handdator

Visa fullständig version : Öka kompressionsförhållande i Pg motor + fråga om 2,0L



Rs mannen
2010-03-21, 19:55
ang mitt projekt så ska väl motorn hottas upp en del oxo,
men är starkt kritik till Pg motorn extremt låga kompressionsförhållande 8,0:1 det är ju superlågt, motorn är ju både svag å oeffektiv på låga laddtryck,
1,8T motorn har ju 9,5:1 å den tål ju 1,5 bar utan problem men orginal motor,
nu har ju den lite bätte topp m,m,

men jag funderar på att köka till 8,5-9,0 kanske, för detta måte blocket planas av ca 1,5mm
Det kommer ju göra att den får mycket bättre värkningsgrad på låga laddtryck ,
kommer ju även sänka soppa förbrukningen vid lansvägskörning m,m

Är det någon som gjort detta innan? eller är alla bara ute efter hög toppeffekt på höga varv? =)
Ps jag vet att jag ev sår byta kolvar å stakar om det ska hålla.

är det värt att byta till 2,0 block? det är ju mäst vridet som kommer öka, men har lite små framtida planer på ett 2,0 block med Tdi vev = 95mm i slag, å detta bör bli en 2,1 l motor å ev sparas kolv köp m,m till detta bygge,

Rs mannen
2010-03-22, 21:17
ingen som ökat det? ja då blir jag väl den första då, är ju inte så dyra motorer så, upp till 9,0:1 ska det upp till ialla fall.
men vill ha andra kolvar som inte har förbräningsrum i kolvarna,

kim_gulle
2010-03-22, 23:00
Var försiktig med laddandet bara. Byta stakar kan också vara bra att göra. Dem där blocken har ju varit i princip likadana sedan -76, eller ja, förbättrade kolvar och stakar är det ju men det jag tänker på är att en orginal golf gti tror jag har kring 9 i komp så det här blir nästan som att smeta på en kompressor direkt på en sån. Men det är klart, sätter du i värre komponenter lär det nog hålla. :)
Kan ju vara bra att köra med ett orginal remhjul om du har något annat än orginal på nu. Du kanske får ut ungefär samma effekt då men lite bättre karaktär med högre komp.

Ska bli intressant att se resultat. :D

Janne.M
2010-03-22, 23:51
Var försiktig med laddandet bara. Byta stakar kan också vara bra att göra. Dem där blocken har ju varit i princip likadana sedan -76, eller ja, förbättrade kolvar och stakar är det ju men det jag tänker på är att en orginal golf gti tror jag har kring 9 i komp så det här blir nästan som att smeta på en kompressor direkt på en sån. Men det är klart, sätter du i värre komponenter lär det nog hålla. :)
Kan ju vara bra att köra med ett orginal remhjul om du har något annat än orginal på nu. Du kanske får ut ungefär samma effekt då men lite bättre karaktär med högre komp.

Ska bli intressant att se resultat. :D

Gti kompen ligger väl på 10,0 till 10,5:1

Golv V och VI har väl runt 10,5:1 i komp med turbo, men dom har i sin tur mer avancerad motorstyrning vilket gör det mycket lättare att undvika spikningar. 9,0:1 kanske funkar med Digifant 1 men mer än så så skulle jag vilja ha ett proffsmappat eftermarknadssprut och någon som ser över kolvvalet och förbränningsrummet i toppen för att se till att det inte finns några "störande moment" som orsakar spikningar. Har du en distans på knacksensorn för att kunna öka tändförställningen så skulle jag ta bort den om du ska öka kompet och köpa en ny fräsch knacksensor.

David L
2010-03-23, 09:09
ang mitt projekt så ska väl motorn hottas upp en del oxo,
men är starkt kritik till Pg motorn extremt låga kompressionsförhållande 8,0:1 det är ju superlågt, motorn är ju både svag å oeffektiv på låga laddtryck,
1,8T motorn har ju 9,5:1 å den tål ju 1,5 bar utan problem men orginal motor,
nu har ju den lite bätte topp m,m,

men jag funderar på att köka till 8,5-9,0 kanske, för detta måte blocket planas av ca 1,5mm
Det kommer ju göra att den får mycket bättre värkningsgrad på låga laddtryck ,
kommer ju även sänka soppa förbrukningen vid lansvägskörning m,m

Är det någon som gjort detta innan? eller är alla bara ute efter hög toppeffekt på höga varv? =)
Ps jag vet att jag ev sår byta kolvar å stakar om det ska hålla.

är det värt att byta till 2,0 block? det är ju mäst vridet som kommer öka, men har lite små framtida planer på ett 2,0 block med Tdi vev = 95mm i slag, å detta bör bli en 2,1 l motor å ev sparas kolv köp m,m till detta bygge,

Tänk på att planar du blocket så kommer avståndet från kolvens squishkant till toppen bli mindre. Även om nu packningen bygger ~1,5mm så blir avståndet väldigt litet om du tar bort 1,5mm från blocket då kolvarna kommer sticka upp över kanten vid ödp. Det är mycket bättre att byta kolvar till en modell med mindre grop än detta alternativet.

Bygga på ett högt 2.0l block är bättre än G60 blocket. G60 har 136mm vevstakar vilket ger ett förhållande på 1,57:1 mot vevaxelns slaglängd. 2.0 högblock har 159mm och ger 1,71:1, vilket är klart bättre och ger snällare vinklar vilket skonar lagren.

Rs mannen
2010-03-23, 09:46
janne M <--- "Har du en distans på knacksensorn för att kunna öka tändförställningen " sitter det orginal ella brukar man sätta det det? aldrig hört om det innan,

david L <----- Jo jag kollar efter andra kolvar, funderar på hur 16v kolvarna är, eller kanske vanliga gti kolvar, tänkte på TDI kolvar först, men dom är ju mindra borr på,
men ev så fräser jag upp i toppen så inte "squishkanten" förendras.
men har även funderar på att bygga på en 2,0 block. får se om man kan få tag på nått.

Janne.M
2010-03-23, 13:17
Den sitter inte original, den monteras mellan blocket och knacksensorn för att dämpa knacksensorns känslighet för spikningar vilket gör att tändningen backas, känns inte som en riktigt bra metod enligt mig.

Rs mannen
2010-03-23, 13:28
ahh, när det tror jag inte det är på denna ,men ska kolla ifall.

Sn00k
2010-03-24, 20:37
G60 är en 8v.. med ocentrerat tändstift.. = känslig för kolliderande flammfronter vid höga förbränningstryck.. spikningar..
16v och 1.8t(20v) har centralt monterat tändstift, och det minimerar ojämn förbränning.. bara detta i sig gör att man kan gå upp 2 enheter rakt av i kompression, med precis samma tändkurva.

ökat kompression VS. vassare tändkurva.. = minimal effekt/vridförändring..

vill du öka kompet så skaffa tunnare topp-packning alt. plana toppen 1mm och använd ställbart kamdrev.. ge dig inte på å toppdecka något block.

ett 2.0 liters 2E block funkar fint att använda, med 10.0 i komp, men tändkurvan lär läggas därefter..
(ett annat plus är längre vevstakar som ger fler vevaxelgrader där kolven stannar i ödp och därmed bättre förbränning och märkbart ökad restistans emot spikningar.)

2E blocket ger mer effekt över hela registret.. 20-35hk.. dels pga volymökning, och dels pga att man kan köra med ökad tändning.

G60 bottendelen är i det närmaste skottsäker sålänge du inte kör med kraftiga spikningar å 300hk+.. och då är det kolvarna som är lite veka då dom är gjutna.

stakarna kan du möjligen rycka av vid 8500+ varv och högt laddtryck.. men vad gäller ren effekt så kan du omöjligt köra sönder dom under 550hk.. dessa är robusta.

ett alternativ kan vara att ta stakar och kolvar ifrån ett RP block.. och få 9.0 i komp.. dessa kolvar tål nog liknande siffror som G60 kolvar.. stakarna är däremot betydligt vekare.

Rs mannen
2010-03-25, 11:02
vart är skilnaden på att plana toppen eller plana blocket? har ju förbräningsrum p både kolv å topp å "squishkanten" blir ju 1mm mindra varesig det ena eller andra, jag föredrar ju då att däcka blocket och sedan fräsa ur 1mm i toppen för kolven så squishkanten blir oförendrad, för mig låter det som det bästa. men jag kan ju ha fel, där av frågan,

om man plockar från RP motorn, varför kan jag inte behålla PG stakarna? eller är dom inte lika långa eller är det annan kolvbults diamerter?

Sn00k
2010-03-25, 15:31
ingen direkt skillnad, bara merjobb.. finns material att plana 1mm och på så vis öka kompressionen ~1 enhet, utan att förändra utförandet på förbränningsrummet till något negativt.

22mm kolvbult på PG.. 20 eller 21 på RP..

136mm stakar på PG

144mm på övriga 1.8l 8v.

Rs mannen
2010-03-25, 16:25
ahh, dom är så korta,
ja får se hur det blir, har ju bestält stälbart drev i alla fall så man får kamen rätt sen när man planat av skiten.