handdator

Visa fullständig version : Megaproblem Jetta GT-87 16v Kr motor



KRusher
2010-03-30, 23:23
Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag känner mig uppgiven! Köpte en Jetta gt -87 i höstas med stort renoveringsbehov. Det mesta är nu klart men nu har jag kommit till motorn. Symtomen är att den startar perfekt, efter ca 1 minut efter kallstart så hör man att den börjar gå orent. Gasar man till då så misständer den enormt.
Körbarheten är 0. Bilen tar bara känguruhopp när man gasar. Vrider man av nyckeln o väntar några sekunder så går den bra igen, men bara en kort stund. Saker som är bytta hittils är Båda bränslepumparna, bränslefilter, tändstift,hela bränslemängdmätaren,styrtrycksventilen, fördelare, tomgångsmotor, tändmodul, databox (den som sitter vid torkarmotorn). Vad jag än gör så får jag samma symptom! Idag när jag bytt mängdmätaren så satt bilen nytt rekord o gick svinbra i ca 2km! Sen blev den kass igen. Nu är jag utan idéer. På något sätt så känns det som problemet kom när jag bytte bränslefilter och tändstift(Beru UltraX). Men jag är inte säker då bilen inte var riktigt körbar innan dess. Finns det någon som kan lösa detta???????????

jooeell
2010-03-30, 23:39
det är inte rotor och fördelare då om de är ärjat på spetsarna så kan den få sånna här symptom eller liknande

KRusher
2010-03-31, 00:02
Fördelaren i sig är bytt.(tänkte att hallgivaren dummade sig) Men rotor o lock är samma genom alla tester. Skulle den gå bra vid kallstart och omstart med dåligt lock o rotor? Komponenterna ser bra ut för ögat.

mk2 16v turbo
2010-03-31, 00:05
ring och prata med nille på ultramotors, han är trevlig och väldigt kunnig inom vw..
lovar att han har nåt bra tips :)
08-550 946 55 ultramotors i södertälje


/mk1 16v

mk2 16v turbo
2010-03-31, 00:08
förresten, är co halt riktigt inställd? (insexskruven i luftvågen) och tändning rätt inst?

/mk1 16v

Staffan16v
2010-03-31, 08:40
Är inte KR och PL känsliga på tändstift? Har för mig att NGK ska vara bäst. De är väl även känsliga för vilka tändkablar man kör med, ska helst vara (dyra) orginal.

SixPs
2010-03-31, 10:34
Fått skit i bränsle ledningarna när du bytte bränslefilter? Prova blåsa dem rena med tryckluft. Tycker det låter som ett problem med bränslet iallafall, tror inte på tändstift eller tändkablar.

/Johan

Janne.M
2010-03-31, 12:38
Om det nu skulle vara tändstift, så är inte platinastift någe bra, och har aldrig hört något bra om Beru trots att de installeras original ibland, kör i ett par vanliga NGK till 16v. När elektroniska komponenter blir varma kan de börja spöka pga utvidgning i ledare/kontakter etc

Vet att det sitter något litet stålfilter nånstans i/på bränslefördelaren på luftvågen som skulle plockas bort vid leverans men som sitter kvar på vissa bilar, kolla upp, men iom att du bytt och så borde du ju inte ha sådan otur 2ggr på raken?

Mätt upp strömmen till bränslepumparna? funkar båda pumparna? har du tillräckliga soppatryck? igensatt soppafilter så att du inte får fullt tryck när motorn blir varm?

Jag tror att det är de olika bitarna som inte riktigt lirar ihop, speciellt om du bytt till beggade grejer som kan ha varit felaktigt inställda eller inställda för en mer trimmad motor än du har. Jag skulle lämna iväg bilen till någon gammal rallyräv som kan ställa in K-jet i mörkret så får du säkert en lite roligare motor också.

Sweeper
2010-03-31, 17:54
Ifall det inte är bensin relaterat...

testat tempgivare? termotidskontakten?
funkar kallstartsventilen?
inspektera alla vakuumslangar väldigt noga, byt om du inte bytt. Kolla så att packningen är hel till tomgångsskruven osv..

tändningsboxen, kollat den? det går vakuum slang till den. Tips är att kolla om tändkablarna tätar, testa att spreja med vatten (ska inte förekomma gnistor). Sen kan du mäta resistansen i kablarna också, ska inte skilja så mkt (böj dem samtidigt också ifall det finns glapp).

Sist men inte minst, ställa tändningen rätt, 6 grader FÖDP utan vakuumslangen ansluten till tändboxen :)

Lillen
2010-03-31, 20:35
Symtomen är att den startar perfekt, efter ca 1 minut efter kallstart så hör man att den börjar gå orent. Gasar man till då så misständer den enormt.

Vrider man av nyckeln o väntar några sekunder så går den bra igen, men bara en kort stund.

Idag när jag bytt mängdmätaren så satt bilen nytt rekord o gick svinbra i ca 2km! Sen blev den kass igen. Nu är jag utan idéer.

tändstift(Beru UltraX).

Bilen går bra så länge kallstartsmekanismen fungerar med andra ord.
Alltså när den anrikar bränslet vid start.

Bilen misständer kraftigt när man sedan gasar.
Detta betyder förmodligen att den går snålt.

Eftersom du bytt ALLT snart men bilen beteér sig lika fortfarande så skulle jag kolla bränsletryck.
K-jet är enormt känsligt för lågt soppatryck eftersom det är en stor del i hur bränslehuvud , spridare och tomgång fungerar. Går den inte när du gasar kan detta betyda att den inte ens får soppa och går snålt.
Kolla tändstiften hur dessa ser ut.

Tändstift.
JAG har alltid kört på NGK då dessa sitter orginal och är gjorda för motorn.
Har haft problem med annat märke iofs men tror inte att ditt grundproblem är detta?

Sedan får du gå på bränslehuvudet oh se till att det inte kärvar som är MYCKET vänligt om det inte använts på länge. Går tort och kan kärva av detta , motionera FÖRSIKTIGT huvudet och kolven , LÄS NOGA FÖRSIKTIGT så inte inställningen ändras. Det är mycket viktigt att inte vara våldsam eller ens ta i på armen undet huvudet för detta styr CO-halten.

Lillen
2010-03-31, 20:39
Vågar man fråga vilken Jetta GT 16V detta är?
Färg , annons , när köptes den?

Nyfikon är man ju så klart!

Sweeper
2010-03-31, 21:21
Jag vet att tändningen kan påverka bränsletillförseln, så det är viktigt att den står rätt. Provade ställa 12 grader födp på min bil och gick knappt att köra och avgaserna smällde osv..

KRusher
2010-03-31, 22:02
Sådärja Nu är jag tillbaka efter en massa inloggningsbesvär! Mycke att svara på nu! Så jag försöker svara på alla inlägg o fylla på med mer info.
Co skruven på denna bränslevåg är orörd, däremot testade jag att justera på den förra. Utan bättre resultat. Ang tändstift så har jag inga bra erfarenheter av BERU heller, men som bilen beter sig så tror jag inte att dom är inblandade. Har inte bytt någon givare hittils, men har alla i reserv. Pumpen i tanken är bytt utan bättre resultat, och jag har nu provat 3 st huvudpumpar. Den som sitter just nu är egentligen till Audi 100. Men samma resultat ändå! Jag har känt på bränslevågen och tycker den känns fin o jämn i hela rörelsen. Har även tankat i en flaska Red line SL1. Tändningen ska jag nog ställa igen , då jag inte tänkte på att ta bort vaacumslangen från boxen. Men jag tror oxå att det är nån sorts bränsleproblem! En grej jag tänker på är det billiga bränslefiltret jag köpte via Autodelar. Det var riktigt billigt o lite mindre än orginal. Bränsletrycket är inte kontrollerat alls, jag har inte grejor o kunskap hur. Som jag skrivit tidigare så gick bilen perfekt ca 2km igår, sen kom problemet tillbaka. Bilen är inköpt i Nora via blocket i slutet av oktober förra året. Den är svart. Har även Johan Wing:s (razer) förra svarta GT 87:a i min ägo.

Sweeper
2010-04-01, 00:04
Om man vill kolla bränsletrycket så måste man nog köpa en sån mätare och koppla den i slangen till bränslefördelaren. Har aldrig gjort det själv men det borde vara så tycker jag.

KRusher
2010-04-02, 22:06
Idag har jag bytt ut det billiga filtret mot ett riktigt dyrt. Bilen går betydligt bättre men inte inte riktigt bra! Bilen är nu körbar men protesterna kommer högre upp i registret nu, den går fortfarande väldigt bluddrigt på höga varvtal. Provade sedan med att byta tillbaka till dom gamla tändstiften, men ingen skillnad. Stiften som jag skruvade bort nu var vit lila brända. Går tydligen väldigt magert! Jag har ställt tändningen en gång till men ingen skillnad. Jag upptäckte att tomgångsmotorn inte fungerar oxå. Switchen på spjällhuset fungerar som den ska, men jag får inte ut någon spänning till tomgångsmotorn.Några idéer?? Om nu systemtrycket skulle vara för lågt eller högt, hur ändrar man det??

Janne.M
2010-04-03, 14:28
Då det började gå bättre efter byte från ett nytt billigt filter till ett nytt "bra" filter så har du nog en helt slut huvudpump alt. både för och efterpump om du inte nu hade bytt förpumpen.

Alt. att du har spänningsfall och inte får ut 12 - 14V till pumparna, man brukar få byta ut stömkablaget till lite grövre ibland.

Mät systemtryck hos någon som kan, och är det åt skogen (för lågt) så mät pumpens kapacitet direkt efter pumpen, men du åker nog på att skaffa ny huvudpump.

Lillen
2010-04-03, 21:49
Saker som är bytta hittils är Båda bränslepumparna, bränslefilter, tändstift,hela bränslemängdmätaren,styrtrycksventilen, fördelare, tomgångsmotor, tändmodul, databox (den som sitter vid torkarmotorn).

Första inlägget Janne.

KRusher
2010-04-05, 00:55
Idag har jag arbetat vidare utan att lyckas fullt ut.
När man mäter spänningen i kablaget till förpumpen medan bilen går så har jag bara 10 volt där!
Inte bra va? När jag mäter spänningen i kontakten till tomgångsmotorn finns inget! Då kollade jag säkrings/reläboxen o hittade lite oxideringar mellan plattorna. Letade fram en annan enhet o monterade. Bytte även styrboxen som sitter bakom mittkonsolen. Spänningen till pumpen är oförändrad men 7-8 volt dök upp i kontakten till tomgångsmotorn. Får fortsätta o leta oxiderade kontakter o dylikt imorgon.

Sn00k
2010-04-05, 13:35
relät till soppa-pumparna, sprucket i lödningar..? byt..

KRusher
2010-04-08, 23:43
Nån som vet?
Håller på med felsökning angående spänningsfallen i min bil,
Är det någon som vet om det ska vara 12 volt under drift på tomgångsmotorn?
Hur jag än gör just nu på bilen så får jag bara fram ca 2volt! Har testat 3 st reläer till tomgångsstyrningen (det bakom mittkonsolen) , men ingen förbättring! Faan va trött jag blir!!!!!! Är det läge o testa en annan säkringsplatta igen??

CCarlsson
2010-04-09, 11:48
Låter som ett väldigt tråkigt problem :/ Hoppas det löser sig!

Dave the brave
2010-04-09, 20:38
Jag har för mig att det inte är så hög spänning på tomgångsmotorn, tror att det ska ligga runt 2-3 Volt. Dock var det längesedan jag höll på med den så jag är inte helt säker. Däremot ska motorn gå hyfsat ändå utan tomgångsmotorn inkopplad, när bilen är varm och inga stora strömförbrukare är igång ska tomgången ligga stadigt ändå.

För att testa om spänningsfallet till pumpen bidrar till problemet kan du koppla den direkt från batteriet via en strömbrytare med lite kraftigare kablar. Låt inte pumpen stå på när inte bilen är igång.

Om du kollat så att systemtrycket är rätt, ryck upp spridarna, sätt dem i en PET-flaska och kolla spridarbilden. Det ska vara en konformad dusch. Sök på systemtryck, bränsletryck, spridare mm. Det har skrivits en del om detta genom åren. Det finns även beskrivet hur du justerar bränsletrycket via bränsletrycksregulatorn som sitter på sidan av topplocket.

Sciroccogtx16v
2010-04-12, 17:20
Kolla jordningen av motorn! Det sitter ett gäng bruna kablar på baksidan av insuget, vanligt att dessa gett upp på grund av vibrationer. Har bestämt för mig att det skall vara 12 Volt på tomgångsmotorn. Kolla reläerna till insprutning och pump.

Fredrik

KRusher
2010-04-13, 20:03
Uppdatering
Igår var Gt:n o jag ute på en 2 milatripp med mycke gummirök o skoj!
Bilen går som ett spjut o den fungerar som den ska nu! Kan inte riktigt säga vad som gjorde det, men MÅNGA saker är gjorda!
Ytterligare justeringar dök upp under turen tex är nog inte kopplingen riktigt kurant o motortempen lite för hög. Bilen har ju stått i 10år så jag hoppas det är en kärvande thermostat!? Oljetempen ligger på ca 96° vid sansad körning, är det bra? Men vad gör dessa små problem? Ingenting, för på fredag är det besiktning o sen ska Gt:n o jag ha en fin framtid ihop! Tack för tips o idéer allihopa!!!

Sweeper
2010-04-13, 21:15
Min ligger på ca 90+ grader när motorn ligger på arbetstemp. Grattis iaf.