handdator

Visa fullständig version : Varför stänger motorn av sig?



Milouu
2010-03-20, 17:38
Hej!
Köpte en Golf -95 CL 1,8 vid årsskifte som hade stått i garaget ca ett år. Mycket är gjort åt den under denna tid och nu har jag kört 3 månader med den och den har funkat perfekt, förutom att den inte vill bli varmare än 70 grader.
Idag när jag var ute och körde en längre sträcka än vanligt på motorvägen, gick utmärkt, men när jag svängde av motorvägen och stannade vid ett stoppmärke, dog den när jag skulle sticka iväg. Trodde jag hade 3:an i men det hade jag inte. Provade starta bilen men inget hände, men efter ca 5 minuter väntan gick den igång igen. Körde ca 30km till 80km/h och sen när jag bromsade in och skulle svänga märkte jag att den blev tungstyrd, och då hade den stängt av sig igen. Samma hände 1 km senare, samt senare på kvällen när jag körde hem.
Problemet alltså är att då jag kört länge med "hård" fart, och den har blivit varm (90) och sen när jag kommer till en korsning går den bra på tomgång, men när jag skall sticka iväg så bara dör den. Vad kan felet vara? Tändningen, insprutningen, kylvatten i bränslet???? Hoppas någon kan hjälpa till.
Tackar i förväg

-Jens

Manny
2010-03-20, 18:03
Tändspolen är en klassiker. Känn om den är varm när den har stannat. Det är ett bra tecken på att den håller på att ge upp.

polomannen
2010-03-21, 01:39
Eller så ser man på den att den har spruckit.

Milouu
2010-03-21, 16:53
Tack för svaren, skall testa att byta, dom kostar väl inte så mycket.

Andersson Racing
2010-03-21, 22:22
Orginal tändspole kostar ca 1 800 spänn.

Lycka till, mycket troligt att det är din tändspole som är problemet.

mvh Per