handdator

Visa fullständig version : Anliggande koppling. Golf III. ADZ motor. Lösning?



Glader60
2010-03-19, 21:41
Hej.

Har en Golf 3 GL årsm. -96. Motorkod ADZ.
Den stod ute på tomten ett par månader och skämdes över sina få Hk när en G60 blev ny medlem i familjen...

Men sen när Golf 3:an skulle flyttas till garaget så vart jag tvungen att bruka milt våld för att få i växlarna.
Det började även att ryka en del efter att den stod på tomgång ett tag, lamell lukten är inte svår att känna igen...

Jag tror att koppling ligger an, men vad behövs bytas?
Tänkte försöka hålla nere kostnaderna på denna, vore ju bra om det bara var urtrampningslagret!

Har ingen koll på koppling/växellåds relaterade problem.

Hjälp!

/G-lader

schüberg
2010-03-19, 22:10
Kan det vara den brillianta självjusterings-mekanismen i kopplingswiren som sagt upp sig? Inte helt ovanligt!
Då kopplar den inte ur ordentligt och blir tjurig/omöjlig att växla.
Prova även att köra bilen på 2:an eller 3:an på 2000 rpm och ge full gas,om motorvarvet ökar utan att farten gör det är kopplingen åxå kass.
Att det luktar/ryker på tomgång förbryllar lite,då snurrar ju tryckplatta,lamell och svänghjul ihop, finns lixom inget som kan slira då..... Kan det vara försöken att köra som bidrar med röken å lukten? Tror jag....
Hade en Vento med ADZ och liknande problem, bytte både wire och koppling,sedan var den klockren, så som bara en VW kan vara!!! ;-) /Schüberg

Glader60
2010-03-19, 22:28
När jag köpte bilen hade den knappa 13k på mätaren och föregående ägare hade bytt koppling. Nu 3k senare hoppas jag att den fortfarande är ok.
Köper mig en ny wire och hoppas på den bästa!
Tack för input.
Tänkte redan i dessa banor,men kom fram till lite olika teorier...kan dåligt med sömn ha en negativ inverkan på tankeverksamheten... ;)

Återkommer med en rapport efter bytet.

/G-lader

schüberg
2010-03-19, 23:04
Kolla för allt i världen i vilket hål på kopplingspedalen den gamla wiren sitter i, det finns två, ett längst upp på pedalen och ett lite längre ner.Jag har en unik förmåga att förtränga detta trots flera byten, hamnar den fel och man ``trampar in´´ självjusterings-mekanismen går den sönder på nya wiren ( har jag hört, jag har ju såklart inte gjort det misstaget själv..... he-he!) Man måste efter installationen trampa upprepade gånger för att självjusteringen skall ``sätta sig´´.
Kolla åxå att gummipucken (dämpgummi) där wiren sitter fäst i kopplingsarmen på lådan är hel. Heter 1H0 798 303 A vill jag minnas....