handdator

Visa fullständig version : Vart hittar jag backljusbrytaren på Golf IV GTI



patito
2010-04-03, 21:06
Hade problem ett tag med att ljuset endast funkade när jag backade, inte bara av att lägga i backen, nu har den slocknat helt.

Haynes boken gör mig inte direkt klokare.

MVH Pato

henkesjorud
2010-04-03, 21:22
ovetandes men jag skulle kolla nån jordkabel som kanske kan vara glapp eller har varit tills den gick av...
kanske....

patito
2010-04-03, 22:32
Tack för tips.

Men vill gärna veta vart brytaren sitter också för o kolla den :)

patito
2010-04-05, 02:28
Ingen som vet?

VWGolIV
2010-04-05, 10:12
Sitter inte den på lådan ?!?
Eller det är bara hastighetsmätaren kanske.

Olofsman
2010-04-05, 11:14
Kontakten sitter uppe på växellådan i närheten av växelföraren ( dit vajrarna från växelspaken går). Det är det enda kontaktstycket som går till växellådan så det ska inte vara några problem att hitta.

MVH Conny

patito
2010-04-06, 10:43
Tack för svaren.

Olofsman, så man måste lyfta bilen? Det är inget man kommer åt inifrån?
Om man lyfter damasken vid växelspaken ser man ju en del, men inga kontakter, går det alltså vajrar till växellådan?

MVH Pato

Olofsman
2010-04-06, 22:31
Nej du behöver inte lyfta bilen, du öppnar motorhuven och sedan tittar du till höger om motorn långt ner i motorrummet. Där sitter växellådan och där ser man även växelföraren där vajrarna från växelspaken ansluter uppe på lådan. Kan vara trångt men det är bara att riva väck lite plastdetaljer till höger i motorrummet så ser du. Precis brevid växelföraren ( Som ser ut som en aluminiumarm) så sitter det en svart liten dosa med ett kontaktstycke på där ett kablage är påkopplat.

MVH Conny

patito
2010-04-06, 22:52
Nej du behöver inte lyfta bilen, du öppnar motorhuven och sedan tittar du till höger om motorn långt ner i motorrummet. Där sitter växellådan och där ser man även växelföraren där vajrarna från växelspaken ansluter uppe på lådan. Kan vara trångt men det är bara att riva väck lite plastdetaljer till höger i motorrummet så ser du. Precis brevid växelföraren ( Som ser ut som en aluminiumarm) så sitter det en svart liten dosa med ett kontaktstycke på där ett kablage är påkopplat.

MVH Conny

Tack som fan för den utförliga beskrivningen
Ska se om jag ser nåt ;)

patito
2010-04-19, 12:43
Nu har jag hittat brytaren men fattar inte hur jag får loss den, ser ut som att den ska gå o dra ut, i haynes boken står det att man ska lossa bultar, men det är väl för o få ut hela "skiten", jag vill bara byta "givaren/kontakten", funkar förresten inte för plus kabeln är av, brukar de gå av? Är ju ingen rörelse där förutom vibrationer av körning.
Säkert att man få bända upp en spärr eller nåt man jag såg fan ingen sån, nån som bytt den förr?

Hitta en bild på den: http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/Artbild/23-560215.jpg'

Ser på kontakten som åker på denna givare att det verkar vara nåt som går o bända upp, det som ligger över spärren som syns på bilden jag länkar till, stämmer det?