt att man måste ha helt rätt dimensioner, tex 225/40/18

That´s all

Fredrix
2010-04-14, 21:20
Varför skulle det inte fungera med 19" ?
Jag kör med 19" ( gti -06 ), har fått en varning när ett däck saknade 0,5 bar mot vad jag brukar ha.

Har jag förstått det rätt så räknar den antal varv på hjulen över en sträcka, skulle ett hjul öka antalet varv mot egen satt referens så har diametern minskat, luft har gått ur och den ger en varning.

Dazzin
2010-04-15, 11:53
Det är imponerande, jag visste nämligen inte hur exakt systemet det där systemet är. Jag har själv 19" på min R och undrade hur mkt luft man skulle behöva tappa då däcket inte sjunker ihop så mkt med tanke på den låga profilen. Men det var kul att höra, tummen upp!