handdator

Visa fullständig version : Trasig topplockspackning eller nåt annat ?



Semban
2010-03-21, 18:27
Har fått lite problem med min golf gti 8v-93... Köpte bilen för en vecka sen och då låg oljan på "max" strecket på stickan. Nu en vecka senare är stickan helt torr och det är vitt kladd på oljelocket. Motorn blir inte för varm och jag har bra värme i kupén, den går inte dåligt på nåt sätt. Komptest har gjort och det låg på 12. 12. 12,5. 12,5.
Kan det vara nåt annat än topplockspackningen ? Mvh David

supra77
2010-03-22, 18:30
Hej!

Hur ser vattnet ut i expansionskärlet? Har nivàn sjunkit?
Har du "mayonäs" pà oljelocket är det sannolikt att toppackningen är kass. Mayonäsen kan även uppkomma vid korta körintervaller.
Kolla att det inte är nàgon spricka i blocket, att oljefiltret är bra àtdraget att det inte läcker vid oljegivaren.

Mvh,
Tony

Semban
2010-03-22, 20:37
Hej!

Hur ser vattnet ut i expansionskärlet? Har nivàn sjunkit?
Har du "mayonäs" pà oljelocket är det sannolikt att toppackningen är kass. Mayonäsen kan även uppkomma vid korta körintervaller.
Kolla att det inte är nàgon spricka i blocket, att oljefiltret är bra àtdraget att det inte läcker vid oljegivaren.

Mvh,
Tony


Idag bytte jag olja och filter, verkade inte vara nåt vatten i oljan så det var nog mest kondens vid locket. Har varmkört bilen ordentligt efter oljebytet och det har inte kommit nån ny "mayonäs" på oljelocket. Jag har bra värme, motorn blir inte för varm. Den går fint och jämt, vattennivån har inte rört sig ur fläcken. Mvh David

Rs mannen
2010-03-22, 20:45
kör det gamla hedliga, kör bilen varm å sen lägg en pappskiva under bile å se om det läckt.

Ryker den när du startar den om den stått en natt, då kan det vara ventiltätningarna

supra77
2010-03-22, 20:57
Som Rs mannen sa. Làt den stà pà tomgàng minst 30min och se om det läcker olja.
Det kan vara ventiltätningarna som är dàliga, men jag tycker det inte borde läcka sà mycket som det gör pà bara 1 vecka..
Har själv en som läcker i ventiltätningarna men den drar inte sà mycket olja.

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh,
Tony

Semban
2010-03-22, 21:20
Ska kolla efter läckage, tack för tipset. Den borde läcka eftersom ja inte tror att den drar nå olja. Den ryker ingenting iallafall och bilen är nybesiktad för 2 veckor sen med perfekta avgasvärden. Hc värdet låg på 3 (max tillåtet är 100)