handdator

Visa fullständig version : Byte krängningshämmarstag Golf IV



Cullberg
2010-03-15, 13:14
Hej, Hade inne bilen på serivce på VAG nu i dagarna och då upptäckte dom att Kränningshämmar gummina var trasiga så dom är bytta på verkstaden, Men när jag skulle hämta ut bilen så sa dom att även Stagen behövde bytas, Så frågan är om detta är något som man lägger sig och gör själv? och isåfall är det ogjort arbete med byte av bara gummi?

Bilen det gäller är en Golv IV gti -02

Varför verkstaden inte bytte dom är en annan fråga då jag har haft flera problem med denna verkstaden så orkade jag inte ifrågasätta varför dom inte byttes...

nill0w
2010-03-15, 14:30
Japp det lägger man sig å gör själv! Varför bytta dom gummi om stagen var dåliga då? Det är nog ganska ogjort om du sätter dit nya stag med nya gummin.
Jag har tagit bort min krängningshämmare å stag, för det tog i drivaxeln på ena sidan.

Faltdach
2010-03-15, 18:44
Erik, varför bytte dom gummina först och sedan talar om att stagen även behöver bytas?
Skulle dom säga en sådan sak till mig, så skulle dom fått känna sin egen puls!

Om jag vore dig, skulle jag talat med verkstadschefen och bett om en förklaring!

A. Skit i stagen och kör ändå.
B. Ring Filip för byte till ett H&R stag.

A eller B ger fördel C...

C. SÄÄÄÄNK fanskapet ännu mer;)

Faltdach
2010-03-15, 18:45
Erik, varför bytte dom gummina först och sedan talar om att stagen även behöver bytas?
Skulle dom säga en sådan sak till mig, så skulle dom fått känna sin egen puls!

Om jag vore dig, skulle jag talat med verkstadschefen och bett om en förklaring!

A. Skit i stagen och kör ändå.
B. Ring Filip för byte till ett H&R stag.

A eller B ger fördel C...

C. SÄÄÄÄNK fanskapet ännu mer;)

Cullberg
2010-03-16, 08:49
Det var ett missförstånd som är löst nu, Men jag tänker ändå byta dom! Har för mig att förra ägaren satte dit H&R Stagen, Vart får jag tag på dom igen?
Verkar som att dom glappar lite nu, så det är lika bra att byta dom, och dom har inget med gummit att göra som byttes. Det sitter ju längre in På själva krängaren. Den är redan låg som den är =)


Är lite förvirrad nu, Har H&R bara själva stagen som sitter längst ut eller byter man bara Krängaren till H&R och kör med orginal den sista biten?

nill0w
2010-03-16, 10:04
Varför man ska ha H&R stag vet jag inte, men själva hämmaren kan ju vara en idé att byta till H&R om bilen tar i drivaxeln med hämmaren. Eller ta bort hela skiten som sagt.

nigmai
2010-09-16, 10:33
har problem med min krängningshämmare å stag, och funderar på att ta bort den ,
hur blir bilen på vägen när man har tagit bort krängningshämmare å stag??
tacksam för svar Peter

mtm
2010-09-16, 14:22
har problem med min krängningshämmare å stag, och funderar på att ta bort den ,
hur blir bilen på vägen när man har tagit bort krängningshämmare å stag??
tacksam för svar Peter

Många som sänkt bilen i kombination med bättre dämpare upplever att bilen understyr mindre då man plockat bort krängningshämmaren.

nigmai
2010-09-16, 16:30
Tack för svar,, jag även läst mig till att man kan ta Audi tt's krängningshämmare, för den har inte den vinkel som Golfen har.. vet du om det stämmer?

ThomasT
2010-09-16, 16:40
Tack för svar,, jag även läst mig till att man kan ta Audi tt's krängningshämmare, för den har inte den vinkel som Golfen har.. vet du om det stämmer?

Ja, den "rundar" inte drivaxeln. Men du måste nya stag mellan hämmaren och fjäderbenet, för den fästes där i stället för på länkarmen. Sedan vet jag inte om det finns fästen på fjäderbenet orginal?

.

nigmai
2010-09-16, 17:27
Ja, den "rundar" inte drivaxeln. Men du måste nya stag mellan hämmaren och fjäderbenet, för den fästes där i stället för på länkarmen. Sedan vet jag inte om det finns fästen på fjäderbenet orginal?

Tack för svar... jag har höj&sänk bara stag som jag jag köpt till coilisarna men dom hjälpte inte.. tog fortfarande i drivaxel.. kan jag inte använda dom till audi tt's hämmare? kollat på en bild på audis hämmare o den ser ut att likna fästet som jag har på golfen-..??