handdator

Visa fullständig version : Setup på: VW Golf Mk3 TD "aaz"



azarN
2010-03-21, 20:32
Tjenare!

Har snöat in på Volvo och Opel och har planer att gå tillbaka till Volkswagen igen nu när våren kommer !

Jag hade tänkt få tag i en fin VW Golf MK3 TD med "aaz" motorn som vad jag förstått är mekanisk dieselturbo.
Tänkte fixa fram en med några fina 17" aluminium fälgar med några schyssta däck samt klarglasbakljus. Självklart 2,5" system.

Hur bra och rolig motor får jag om jag skulle montera en laddtrycksmätare och läsa av vilket laddtryck jag har. Sedan montera en Intercooler och sen höja upp laddtrycket till det jag hade innan. Byta till en annan turbo och kanske ställa på ytterligare lite ladd sedan montera en dumpventil.

Blir det någon skillnad med dessa ändringar på körglädje?

azarN
2010-03-21, 23:59
Ingen som pillar på dieslarna ?:P

Lillen
2010-03-22, 09:56
Ja det är väl ett lagom recept.
Se till att ha en bra fungerande motor innan du börjar bara.

Intercooler , friare insug och avgas samt skruva på pumpen.
Då får du en ganska kul diesel med bra prestanda.

Själva skruvningen med diesel är jag ingen expert på.
Men de finns ju lite folk som pillar med dem här inne.

azarN
2010-03-22, 17:12
Thanks. Har sett att en "aaz" motor laddar 0.6-0.8 bar medans en TDI laddar 0.4-0.6?. Borde väl om jag har en motor i gott skick kunna åka runt på 1.5 bar? Ser ju på youtube folk som laddar 2.0-2.2 och då skrivs det ju att veven ger sig om de ställer på mer och spruckna block.

Lillen
2010-03-22, 17:20
Pekka laddar väl mellan 1-1,5 i sin bruksbil.
Och det håller ganska bra.

Kopplingen är det som håller minst bra =)
Så klart om man är våldsam är det mer som bör bytas.
VET att han har rasat både det ena och andra när det testats att gasa.

azarN
2010-03-22, 18:27
Får man väl höja till cirka 1.0-1.2 max då. Finns väl värre kopplingar att sätta i mellan de där spisarna och lådorna=)

Lillen
2010-03-22, 19:47
Får man väl höja till cirka 1.0-1.2 max då. Finns väl värre kopplingar att sätta i mellan de där spisarna och lådorna=)

Med massor av vrid flyttar man bara problemet.
Det var med sinterkoppling det gick sönder och lådan rasade.
Med värre koppling biter det bra helt rätt.

Med sämre koppling sparar man iaf på låda , knutar och drivaxlar.