handdator

Visa fullständig version : Blinkande lampa i tempmätaren



Rauta
2010-04-01, 07:07
Har nyligen införskaffat en Golf Gti 16v Kr -86.
Har fungerat bra tills i går då ett märkligt problem inträffade.
Lampan blinkar rött i tempmätaren oavsett vilken nivå mätaren står på.
Tempen går aldrig högre än mitten som den ska men lampan blinkar rött hela tiden vilket jag anser är väldigt störande.
Ibland funkar det att vrida nyckeln till läge 1 i några sekunder så slutar den blinka innan man vrider om helt så slutar den men ibland kommer det tillbakla och börjar blinka igen.
Har kollat så det finns kylarvatten och inget verkar gå varmt i bilen verkar bara vara lampan som spökar.
Borde inte vara nå säkring som är dålig för då skulle väl inte tempmätaren fungera överhuvudtaget tycker jag?
Någon som vet vad som skulle kunna vara fel??

Mvh / Janne

Manny
2010-04-01, 08:19
Tror det är nivågivaren i kärlet som spökar, alt. att nivån är för låg i kärlet.

Staffan16v
2010-04-01, 08:30
Manny har rätt! Är standardfel på MK2 att lampan blinkar omotiverat. Har du vatten i expansionskärlet och i resten av kylsytemet så är det lugnt! :)

Rauta
2010-04-01, 09:02
Aha okej nivån är inte för låg iaf det har jag kollat.
Vart sitter nivågivaren inne i kärlet eller?
Känns som man vill åtgärda felet är störande att se en lampa blnka hela tiden

Jugo
2010-04-01, 17:20
bygla kontakten innan du skaffar ett nytt expkärl så slipper du blinkandet.

canterbury
2010-04-01, 23:58
det är mer normalt att den blinkar o låter än att den är tyst. var lugn :) mer regel än undantag alltså hehe

Rauta
2010-04-05, 09:07
Nu är lampan det minsta problemet känns det som.
Skjutsade farsgubben till tåget för 2 timmar sen och på E4an på väg hem låg jag på lite grann och bilen började gå upp i temp innan jag tog avfarten från E4an och stannade bilen hade den gått upp i max på tempmätaren
stannade bilen men det var för sent den kokade.
Lät bilen stå i 30-40min med öppen motorhuv skruvade bort locket till expansionskälet och såg att det var nästan helt tomt på vatten.
Fyllde på och startade bilen den rök vit bak till men jag var tvungen att få hem bilen var ca 1.5km bort så jag chansade att köra den hem gick ryckigt och dåligt men jag tog mig hem med ett vitt moln bakom bilen.
Topplockspackningen har med all säkerhet gått hoppas själva toppen klarade sig vad kan mer tänkas gått sönder efter bilen kokat och jag fyllt på vatten och kört den hem ca 1.5km?

kim_gulle
2010-04-05, 10:57
Låter som att det kan vara termostaten som inte släpper förbi nåt vatten. Du skulle ju kunna byta den. Den sitter i undre inloppet på vattenpumpen. Rätt enkelt att byta eftersom du bara skruvar loss den där lilla kåpan som slangen sitter på och där under sitter termostaten. Du skulle ju alternativt kunna testa om det är den genom att bara ta bort den och köra bilen för att se om den överhettar igen. Annars om det inte hjälper så kan det ju vara stopp nånstans i kylsystemet eller så är vattenpumpen kass.

Vad gäller vad som kan gå sönder så vet man inte riktigt vad som går sönder beroende på hur man kört med bilen när den var het. Jag har varit med om att ett ramlager har skrurit för att bilen gick för varm. Antagligen så blev det så för att eftersom vattnet inte kylde som det skulle så blev oljan för het så att den inte kunde skapa den nödvändiga oljefilmen mellan lager och axel. Detta skedde i och för sig på en MK1 Gti 1600 men eftersom 16v'n kyler sin olja med vattnet så borde det kunna bli ungefär samma sak.

Toppackningen har nog med alla sannolikhet gått, så när du byter den så vore det ju säkrast om du lät någon kolla upp om toppen blivit skev eller om det blivit nåt annat med toppen.

Rauta
2010-04-05, 13:33
Fast den har aldrig dragit vatten förut har alltid varit fullt har märkt att den gått upp i temp lite grann när jag stått med motorn i gång i rödljusen eller i uppförsbacke men den har alltid gått ner igen efter lugn körning och aldrig minskat vatten nivån.
Den här gången steg den ända ner i botten och jag körde kanske 3-400meter med tempmätaren i botten innan jag kunde svänga av ville inte gärna bli stående i en uppförsbacke mitt på E4an.
Lät som sagt bilen svallna och körde sedan hem ca 1-1.5km och tempmätarn steg aldrig över hälften fast bilen gick ryckigt och bolmade ut vit rök hela vägen.

kim_gulle
2010-04-06, 01:56
Fast den har aldrig dragit vatten förut har alltid varit fullt har märkt att den gått upp i temp lite grann när jag stått med motorn i gång i rödljusen eller i uppförsbacke men den har alltid gått ner igen efter lugn körning och aldrig minskat vatten nivån.
Den här gången steg den ända ner i botten och jag körde kanske 3-400meter med tempmätaren i botten innan jag kunde svänga av ville inte gärna bli stående i en uppförsbacke mitt på E4an.
Lät som sagt bilen svallna och körde sedan hem ca 1-1.5km och tempmätarn steg aldrig över hälften fast bilen gick ryckigt och bolmade ut vit rök hela vägen.

Då har nog toppackingen gått. Rycker antagligen för att den drar i sig vatten och ryker också vitt på grund av det. Byt packningen innan du fortsätter att köra med bilen och kolla upp om termostaten funkar som den ska efteråt.

Rauta
2010-04-06, 09:00
Jo hade tänkt köpa ny termostat och topp packning i dag efter jobbet hoppas bara att inget annat gick sönder men med tanke på att bilen var körbar med lite ryckningar borde resten klarat sig körde ju trots allt bara en liten bit.