handdator

Visa fullständig version : Öppen luftburk till K-jet?



kim_gulle
2010-04-07, 15:45
Jag minns att jag har sett en typ av öppen luftburk till K-Jetronik nånstans på webben. Den var gjord i metall eller aluminium och var helt öppen framåt tror jag. Den ersatte den undre delen av själva luftburken.

Nån som vet vad jag pratar om och kan peka mig till nån försäljare eller nån bild? Funderar på att bygga en egen. :)

Sebbe
2010-04-07, 16:24
Pipercross har öppna filter till K-jet som ersätter undre delen av luftrenaren.
Det du menar är nog en underdel från Volvo med K-jet. Då tar man bort hela luftrenaren och fäster den direkt på luftvågen. Då blir det öppet framåt sen kan man sätta open air filer på eller göra vad man vill. Hittar ingen bild på det. Men jag tror jag har en ligger i garaget någonstans.

kim_gulle
2010-04-07, 16:46
Pipercross har öppna filter till K-jet som ersätter undre delen av luftrenaren.
Det du menar är nog en underdel från Volvo med K-jet. Då tar man bort hela luftrenaren och fäster den direkt på luftvågen. Då blir det öppet framåt sen kan man sätta open air filer på eller göra vad man vill. Hittar ingen bild på det. Men jag tror jag har en ligger i garaget någonstans.

Njae inte nån av dem. Det var liksom en specialgjord underdel i aluminium där man kunde använda orginalfiltret om man så ville. Så var den öppen framåt. Nån fler som har nån aning om vad jag pratar om? :)

Lillen
2010-04-07, 19:08
Det absolut enklaste och bästa är ju att öppna orginalburken i sidan där det sitter en lucka ut mot innerskärmen. Fungerar lika bra om inte bättre och kostar inte en spänn!

Plocka bort luckan och vips är det "öppet".

kim_gulle
2010-04-07, 19:51
Jo jag vet, det är redan gjort men jag vill ha nånting som låter lite mer. Det verkar vara oerhört svårt att uppnå nån form av insugsljud på en 16v. :S

Mackan73
2010-04-07, 21:05
ta upp hela botten på luftburken

Lillen
2010-04-07, 21:08
Jo jag vet, det är redan gjort men jag vill ha nånting som låter lite mer. Det verkar vara oerhört svårt att uppnå nån form av insugsljud på en 16v. :S

Är det bara ljudet du vill åt?
Fixa ett "Power Rör" i rostfritt , det ger mer "klang" i ljudet.
Sedan borrar du hela underdelen av luftburken som ett såll.
Och fixar ett sportfilter så släpper det genom mer ljud.

MEN jag är tveksam till att det ger mer än ljud rakt av.

JAG personligen har ett mycket trevligt insugsljud med orginalfilter och bara luckan öppnad.
Men det är klart alla tycker ju olika , jag tycker det är väldigt lätt att få ett gott ljud i 16V:n.

kim_gulle
2010-04-07, 21:30
Är det bara ljudet du vill åt?
Fixa ett "Power Rör" i rostfritt , det ger mer "klang" i ljudet.
Sedan borrar du hela underdelen av luftburken som ett såll.
Och fixar ett sportfilter så släpper det genom mer ljud.

MEN jag är tveksam till att det ger mer än ljud rakt av.

JAG personligen har ett mycket trevligt insugsljud med orginalfilter och bara luckan öppnad.
Men det är klart alla tycker ju olika , jag tycker det är väldigt lätt att få ett gott ljud i 16V:n.

Faktum är att jag redan har ett powerrohr. Tror det är i alu och inte rostfritt men bonrath är det iaf.

Angående att borra hål i hela luftburken, grejen är den att jag har för avsikt att byta till orginalburken på vinterhalvåret för att kunna få motorn att suga mer varmluft genom det bakre hålet. Jag brukar sätta igen det stora hålet ut mot skärmen så att den ska suga mer där bakifrån. Här uppe i Östersund kan det ju krypa en bit nedanför 30 minus ibland och man måste masa sig iväg till skolan. ;)

Av den anledningen så letar jag bilder på den där speciella underdelen och bygga en liknande själv som jag kan byta mot orginal när det behövs. :)

Mackan73
2010-04-07, 21:56
skaffa en underdel på skroten, kapa upp den totalt i botten så lovar jag att du kommer få ljud så det räcker & blir över. Hade så på en Scirocco jag monterade 16v i och den lät mer från insuget än från rallysystemet som oxå var monterat. Vill du va ännu mer radikal är det väl eg bara att kapa ur även sidorna så du får typ ett "skelett" till underdel.

kim_gulle
2010-04-08, 00:22
skaffa en underdel på skroten, kapa upp den totalt i botten så lovar jag att du kommer få ljud så det räcker & blir över. Hade så på en Scirocco jag monterade 16v i och den lät mer från insuget än från rallysystemet som oxå var monterat. Vill du va ännu mer radikal är det väl eg bara att kapa ur även sidorna så du får typ ett "skelett" till underdel.

Bra idé. Får se om jag kanske ger mig på att bygga nåt liknande i helgen. Nåt helt öppet och häftigt. xD
Måste plugga till en tenta i digitalteknik också kom jag på. :(

Lillen
2010-04-08, 12:53
Faktum är att jag redan har ett powerrohr. Tror det är i alu och inte rostfritt men bonrath är det iaf.

Angående att borra hål i hela luftburken, grejen är den att jag har för avsikt att byta till orginalburken på vinterhalvåret för att kunna få motorn att suga mer varmluft genom det bakre hålet. Jag brukar sätta igen det stora hålet ut mot skärmen så att den ska suga mer där bakifrån. Här uppe i Östersund kan det ju krypa en bit nedanför 30 minus ibland och man måste masa sig iväg till skolan. ;)

Av den anledningen så letar jag bilder på den där speciella underdelen och bygga en liknande själv som jag kan byta mot orginal när det behövs. :)


Jo tak jag vet.
Bor själv 22mil norr om dig.

Har en öppen underdel liggande.
Kan fota den när jag har letat fram den OM du vill.
I den sitter det iofs ett skumfilter men iaf.

kim_gulle
2010-04-08, 17:24
Det kan du gärna få göra. :)