handdator

Visa fullständig version : Hjälp med var lådan läcker olja (bild)



Storabjörnen
2010-03-17, 00:19
Hej,

Jag börjar bli SMÅTT trött på min växellåda (020) och undrar om nån kan tipsa om egna erfarenheter.
Bilen står vinterförvarad och har sölat flera deciliter. Problemet fanns under sensommar/höst 2009 men var ganska lite då bilen kördes mer regelbundet, men existerade dock tillräckligt för att vara irriterande. Nu måste jag gå till botten med det.

Kolla på bilden (mobilbild från garaget), jag tycker det verkar som att det kommer från den där bulten (?) Brukar de läcka där? Hur fixar man det i så fall? Det är alltså på förarsidan (i färdriktning) och sölar ned under och innanför vänster framhjul.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/1NNtPvyAmQx2z1gAltop6w?feat=directlink

Lite fakta:
Vänster packbox bytt - det var inte det.
Packning till hastighetsmätarwire in i lådan bytt - verkade inte vara det
Ja, det är växellådsolja 100%, inte motorolja.
Nej, inget läck från baksida toppen etc som letar sig ned
Pinnbultar vxl-låda försiktigt åtdragna lite lite till i höstas - verkar inte hjälp.

Tacksam för alla tips

/Sb.

EDIT: Det är en 87'a GTI 16v med originallåda (helrenoverad)

Henrik.M
2010-03-17, 00:37
Troligvis papperspackningen som är skadad mellan 5:ans växelådshus och växelådan , om det nu inte är en rent mekanisk skada mellan husen. (Spricka ex).

http://www.brokevw.com/fig71.jpg

Golfbjörnen
2010-03-17, 08:36
Ah!! Kan det vara den?! Ja det kan det ju! Henrik, är det den som är nästan längst överst i din bild, den tunna nämnd "Gasket"?

Kan man köpa en sån från VW och kanske klara själv att byta? (jag är hyfsat händig, strax över genomsnittet iaf)

/Gb.

Rs mannen
2010-03-17, 09:40
ja det är bara som att ta bort en kåpa så sen bör vara lätt att byta för dig,

Golfbjörnen
2010-03-17, 10:30
Tack för info Stefan, kopplingwire hänger med där också va? Den bör jag förmodligen behöva lossa också.

Rs mannen
2010-03-17, 13:18
ja men det gör man lätt med en tång eller nått å "koppla" utan att dra i wiren å sedan är det bara å ta bort 2 plåtbläck, sen är den lös, ev har du en självjusterande wire, dom kan vara lite luriga å få dit, men jag tror att man ska dra in dom i skalet så långt som går å sen går det att dra ut dom, sen justerar den sig själv, men det märker du när du har den i handen hur den funkar,

Golfbjörnen
2010-03-17, 14:01
Hej igen Stefan, tack för bra info om det. På GTI-klubben fick jag tips om att det kan vara spricka i växellådsgaveln också.
Nu ser ju visserligen inte jag det, men om jag ändå ger mig på det där kunde man ju sätta dit en ny gavel. Jag har hittat en från en 90'a, 5-växlad, tror du den passar på min 87'a 5-växlad. (020) ? Jag hörde att gavlarna var en svag länk på lådorna.

Sen pratade jag med en kille som verkligen kan lådor och han sa att det inte sitter en papperspackning mellan lådan och gaveln, han sa att det sitter "packningsklet" (packning på tub, typ) mellan dessa halvor. Kan det verkligen stämma, på bilden ovan så är det ju faktiskt en packning.

/Gb.

Rs mannen
2010-03-17, 14:59
det kan vara så att den packningen är ersat med "klet" av vag,var vart med om det förr,
jo dom gavlarna brukar bli dåliga, vet inte varför, själv har jag inte varigt utför det,

men om den passar eller inte på din kan jag inte svara på, men det är väl bara å prova, men det är ju alu annars , bara å svetsa, eller svarva en ny gavel, om man inte måsta ha ett vw märke där :P