handdator

Visa fullständig version : glykol och bensin lukt i kupén...



henkesjorud
2010-04-03, 21:18
tjena tjena
har köpt en fräsig typ 2 som har lite skönhetsfel inga problem. MEN när det gäller motor å mekanik så är det stopppp. av nån anledning så luktar det bensin i kupén när bilen har stått en stund. trodde det var en läcka i golvbrunnen i bagaget men ja har försökt å täta det men utan resultat. vidare så kommer det doft av glykol under körning. bilen går inte varm enligt min flashiga display. men som sagt det luktar ganska .. har kollat men det kokar inte, kan det läcka nån stans?? då borde man väl se det under parkering.
hoppas på många svar utan idiotförklaringar.
mvh

bullten
2010-04-04, 00:42
Idiotförklarad tror jag inte att du kommer bli på det här forumet, lite högre nivå än så.

Att det luktar glykol i kupén skulle jag tro att det beror på värmepaketet som sitter innuti kupén, samma problem på brorsans golf 2a. Den drar ganska lite kylarvätska men man känner en distinkt lukt av varm glykol. har inte kikat något på det så vet ej hur man ska bära sig åt för att komma åt den kylaren.
Det med bensinlukten kan komma utanför bilen, brukar kunna lukta ganska mycket ända in i kupén. Såg du några spår av bensin på förpumpen i bagagerummet? Har du gjort det så byt packning till tankarmaturen och dra åt den stora plastmuttern riktigt hårt. Annars så får du hissa upp bilen och kika under för läcker det bensin så brukar man se ganska tydliga rinningar i skiten runtomkring läckan. Lycka till!

Mvh Ante

henkesjorud
2010-04-04, 10:19
tack tack för dessa visdommens ord. ska verkligen kolla upp det där. så det sitter en kylare inne kupén åxå??!! måste kolla upp all det där under dagen. jag vet att tanken läcker lit vid fulltankningar men att det kommer upp genom golvbrunnen i bagaget kan jag inte förstå.
jag sitter i väntan på en verkstads handbok som förhoppningsvis kommer på tisdag. kanske visar lite mer om bilen i den..
tack tack.......

golf666
2010-04-04, 10:31
Ang värmepaketet så är det ett MKT vanligt fel på golf 2 att de läcker..

Bara byta ut, kostar runt 600:- ett nytt element finns här:
http://www.nyadack.se/default.asp?c=parts&carpartmodel=4911&grouppartmodel=8030

För att byta, så måste man tyvärr riva ut hela instrumentpanelen hehe!
Tar några timmar, men de är bara bita i de sura äpplet...

När väl instrumentpanelen är ur så sitter värmepaketet ganska lätt åtkommligt.
Några skruvar som går igenom och ut i motorutrymmet på torpeden, släpp dom 3 och så kan du dra ut hela fläktsystemet sen
är de bara dra ur värmepaketet och stoppa i de nya efter du gjort rent och sen göra allt baklänges :)

Finns säkert ngn beskrivning här på forumet, för ja vet att de gjorts förr :)

Lycka till!

bullten
2010-04-04, 19:38
ja alltså det sitter ju en kåpa i bagagerummet eller om det är under baksätet på golf 2. Under den kåpan så sitter första bensinpumpen och tankmätaren, den sitter skruvad med en stor plastmutter på tanken och man brukar få slå loss den med dorn och hammare. under den plastmuttern så sitter det en tätning i form av en stor gummiring, den ringen kan bli dålig och läcka besnisn speciellt vid fulltank. annars så kan jag tänka mig att det är en slangklämma eller koppling till sjävla tankarmaturen som har gett upp. ta bort kåpan och starta bilen och se om det inte läcker när det är tryck i slangarna.

Mvh Ante