handdator

Visa fullständig version : Golf 150hk eller 180hk!



supra77
2010-03-22, 19:00
Hej!

Skall köpa mig en iv golf gti.
Skall man satsa pà en 180hk eller är det bättre med en 150hk?
Självklart är det bättre med mer effekt, men tänkte just pà hàllbarhet pà motorn och även pà den 6vxl làdan, jämnfört med 150hk och den 5 vxl làdan.
Är det samma làda som i r32:an?

Har en 01 och en 03 pà G.

Tacksam för svar

schüberg
2010-03-23, 19:21
Hållbarheten på motorerna skiljer inget alls vågar jag påstå!
Man ligger på säkra sidan även med 180 Hk i den motorn.
Det som är viktigt är service,oljebyten och underhåll!
*SKALL finnas dokumenterade servicar,byt objekt annars!
*Skruva bort olje locket och dra med fingret på undersidan,är det en svart,grynig sörja (typ blöt kaffesump) är det inget vidare!
Det är en effekt av long-life idiotin som kom -00-01,själv rekomenderar jag ingen kund detta...(Min personliga åsikt!)
Dock är det vanligare med koks på de längsmonterade motorerna (A4-A6-Passat) av någon anledning,tvärmonterade (Golf,A3,Octavia osv) verkar klara sig bättre?!
*Be någon varva lite försiktigt och lyssna på högra änden (om du står framför,mot växellådan) på toppen,om det vid gas-släpp låter som någon kastar kring en cykelkedja i ventilkåpan är hydrauliska spännaren till kedjan mellan kammarna kass.
Går ju såklart att byta men det kostar lite.
Min erfarenhet (ganska stor tycker jag) av en VÄLSKÖTT 1,8T är att de är väldigt skottsäkra,sen går ju allt att döda med lite talang...... ;-)
Åker själv A4 1,8Ts quattro som bruksvagn med duktigt chippad 180Hk motor (laddar 1,3 bar,aningens mer än 180Hk nu.... :-D), den pinas hårt emellanåt och går klockrent efter 19.000 mil!
Ang växellådan är det inte samma eftersom R32:an är fyrhjulsdriven.
MEN 180Hk golfen har en egen växellåda (FZQ) som troligen är något förstärkt.
Mvh Schüberg

Golfbjörnen
2010-03-24, 10:47
Jag hade en 03'a med 180-hästarn för några år sedan. Valde den framför 150-hästarn som jag också tyckte gick rätt bra iof. I mitt/vårt fall var det också en årsmodellfråga, ville hellre ha en 03'a än en 01'a och miltalet/dokumentationen var lite schysstare.

Vad beträffar bilen så var vi jättenöjda, maskinen gick väldigt väldigt fint. Vi drabbades av problem med vevhusventilation och en slang med en spricka i gummit som tog tid att hitta, samt tändspolar som packade (inte helt ovanligt) - men i övrigt gick den kanon!

Jag valde också en 03'a för att få 6-växlad låda, men såhär i efterhand kan det nog ha spelat varken till eller från. Utväxlingen (skillnaden) mellan 5'an och 6'an tyckte jag var minimal. 6'an var inget som gjorde långfärderna mer avslappnande direkt, bilen är rätt "varvig" som det är.

/Gb.

supra77
2010-03-24, 16:28
Tack sà hjärtligt för era svar =)