handdator

Visa fullständig version : Hur vet jag om bromsvätskan är bytt?



Cullberg
2010-03-20, 18:17
Hej, Hade inne bilen på service för några veckor sedan. Då ingick bromsvätskebyte i servicen. På pappet stod det att det var gjort men frågan är om det finns något bra sätt att veta att den verkligen är det? Om jag skulle få tag på en bromsvätskeprovare, och det visar sig att vätskan har dragit åt sig vatten, Hur snabbt blir vätskan "dålig"?

Anledningen till att jag frågar är dels för att verkstaden har gjort en del andra missar så jag kan inte lita på dom, sen bytte jag bromsbelägg bak idag och kollade då på oljan och tyckte den såg ganska mörk ut?

Manny
2010-03-20, 19:06
Verkstadens vätska kommar troligen ur en större behållare som kan har varit öppen ett tag och på så vis dragit år sig fukt ändå.

Enda bra sättet jag kan komma på om den är bytt nyligen är att se om det är lite fuktigt vid nipplarna, det brukar ofta bli lite spill. Men då gäller det att det är väldigt nygjort kan jag tro. Annars vet jag inget vettigt sätt.

ypzilon
2010-03-20, 20:55
Ny bromsvätska är oftast nästan helt klar, lite gulaktig. Gammal bromsvätska är mörkare, är den riktigt dålig kan den vara nästan helt svart.

tjipp
2010-03-21, 14:53
kolla med fukt mätare.. även om den är nybytt så skall man ju inte nöja sig med det.. den skall ju även vara bra vätskan dem har hällt i..
(=ingen fukt i den nya vätskan alltså)
annars be dem göra om, göra rätt! =)

VWGolIV
2010-03-22, 14:24
Det är därför man köper plomberade flaskor och byter själv =)

Michael92
2010-03-28, 10:13
Kolla med någon om du får låna en bromsvätskeprovare. Den visar 'hur dålig' bromsvätskan är. Enda man ska tänka på är att kolla om det sitter ett fräsch batteri i så inte värdet blir missvisande. Det som händer när bromsvätskan drar åt sig fukt är att kokningspunkten sänks. Fräsch bromsvätska har 260 graders kokpunkt, vatten har 100 grader.. Så ju närmare man kryper ner i värdena desto mer överraskad kan man bli sen om bromsverkan upphör och det börjar koka i vätskan. Men har aldrig varit med om att det har hänt, beror ju lite på hur man kör också:)

P-plats.se
2010-03-28, 12:18
Verkstadens vätska kommar troligen ur en större behållare som kan har varit öppen ett tag och på så vis dragit år sig fukt ändå.

Enda bra sättet jag kan komma på om den är bytt nyligen är att se om det är lite fuktigt vid nipplarna, det brukar ofta bli lite spill. Men då gäller det att det är väldigt nygjort kan jag tro. Annars vet jag inget vettigt sätt.

Hur som helst så ska man inte axeptera någon fukt i bromsvätskan och om det är det pga. som Manny skriver större, redan öppnade förpackningar så är det ju fel i deras rutiner!
Sen undrar jag om alla verkstäder byter alla vätska, skulle inte förvåna mig om dom bara byter i behållaren för att slippa lufta bromsrana...

ypzilon
2010-03-29, 19:15
Så ju närmare man kryper ner i värdena desto mer överraskad kan man bli sen om bromsverkan upphör och det börjar koka i vätskan. Men har aldrig varit med om att det har hänt, beror ju lite på hur man kör också:)

Jag råkade ut för det för ett antal år sedan med en gti 16v (med 239mm skivor), det var inte minsta kul. Bromsverkan försvann nästan fullständigt och jag fick inte stopp på bilen innan stoppljuset som jag försökte stanna för, lyckligtvis var jag ensam i korsningen.

Michael92
2010-03-30, 11:05
Jag råkade ut för det för ett antal år sedan med en gti 16v (med 239mm skivor), det var inte minsta kul. Bromsverkan försvann nästan fullständigt och jag fick inte stopp på bilen innan stoppljuset som jag försökte stanna för, lyckligtvis var jag ensam i korsningen.

Usch fy fan.. Inget jag skulle vilja vara med om iaf.. Det närmsta jag har varit det var väl när vi bogserade min bil till skolan, och det var massa luft i systemet samt att parkeringenbromsen inte tog någonting, blev lite panikartat när han framför började bromsa in lite kraftigare.

Men på tal om bromsvätskebyte. Vet ju av erfarenhet att det inte är många företag idag som tar sig den tiden att tömma alltihop med luftaggregat och sedan fylla på samtidigt. Vanligt är det att man kanske bara tömmer en ca 7 dl och fyller på detta medans man luftar. Tyvärr mycket fusk där, men det är mycket från mekaniker till mekaniker. Sen håller jag med om också att det är grovt tjänstefel att företag använder sig utav stora behållare med bromsvätska då bromsvätskans egenskap är just att dra till sig vatten... Så även helt ny bromsvätska kan vara 'kass' från början. Det är ju liksom en rätt grov sökerhetsmiss även om man inte tänker på det.