handdator

Visa fullständig version : Vatten vid batteriet Passat 1.8T



freddloff
2007-06-28, 11:25
Var sitter dräneringshålet där (badkaret) batteriet sitter. Tappade ur 7 liter igår, ska det inte sitta en plaskåpa över???
Sen har jag problem med strålkastarinställningen, plasthjulen har gått sönder, kan man köpa dessa löst eller är det ny strålkastare som gäller :-( ???
/Fredrik

VWGolIV
2007-06-28, 13:30
Om jag minns rätt så sitter det vid vänster om batteriet, men är osäker.

Dock så var mina draneringshål igensatta så ja hade också vatten.
Dock inte 7 liter, men ja tog ur batteriet och rengjorde överallt.

Tog tryckluft o öppna upp hålen igen =)

Särkelä
2007-06-28, 20:38
Plocka bort batteriet. sen där under är det en plåt som batteriet står på. ta bort den me. Så ser du dräneringshålet. bara te o ta bort skiten. Finns ett till dräneringshål som är under bromservon.
Det brukar sitta en plastkåpa över. men inte altid det hjälper om det är täppt.

Tror nästan att du får skaffa ett par nya strålkastare. men det går o fixa till ljuset någorlunda om man pillar lite. men inte fel me ett par nya. För ljusbilden brukar vara rätt taskig efter ett par år på vägarna.

TDI
2007-06-28, 21:06
på min sitter ena hålet direkt under batteriet och det andra under bromsservon.

jag hade översvämning där för några veckor sen. =(
det forsade in i kabelgenomföringen i torpedväggen så man fick ta klädseltvätten på jobbet och suga upp det.

freddloff
2007-06-29, 10:34
Ok på dränering, Tack!
Lite surt att behöva byta lyktor som är helt ok, finns det ingen repsats?
Såg att bildelsbasen tar ca 2000kr/st, vad kostar då nya egentligen ???

Särkelä
2007-06-29, 16:38
Finns ingen repsats. Men original nya kostar 1920kr utpris.

TDI
2007-06-29, 18:19
finns billiga lyktor på biltema,såvida det inte är xenon.

freddloff
2007-07-04, 10:28
Såg att Biltema tar 850:- Hur bökigt är det att byta, måste hela fronten ner eller kan man göra det innefrån?

Särkelä
2007-07-04, 22:50
Behöver inte ta ner fronten går att lirka ut dom endån ganska så lätt.. du ser när du lossat skruvarna te strålkastarna o tagit bort blinkersen..

Mulder-_-
2009-06-21, 23:53
Plocka bort batteriet. sen där under är det en plåt som batteriet står på. ta bort den me. Så ser du dräneringshålet. bara te o ta bort skiten. Finns ett till dräneringshål som är under bromservon.

Efter fortsatt regnande på midsommarafton såg jag att det var vatten på gummimattan höger bak...och en rejält med vatten på golvet upp genom golvmattan... :/

Stod även vatten till övre kanten på batteriet---->vatten rinner i genomföringen för motorvärmar/grenkabeln--->hamnar tillslut höger bak där golvet är som lägst.

Dagens tips: Rensa de två dräneringshålen INNAN dom sätts igen, det blir så mycket enklare då :) Borde finnas serviceinstruktion "Rensa dräneringen x2" ?
Eller en givare: Varning - HÖG vattennivå i batteriutrymmet...

Särkelä
2009-06-23, 19:03
vi har haft en "aktion" på det där.. Haaft massvis me bilar som vi åtgärdat just det felet på. men inte alla som kommer in me bilen så det blir fixat.