handdator

Visa fullständig version : Koni frågor



Janne.M
2010-03-28, 16:13
Köpte på mig en uppsättning begagnade bakdämpare med fjädrar då mina är slut. Vart positivt överraskad när jag såg att det stod "Adjustable" på dem. Art.nr: 80 2307SP 9204

Gissar att dessa är de som justeras när man har dom bortmonterade från bilen då jag saknar justeringsrattar, rätt? Hur ser man skillnad på dessa båda modeller?

När jag monterar dessa ska jag köra dem i mitten av justeringen, eller vrida ett helt varv från mjukaste? Får gärna bli lite mer överstyrt utan att studs för mycket då den är lite understyrd nu

Tänkte fräscha upp dem med ny färg och klistermärken, någon som har den gula färgkoden och nånstans vart man kan köpa reservdelar? stötdämparexperten?

Edit:
Nu när jag satt och letade lite så vart jag lite orolig då det var sagt att dämparna var till Golf 2 och suttit på en 16v, men 80 2307SP verkar vara till Golf 1/scirocco, blir det någe problem med detta?

GTI-nissen
2010-03-29, 19:20
Om vi börjar bakifrån... Är dämparna till en mk1 så passar de inte alls på en mk2, de är alldeles för korta.

Om de är justerbara när de är monterade så sitter det ett platt stift högst upp på kolvstången. Annars så justerar man dämparen genom att trycka ner kolvstången i bott och vrida den där nere.

Hur du ska justera vete tusan, jag har skruvat på mina fram och tillbaka och inte känt någon skillnad i uppträdande... Sedan finns det de som känner ett halvt varvs ändring, men yrkestävlingsförare är iallafall inte jag. ;-)
Dämparna är förövrigt bara justerbara på returen.

Stötdämparexperten är ett bra val!

Janne.M
2010-03-30, 12:36
Ajaj, precis vad jag var rädd för... dock sa killen att de hade varit monterade på en mk2, tar han inte tillbaka dem så åker de till försäljning här på klubben.

Ska skicka en förfrågan till svenska koni och höra.

Finns det några mått på hur lång dämparen ska vara för att vara en mk2 eller mk1 dämpare?

GTI-nissen
2010-03-30, 12:54
De kan omöjligt ha varit monterade på en mk2 om det är till en mk1, det skiljer för mycket i längd. Hur mycket vet jag däremot inte.

Lillen
2010-03-30, 19:45
Ska skicka en förfrågan till svenska koni och höra.

Svenska Koni????
Koni.se är det den du menar??
Det är ju ett "postboxföretag" och ingen generalagent.

Stötdämparexperten är nog ett hett tips för bra service.

Janne.M
2010-03-31, 12:05
Tro det eller ej, fick svar..... att höra med Koni worldwide =)

Nu fick jag även svar från stötdämparexperten: 80-2307SP30 är Koni Sport Short (SP 30) till Mk1... suck.

Ska ringa säljaren lite senare idag, kör ändå förbi överkalix i tjänsten imorn morgon så ska han få ta tillbaka dem.

Janne.M
2010-03-31, 17:00
Typiskt överkalixbor (med vissa undantag) killen vägrar ta tillbaka dem, han påstår att de står i annonsen att han inte "ljugit" om att det passar golf 2 och golf 1, och att de är tagna från en golf 2:a men det är ju inte rätt....

http://www.blocket.se/overkalix/Bmw_e34___Vw_Golf_2___Volvo_940___V70_26460055.htm ?ca=1_9&w=1&last=1

"Vw Golf 2 bak dämpare(passar säkert Golf 1)"

Va lack man blir, är ju inte mycket att göra åt saken, får väl försöka kränga skiten, gå till farbror blå lär ju inte vara någon ide...

jooeell
2010-03-31, 17:23
prova och montera dem den lär ju bli låg om inte annat =P

Lillen
2010-03-31, 19:14
Annonsen är helt död nu iaf =)

Janne.M
2010-03-31, 23:43
Oväntat tsss :P Dock nersparad och printscreenad ifall att