handdator

Visa fullständig version : Trimma 16V:n!?



NOlsson
2010-03-20, 09:10
Tjenixen!

Har gått i tankarna på att skaffa en Golf 2:a nu igen, såklart 16V...
Det jag behöver lite hjälp med är vad man ska göra med bilen, tänkte trimma och fixa väghållningen lite "lätt" =)
Har tidigare haft en Forssbergs-trimmad 16V (KR) tidigare med diverse chassieuppgraderingar och den gick RIKTIGT bra, så nu tänkte jag väl försöka få ihop en ännu roligare 2:a =)
Det som jag dregglar lite efter är en Weber-försedd KR-motor, det vore ju riktigt mumma!
Vad vore en lämplig motorsetup som inte kostar på tok för mycket pengar? Den förra snurran var portad, planad, större ventiler, 272 graders kammar, så man skulle väl haft något lite häftigare den här gången =)?!

Jag tänkte väl lämna iväg jobbet med motorn, någon som har någon bra firma att rekomendera? Har ju hört mycker gott om Ultra motors?

Sen är det kanske någon som vet av något sjysst man kan göra åt väghållningen? På den förra hade jag OMP-stag bak, fram samt det STORA under motorn + Koni-dämpare med Sachs fjädrar och den låg riktigt jävla fint på vägen! =)

Har även kikat lite på DLI-tekniks Brembo-kitt till Golf 2, men det passar bara från -89 (har jag för mig?!), ser det inte lika ut på en -86:a?!

Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och komma med någon trevlig info =) För jag vet ju att det finns en hel del som åker 16V här på forumet =)

kim_gulle
2010-03-20, 10:23
Du skulle ju kunna ha nån liknande topp den som du hade förut, fast kanske lite vassare kammar som typ 290 grader eller nåt sånt. Sen så får du ju ge dig på bottendelen. Antingen så kan du ju gå upp i volym genom att bygga på ett 9A block från passat som är på 2 liter, eller så bearbetar du upp det blocket du redan har. Sen kan du ju skaffa högkompressionskolvar och kanske några värre stakar. Ska du lämna bort jobbet så är Ultramotors att rekommendera. Faktum är, om du inte redan visste, att Ultramotors är samma företag som Forssbergs. Lämnar du in motorn där så kommer samma grabbar som trimmade din förra maskin att även trimma den här. Lär förmoderligen bli Nille i första hand som kommer ge sig på motorn. Kör hårt säger jag bara. :)

Sweeper
2010-03-20, 10:36
290 grader är overkill tycker jag, tomgången kommer inte att gilla det.

Falcor
2010-03-20, 10:58
Ska du ändå bygga ny motor så skippa K-jet och kör MS, VEMS eller annat modernt sprut.

kim_gulle
2010-03-20, 10:58
Får väl la ställa den lite högre då. :P Annars så är ju faktiskt 272 grader rätt så lagom för en gatbil men lite mer ska man nog kunna använda. :)

razer
2010-03-20, 11:55
Om man har en bil med katalysator så är 260grader MAX för att komma genom besiktningen. Över 1mm lyft i ÖDP är väldigt svårt att komma igenom med.

På en bil utan katalysator fungerar säkert 272grader...

Trim info: http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Trimning&id=26

NOlsson
2010-03-20, 15:42
Min tidigare bil var en -86 (d.v.s. utan katt), tyckte att 272 var alldeles lagomt, riktigt trevlig karaktär utan att helt bli utan tomgång =) Så 272 tror jag är lagomt för mig...

Det här med sprut, jag är väl inte direkt på jakt efter en 16V med så mycket ponnysar som det är möjligt att ha utan mer en häftig maskin med bra drag och härligt ljud =)
Ingen som har några erfarenheter av föggar på en 16V? Har ju suttit och smygrunkat framför Misabs hemsida på Weber 45:orna och insug, men är det "the way to go" att köpa Webers hos dom?

Jag hade väl egentligen tänkt lämna ifrån mig allt vad motor heter då jag inte är kunnig nog att ställa in saker och ting riktigt rätt, så Ultra motors rekomenderas? Någon som har något hum om vad saker och ting kostar hos dom på ett ungefär?

/Niclas

Rs mannen
2010-03-20, 16:06
vet en kille som tar hem å säljer webrar å insug både till 8v å 16v, du kan få nr å mail t han om du är intreserad,

D.E
2010-03-20, 16:21
Jag är intresserad av att få reda på vad en Weber + insug kostar till 8v. Om det är billigare än Misab...

Lillen
2010-03-20, 17:15
lite vassare kammar som typ 290 grader eller nåt sånt.

Med 290 grader är det ju rena banrejsmaskinen.
Bara toppeffekt och inget bottendrag.

Dessutom lär du får en hel del problem med att hitta en bra gatsetup.
Det är ju inget direkt gatvänligt , sedan ska man få ihop något som fungerar med.

Då låter 272 graderskammarna bättre.
Vanligast är väl en kompromiss med 268graders kammar på en gatbil.

Raz
2010-03-20, 18:55
Blir det inte billigare att köpa en färdig bil direkt? Jag vet en som är till salu... :-)

NOlsson
2010-03-20, 21:00
Rs mannen: PM:ar dig senare =)

Raz: Jo, visst är det billigare att köpa en färdig bil, men då gäller det att man hittar något av intresse också =)
Vad är det för bil du vet av då? Din eller? ;) PM:a lite info om den du menar iaf? =)

Nu blir det öl, återkommer när man nyktrat till =D

kim_gulle
2010-03-20, 23:37
Med 290 grader är det ju rena banrejsmaskinen.
Bara toppeffekt och inget bottendrag.

Dessutom lär du får en hel del problem med att hitta en bra gatsetup.
Det är ju inget direkt gatvänligt , sedan ska man få ihop något som fungerar med.

Då låter 272 graderskammarna bättre.
Vanligast är väl en kompromiss med 268graders kammar på en gatbil.

Hehe, jo jag kanske tog i lite där. Ska nog själv pröva köra med så vassa kammar iallafall i min 2 liters 16v. Siktar på en bit över 200 häst. Kanske mellan 220 och 240 eller nåt sånt. Blir det jobbigt får man väl byta till nå snällare kammar eller sälja motorn till nån rallyåkare eller nåt. :P
Antar att det blir mycket körning på låga växlar. xD

NOlsson
2010-03-21, 10:45
Angående kammar så ska jag (om det såklart inte redan är monterat några "roliga") köpa 272 graders då jag själv haft sånna tidigare så jag vet hur motorn beter sig =) Så nu behöver vi inte prata kammar mer =)

Är det ingen som har tips på någon lämplig setup för en 16V då? Ingen som kör med föggar här?
Kanske lika bra att ringa och prata med Nille på Ultra motors och höra vad han säger/tycker? =)

/N

Lillen
2010-03-21, 12:34
Jo det är nog flera som kört med förgasare här.
Men det är nog ganska få som VET hur resultatet egentligen är.
Det är en hel del att ställa in för att få dem att gå bra.

MEN K-jet är inget optimatlt triminsprut så med t.ex weber så kan man få ut en del effekt.
Dock under förutsättning att all fungerar bra och att resten av systemet fungerar , insug , avgas , soppa & tändning. Förgasare är ju mindre känsliga för soppatryck men kräver mer justering innan de är optimalt.
Halsringar och munstycken är viktiga att få rätt , sedan ska man ju helst ha nån som verkligen vet vad de håller på med när det ska justeras. Jag har testat själv men kan långt ifrån allt för att få det rätt , klart det går att testa sig fram åxå. Problemet är ju att de finns hur många kombinationer som helst =)

jooeell
2010-03-21, 13:11
om jag nu inte redan har mina förgasare och det inte varit för att jag inte har råd så hade jag lätt byggt med separata spjäll och riktigt sprut blir lika dyrt i slutänden typ men mycket mer användarvänligt... och ljudet blir detsamma som fuggar så kör sprut...

MVH
Joel

NOlsson
2010-03-22, 18:36
Vad är fördelen med separata spjäll? Har sett att vissa ban/race-bilar använder separata spjäll men har inte förstått den riktiga poängen med det =)

Lillen
2010-03-22, 19:32
Vad är fördelen med separata spjäll? Har sett att vissa ban/race-bilar använder separata spjäll men har inte förstått den riktiga poängen med det =)

Bättre gasrespons.
Man kan lättre anpassa så varje cylinder får samma läng till spjället.
Därmed åxå bättre/samma fyllnadsgrad och samma bränslemängd = mer effekt.
Längden på insug + kanaler i toppen är lättare att anpassa till läng och det register man vill ha.

Finns mer ingående fakta åxå om man vill läsa på.