handdator

Visa fullständig version : Vänster färdbroms bak ur funktion (löst)



xl15
2010-03-23, 17:42
Bilen är en Polo GTI -97. Fick underkänt på besiktningen, ojämn bromsverkan bak. Vänster väldigt dålig, men handbromsen tog som den skulle. Plockade isär och kollade, det hade läckt bromsvätska ur bromscylindern. Har behövt fylla på bromsvätska lite då och då, så det var skönt att hitta det felet. Tvättade rent från bromsvätska med T-röd, bytte cylinder och besiktigade igen efter att ha kört med bilen 2-3 veckor. Nu var färdbromsen ännu sämre, ur funktion. Fast läckaget är borta...
Kan backarna vara så dåliga pga det tidigare läckaget? Handbromsen tar som den ska och det är ju samma backar.

VWGolIV
2010-03-23, 18:13
Eller så har du inte fått ut all luft ur bromscylindern

Jag hade luftat några gånger och sedan provat.

xl15
2010-03-24, 11:05
Ordentligt luftad är den. Kör med en såndär luftman som sätter bromsvätskan under tryck med reservhjulet och det kommer ingen luft, har kört igenom några deciliter vätska.
Mätte trumman igår och den är inom specarna, kan det vara att backarna är slitna? Ser inte slitna ut dock. Backarna rör sig fint när man trampar på pedalen utan att trumman är på.

xl15
2010-03-25, 11:18
Har för mig att jag hört att bromsbackar kan bli förstörda för alltid om det utsätts för bromsvätska, stämmer det?

xl15
2010-03-29, 09:53
Meckade lite igår och såg att kilen för självjusteringen kärvade. Rengjorde, smörjde upp och testade utan trumman på och såg att det fungerade som det ska. Men det blev nedslag på ombesiktningen. Nu fungerar bromsen i alla fall men för lite, vänster 0,4 och höger 1,4 (det närmar sig).
Känns som att det måste vara backarna.
Backarna rör sig som de ska, självjusteringen fungerar, trumman är inom toleranserna, det kommer vätska när man luftar.
Vad säger ni?

xl15
2010-03-30, 11:33
Jag fortsätter själv här då...
Bytte belägg igår och nu gick den igenom!
Så det som krävdes var: ny hjulcylinder, tillfixning av självjusteringen och byte av bromsbelägg.

VWGolIV
2010-03-30, 12:44
Ja det var skönt att det löste sig =)