handdator

Visa fullständig version : MC förgasare Golf GTI 16v



Biffen
2010-03-22, 13:20
Hej! Har på senare dagar fått lite funderingar på vad som krävs för att få det att fungera, Vad för förgasare behöver jag, Soppa pump? vad behöver jag köpa för att det skall fungera kort sagt?

Hade varit kul med lite svar så kan man ju klura vidare på det hela :)

Bilen är en Golf GTI -88 med KR motorn, tankarna var MC gasare, nya kammar, nytt avgassystem ungefär :)

Lillen
2010-03-22, 13:23
SÖK är det bästa tipset.
Det är några som testat men inte alla som fått fart på grejorna.
Även jag hör till de som inte fått klart allt.

Men det finns någon som kört så iaf.

Biffen
2010-03-22, 13:28
Jag som tyckte jag hade sökt :) Jaja, får väl fortsätta mitt sökande!

Tack ändå

Lillen
2010-03-22, 13:39
Lite att börja med då.
Som sagt sök.

Finns lite weber och lite mc-gasarsnack!

Här en tråd: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?7302-Mc-förgasare-på-bilen..nån&highlight=jooeell

Här är min egen tråd i ämnet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?2721-Förgasare-16V-KR&highlight=jooeell

Här en länk till Jooeell på garaget: http://www.garaget.org/?car=14503

Biffen
2010-03-22, 14:15
Det har jag redan sett dock, tänkte mer om det fanns något "färdigt recept" på något redan testat..

Lillen
2010-03-22, 14:29
Det har jag redan sett dock, tänkte mer om det fanns något "färdigt recept" på något redan testat..

Färdiga recept i sverige är det nog ont om.
Men rallymotorbyggarna gör ju fina byggen.
Dock är det mest insprutning som gäller där.
Det finns dock en hel del rallymotorer med mc-gasare.

Janne.M
2010-03-22, 16:06
Här har du ett helt forum:

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=517

På första sidan hittades det här:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4647341

Lillen
2010-03-22, 16:17
VWortex är ok......MEN mycket där får man ta med en nypa salt eller en hel näve.
Dock var den där tråden överraskande ok att kolla då en del saker va bra tips.

jooeell
2010-03-23, 22:20
hoho

jag kanske kan bistå lite vad gäller förknasare...

jag använder mig av en holly pump och regulator och det pumpar så det både räcker och blir över i regulatorn byggde jag en plugg till ena linan men pluggen har ett 1,5mm hål som används som retur till tanken och för att pumpen inte ska få jobba med för mycket mottryck sen... den utgången ifrån regulatorn som går till förgasarna är försedd med filter då det hade tendens och komma skit i kopparna annars kör med ett tryck på 0.25-0.3 bar ungefär... insuget är egenbyggt av en bottendel till 16v insug det lilla tror jag det var sen gjorde jag "trattar" som jag svetsade dit och filade inuti sen har jag silicone slang emellan förgasare och insug... nålarna är uppflyttade max och huvudmunstyckena är 170 munstycken... tändsystemet är orginal änsålänge och de kontakter som inte behövs har jag bara lagt på sidan sålänge för den ska ju besiktigas med...

jag hoppas på o komma med en "ny" motor till Bugrun då jag körde tre hål i blocket i sommras då det kommit alu-bitar ifrån isuget och slogsönder kolven på 2ans cylinder men nu har jag hämtat ett "nytt" block och är i gång och ska byta lite säten i topp och balancera en ny stake och vev =/ pusst

och denna gång hoppas jag på o få ur mer än 164hk ur motorn som blev förra bugrun

Biffen
2010-03-24, 11:50
hoho

jag kanske kan bistå lite vad gäller förknasare...

jag använder mig av en holly pump och regulator och det pumpar så det både räcker och blir över i regulatorn byggde jag en plugg till ena linan men pluggen har ett 1,5mm hål som används som retur till tanken och för att pumpen inte ska få jobba med för mycket mottryck sen... den utgången ifrån regulatorn som går till förgasarna är försedd med filter då det hade tendens och komma skit i kopparna annars kör med ett tryck på 0.25-0.3 bar ungefär... insuget är egenbyggt av en bottendel till 16v insug det lilla tror jag det var sen gjorde jag "trattar" som jag svetsade dit och filade inuti sen har jag silicone slang emellan förgasare och insug... nålarna är uppflyttade max och huvudmunstyckena är 170 munstycken... tändsystemet är orginal änsålänge och de kontakter som inte behövs har jag bara lagt på sidan sålänge för den ska ju besiktigas med...

jag hoppas på o komma med en "ny" motor till Bugrun då jag körde tre hål i blocket i sommras då det kommit alu-bitar ifrån isuget och slogsönder kolven på 2ans cylinder men nu har jag hämtat ett "nytt" block och är i gång och ska byta lite säten i topp och balancera en ny stake och vev =/ pusst

och denna gång hoppas jag på o få ur mer än 164hk ur motorn som blev förra bugrun

Tack så mycket för svaret, Guld värt! Så fort jag har fått tag i lite pengar så får de bli gasare på gamle golfen! Det låter som att pillet kan vara värt mödan för det lilla extra man kan få ut!

jooeell
2010-03-25, 19:59
oj nu får jag inte hoppas att jag fört dig bakom ljuset det är trotts allt gjort mycker mer än bara förgasarna med den förra motorn här kommer en liten lista...

ombyggt till mekaniska tryckare och starkare fjädrar och ventilfjäderbrickor i titan... kammarna är amerikanska kammar med 11,5 i lyft och 288grader i duration vid 0,5tum eller nått tror jag det var osäker iallfall de värsta techotonics hade sen var bottendelen helt balancerad och lite sånt men på grund av att den inte ställts in ordentligt så gav den inte mer än 164hk

så jag hoppas inte jag fått folk o tro nu att med mc förgasare så kan man få en motor o ge mer än 20hk extra

Biffen
2010-03-25, 23:20
oj nu får jag inte hoppas att jag fört dig bakom ljuset det är trotts allt gjort mycker mer än bara förgasarna med den förra motorn här kommer en liten lista...

ombyggt till mekaniska tryckare och starkare fjädrar och ventilfjäderbrickor i titan... kammarna är amerikanska kammar med 11,5 i lyft och 288grader i duration vid 0,5tum eller nått tror jag det var osäker iallfall de värsta techotonics hade sen var bottendelen helt balancerad och lite sånt men på grund av att den inte ställts in ordentligt så gav den inte mer än 164hk

så jag hoppas inte jag fått folk o tro nu att med mc förgasare så kan man få en motor o ge mer än 20hk extra

Nejdå, jag förstår vad du menar. Kanske fick det att låta lite dumt :) Hade redan sett din bil på Garaget och kollat lite innan jag svarade. Det jag menade är att det knappast blir sämre om det är bra inställt (förhoppningsvis) . Sedan att det är lite unikt är ju lite trevligt det med :)

börne
2010-03-27, 16:07
Har på min 16v Golf från 86 satt dit gasare från Hajabusa.Sprutet är vems,körde först med stora insuget och nytt sprut,mycke rackel med mappningar och sånt men bättre gick den.Fick sedan tag på mcspjäll och byggde om lite brickade ut dom så att bredden mellan spjällen stämde.Satt dit en mindre men tjockare kylare från Mersa för att få plats med luftfiltret mot grillen.Kör med org pump samt btr.Dragit vakumet från spjällens spridaransl till en burk sedan till bilens org vacumansl.Tyvärr vet jag inte riktigt om det blev bättre för olja började trycka upp i treans cylinder under mappningen så det sket sej.Men den gick ijalla fall den korta sväng vi var ute.Byggt om org insug sedan skarvat med silicon slang mellan spjäll och insug.Är ju vedbotrimmad sen förrut med andra kammar och 2 lit block mm.Måste riva och kolla vad som har blivit knas i motorn.Om det går kanske jag trycker in en bild på instalation.

Lillen
2010-03-27, 18:15
Kul att du skriver igen Jörgen.
Jasså det blev annat än sprutet denna gång?

jooeell
2010-03-28, 11:45
låter intressant återkom gärna med mer info =) funderar på o byta till ms nämligen

börne
2010-03-30, 17:15
Jo måste bara riva motorn först och se vad felet är.