handdator

Visa fullständig version : Pris på Golf mk4 gti?



Mobility
2010-04-04, 10:45
Ska köpa ny bil och är inne på en Golf IV GTI. Årsmodell runt 98-00. Kollat runt en del på blocket och som vanligt så finns det bilar i alla prisklasser. Vad bör man betala för en "orginal" GTI 98-99 som gått ca 15000 och är förhållandevis fräsch?

Mvh
Marcus

VWGolIV
2010-04-04, 10:56
Priset är alltid svårt o veta när det finns så många olika.
Personligen hade jag kanske betalt 20000-25000 men allt beror på skicket, det är trots allt en gammal bil nu.

Mobility
2010-04-04, 11:37
Jo, det är ju det svåraste när man ska köpa bil.. De flesta på blocket ligger ju på 40-50 ungefär..
Känns ju riktigt dyrt men å andra sidan har jag fått uppfattningen om att golf en bil som har bra andrahandsvärde.

jockep
2010-04-04, 11:56
jag betalade 32000kr för min gti-99 15000mil... då var den i bra skick i kaross och inredning, men det var en del fix med läckande avgasystem och motorn gick inte helt bra.
Det var en 18årig kille som inte kunde något om bilar som hade försökt koppla in en Dump och laddtrycksmätare, tagit bort bakre ljuddämpare för att få "tuffare" ljud.. så det var en del pyssel och en del pengar att lägga ut för att få den "Fin".-.

Men jag är faktiskt riktigt nöjd med den :)

Mobility
2010-04-04, 12:13
Det låter ju rimligt, inköpt ganska nyss?
Fyll gärna på om ni är fler som nyss köpt en GTI så man kan bilda sig en uppfattning om priset :)

jockep
2010-04-04, 12:32
[QUOTE=Mobility;116691]Det låter ju rimligt, inköpt ganska nyss?

Jag har haft den snart 9månader...

Andersson Racing
2010-04-04, 16:27
Gå in på www.bilpriser.se så kommer du få en rätt bra bild på vad du får betala.

mvh Per

mt4base
2010-04-05, 10:54
Jadu, det där med bilpriser. Det ställer sig allt oftare på kant med vad man tror är sanning. Sanningen är ju ALLTID att värdet på det som säljs är det som en köpare är beredd att betala. Inte vad säljaren tror den är värd för den tesen kan slå bakut många gånger. Säljare som tror de har "guld i garaget" får ofta ändra sig efter några månaders annonsering.

Dock är jag i samma sits som dig, jag söker en annan bil istället för min gamla Mk2:a som gjort sin tjänstgöring klart definitivt i höst. Jag har sökt Golf Gti IV och i viss mån Polo Gti 125hk inom samma årsmodeller du nämner. 98-01 för Golf, 00-01 för Polo. På golfen har jag märkt att det skiljer löjligt mycket i pris. En del begär fortfarande +80 tusen för sina Golf gti "pärlor" medan man kan se samma modell (dock troligen inte samma skick) för under 40. Då blir man villrådig. Oftast får man vad man betalar för sägs det, det är klart att miltal och pris hänger samman och även skick men marknaden ÄR skev. Det ÄR svårt att bilda sig en uppfattning. Jag betalar tex inte extra för stora feta fälgar eller nån popmaskin.

Svar på på din fråga ang vad en Golf Gti IV är "värd" så tror jag att det inte är nån större fara att köpa en bil som gått mellan 15 och 22 tusen mil. De har god kvalitet och är de inte för misshandlade och sönderstylade så funkar de fint. Under 30 är billigt. Normalt pris borde bli nånstans runt 35-42 tusen är min gissning. Över det betalar man för vad en säljare tror extraditsatta manicker och liknande är värda. Där kommer din personliga smak in och avgör vad som är värt nått för dig. Hittar du en intressant bil men som har massa gadgets du inte är intresserad av, fråga om det går att köpa utan dessa för ett reducerat pris. Så gör jag. Om inte, gå vidare och titta på andra bilar.

Mobility
2010-04-05, 12:00
Bra skrivet, det återspeglar dags bilmarknad väldigt bra. Har varit och kollat på några Golfar nu, några med ett antal defekter såsom sprucken vindruta, lackskador, trasig inredning osv, dock vägrar säljarna gå ner något i pris för dessa uppenbara defekter utan vill ha ut 45-50 ändå. Självklart kan man inte hitta en felfri bil som är 10år men är bilen i dålig skick skall ju självklart priset vara därefter också. Men det är bara att leta vidare efter "rätt" objekt :)

Rickard_
2010-04-05, 13:46
Jag köpte min golf gti -99 i Oktober förra året och då betalade jag 50k och den var annonserad för 58k. Bilen hade då gått 15 200 mil ungefär, hade 18" fälgar som var ganska slitna och däcken även så, vinterdäcken var ok. I övrigt var den fin, lite sliten lack, någon lite buckla, en spricka på passagerarsidan i vindrutan. Bra inredning (RÖD TYG SÅKLART). Motorn funkade som den skulle och det var inte så mycket att anmärka på. I övrigt är jag mycket nöjd med bilen! Lycka till i letandet

mylifeuncut
2010-04-07, 23:38
jag köpte min mk4 gti -00 nu i februari av en firma i Stockholm, jag gav 54000:- om jag minns rätt.
Den hade gått 16470 mil ungefär och hade vissa mindre defekter (inget som påverkar motorn).
Kan ju nämna att jag inte fick med några sommardäck i priset.

Den går hur bra som helst dock har jag haft jäkla problem med elen i bilen men ska se till och lösa det.

Robban_e
2010-04-08, 19:08
Köpte min GTI-99 för 45000:- då med 15400mil, antar att de är standard utrustning i den, är nöjd med den, inga bulor i plåten, kan väl säga att den är i rätt bra skick för o vara 11år...

Mobility
2010-04-08, 22:28
tackar för alla svaren, ser ut som om golfarna håller sig bra i pris jämfört med liknande bilar av annat märke :)