handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte vid väldigt korta milintervaller



Wolfen
2010-03-17, 19:49
Jag har en fråga och vänder mig först och främst till er som är bilmekaniker... Bilen (Golf GTI '03) brukar jag ställa av under vinterperioderna och kör den bara från april/maj till oktober/november. Just därför har jag bara gjort 3000 mil med den. Löjligt lite för en 7 år gammal bil. Nu kommer jag till min fråga... Enligt serviceboken ska man byta kamrem vid 18.000 mil (men många rekommenderar vid 12.000) och det står ingenstans någon tidsintervall för bytet. Inte ens VAG i Södertälje kunde svara på min fråga. När jag frågade folk här på forumet, fick jag till svar ca 6 år. Okej, remmar är som däck kan man säga, det finns en risk för sprickor efter en viss ålder, det kan man förstå, men då undrar jag om det är likadant med vattenpumpar, spännrullar, spännare osv. att de åldras? Jag vet att det är smart att byta alla såna delar i samband med rembytet, men det skiljer ändå 2000-3000 kronor och det är inte lite pengar. Dessutom är det kanske nästan nya grejer man byter och slänger.
Vad tycker ni? Vad skulle ni göra?

VWGolIV
2010-03-17, 22:43
Kör du så lite med bilen så hade jag bytt allt.
Med tanke på att du knappt lägger några pengar på bilen på ett år så varför inte då byta allt så det är ok i 7 år till =)

supra77
2010-03-17, 22:54
Hej!

Jag skulle byta efter ca 6 àr även om jag inte kört dom milen som intervallen är. Remmen blir torr genom àren.
När man byter rem skall man även byta spännrulle och vattenpump, kostnaden är inte sà stor men det är saker som är förrädiska om dom gàr sönder.
Byt inte pà VAG, ta en vanlig verkstad.
Det är vad jag skulle ha gjort.

Mvh,
Tony

Wolfen
2010-03-18, 00:07
Med tanke på att du knappt lägger några pengar på bilen på ett år så varför inte då byta allt så det är ok i 7 år till =)

Om du bara visste hur mycket pengar jag lägger på bilen:) Varje år:)

Wolfen
2010-03-18, 00:29
Jag skulle byta efter ca 6 àr även om jag inte kört dom milen som intervallen är. Remmen blir torr genom àren.
Jajamen, jag håller med dig.


kostnaden är inte så stor
Kamrem 579kr
V-pump 683kr
Spännrulle 840kr
Multirem (spårkilrem) 629kr
Spännaren 1139kr


Byt inte pà VAG, ta en vanlig verkstad.
Ja, förmodligen blir det så.