handdator

Visa fullständig version : Var köpa nya sommardäck, och vilka?



Joon
2010-03-17, 22:49
Hej!

Snart dags att köpa nya sommardäck. Två frågor med anledning av detta:

- Vilka gummiverkstäder/däckhandlare i Stockholmstrakten har bra priser?

- Vad sitter det för däck originalmoterat på GTI generation VI (18")? Continental?

18" och komfort är ju en paradox i sig men jag skulle vilja hitta ett däck som är så tyst som möjligt.

//Johan

Holmgren
2010-03-17, 23:05
Kanske nya: Michelin Pilot Sport 3 225 40 18
1599kr st

BF-Goodrich är annars ett däck som jag tycker om.
Slitstarka och förhållandevis bra komfort.
Maragoni är ett däck som tillverkas utav Pirelli i Italien. Det är ett mycket prisvärt däck.

Skanstulls har väl ett ganska stort utbud av fälgar och däck.

Patrickofsweden
2010-03-18, 21:56
kolla dackonline.se

Joon
2010-03-18, 22:07
Handlade vinterdäck senast på däckonline. Min erfarenhet är att det till slut inte blev någon prisskillnad (i alla fall inte till näthandlarnas fördel) när firmorna som monterar däcken har tagit sitt. Även om man anlitar de verkstäder som sambarbetar med däckonline.

Tack för Michelintipset. Känns spontant som ett av de allra bästa däcken. Och dyraste. :-)

Någon GTI mk VI ägare som vet vad som sitter originalmonterat på sin bil?

//Joon

Premis
2010-03-18, 22:40
PS3'orna verkar intressant .. nån som har sett nån bra test på dom? Tänkte köp hem ett gäng PS2'or men om dom är utgångna så blir det ju svårt ..

golfklubban
2010-05-06, 11:32
Om du inte vill beställa på nätet så kan du ju alltid kolla på Stockholms Däckpool (http://bestdrive.se/resellers/?id=14), de är återförsäljare åt BestDrive.

monti garbi
2010-05-06, 13:46
Efter gått igenom flertal, michelin, pirelli, nokian, bridgestone, goodyear o.s.v. har jag fastnat för continental sport contact2 (finns tydligen sport contact3 nu också) men SC2 testade jag för jag såg att dom låg högt upp i alla tester jag gick igenom, ibland testvinnare. Och jag måste säga att jag blev lite förvånad över komforten och den låga ljudnivån. Greppet i torrt och vått är också fenomenalt. Som sagt, lågprofil och komfort är ju inga synonymer direkt men det bästa jag testat än så länge, blir likadana nästa gång det är dags.

jimZon
2010-05-06, 15:20
Jag köpte mina vintersulor på Tecs i Sundbyberg www.tecs.se och han matchade i princip de flesta däckhandlares bud. Dessutom erbjuder han byte och lagring av däck för 600kr.

De enda däck som jag INTE rekommenderar är Good Year Eagle, de håller huuuur länge som helst men blir vääääldigt hårda och bullriga efter ettag. Hade dessa på Audi'n.

Tycker att de Continental som flöjde med fungerar bra. Hyfsat tysta och bra sidgrepp.

Golfer
2010-05-06, 16:13
Hej!

Jag fick Bridgestone Potenza RE050A på min GTI VI.

Däcken är nog det ända jag stör mig på angående bilen nu när jag kört runt i drygt en månad.
Ljudnivån är ett skämt och de känns extremt stötiga/bullriga.
Har läst lite på andra forum och det är inte många som är nöjda med det däcket just pga av komforten/ljudnivån.

Jag skulle satsa på Continetal däcken, alternativt Nokian eller Michelin.