handdator

Visa fullständig version : Vårstädning av inredning/textiler



canterbury
2010-04-05, 16:36
Nu är det dags att få nybilskänslan tillbaka efter vintern. Kan man klara det nästan lika bra som proffsen? Kan tänka mig på att en rekond av tygklädseln går lös på bortåt 2000 kr? Nu är det inga fläckar av svårare slaget utan mer vardagsfläckar.

Har ni några tipps på hur man rengör eller har ni någon bra sida/guide? Säkert fler som är intresserade.

Om vi nu leker med tanken på kostnad 2000 kr, då kan man ju nästan köpa en våtrumsdamsugare, men frågan är om man inte kan hyra från en matt/färg firma, läste att någon gjort det? Någon som provat och fått bra resultat?

Känns som marknadens billiga/dyra burk rengörings sprej mojänger inte är något vidare bra. Så hur rengör man, och vad behöver man? Kom igen nu släpp på era hemligheter, jag vet att det sitter en bunte pedantiska människor där ute med högar av knep...

magnusT
2010-04-05, 17:36
Tycker du ska hyra en mattvätt. Kostar inte så mycket och blir bättre än med dyr skumtvätt.
Köpte kärchers billigaste tvätt förra året och den funkar rätt bra.
Är en kombinerad grovdammsugare/mattvätt.

supra77
2010-04-05, 17:57
Kolla med din närmsta matt&golvbolag, dom brukar hyra ut mattvättar. Dom har även munstycken för bilklädseltvätt.
Glöm inte att torka ur bilen riktigt, annars immar det igen kanska fort.

Mvh,
Tony

magnusT
2010-04-05, 18:02
Det bästa är om man kan plocka ur sätena. Då kommer man åt överallt.
Tar lite längre tid men ger ett bättre resultat.

canterbury
2010-04-05, 20:45
den här tvätten du köpte, hur billig var den? Och är det en dammsugare som kan suga fukt eller är det en ångtvätt.....för det är väl ångtvätt som är de bästa eller vad skiljer ångtvätt från mattvätt?

den utrustning jag annars har när de gäller tvättning o städ är av märket sambo, men den är inte kompitabel med bilen :)

magnusT
2010-04-05, 21:36
Kommer inte ihåg vad den kostade, men gissar på 1500-2000.
Och det är en dammsugare som sprutar ut rengöringsmedel och sen suger upp det.

VWGolIV
2010-04-06, 00:01
När det gäller dina stolar så skall man ju försöka suga upp skiten och inte trycka den neråt i stolen.
Så börja med o dammsuga ordentligt, sen hyr du en mattvätt. Jag hyr min för 60kr Fredag - måndag och då hinner man mycket.
Sen köper du medel där du hyr maskinen.

Som någon tidigare talare så blir det bäst om du tar ut sätena.
Då kommer du åt ordentligt på mattan också.

Sen kanske du vet nån som har en bra avfuktare, så ställer du in den i bilen och vips så försvinner all fukt =)

Maha
2010-04-06, 13:12
Jag hyrde en matt & textiltvätt hos en lokal maskinuthyrare i Umeå (LE maskin)

Jag hade den över en helg och det kostade 350:- vill jag minnas... Hyrde även en avfuktare på saama gång för 100 kr extra som var värd varje öre!


Så en mattvätt är mitt tips!