handdator

Visa fullständig version : Fråga angående topp!



Putte_70
2010-03-15, 12:11
Tjena!
En polare till min brossa rasade toppen på sin Golf Memphis -88 men k-jet eller om det möjligtvis är ke. Vilket som så sitter det 4 separata spridare på den. En ventil knäcktes var med ner i cylindern och vände sen tryckte kolven ut skaftet på den genom toppen.
Jag har den i mitt garage nu och har lite problem. Jag kollade bland mina grejor och hittade en topp monterad på en gti-motor jag har. Kollade gjutnummert på den o det stämde övernes med toppen på bilen med kass topp. Toppen monterades och för det skulle bli rätt "trodde jag" så monterade jag orginalkammen på toppen.
Alla märkningar är kollade flertalet gånger men bilen startar inte. Och startar den så missar den på nån cylinder.
kan det bero på toppen eller kanske att det ligger nån flisa från ventilen i cylinderloppet? syntes inga repor när den rasade toppen lyftes av, men kanske e så att det har lossnat efter alla startförsök.

Nån som har nån teori så bara kladda ner den.

kim_gulle
2010-03-15, 12:47
Du kunde ju ha låtit GTI kammen varit kvar så hade han fått lite mer kräm i motorn. :)
Ingen aning varför den inte startar dock. Finns säkert nån här som kanske vet bättre än mig vad det kan vara för fel.

Rs mannen
2010-03-15, 12:47
börja med att gör att komp prov, ser det bra ut, så går du vidare, antar att du inte flyttade över spridare m,m utan bara toppen,
kolla stiften, är det dom som satt i innan är det kasnke skadat, är det dom från gti toppen är det inte säkert dom är hela, det är inte alltid dom funkar även om det är gnista på dom,

starta bilen å ta bort en tänkabel i taget å försök hitta vilen cylinder den inte gå på, ta sendan ett sift från en cyl som funaklr å se om felet flyttar sig,
gör sedan likadant med spridaren, å gärna tändkabeln, ifall den ev kan ha blivigt skadad när ni dragit i dom m,m,
ja det är väl lite å börja med som är gratis, eller iaf billigt,

men komp prov skulle jag börja med,

Putte_70
2010-03-22, 21:41
Har fått igång den här bilen nu, var inget svårt fel. En jordkabel som var helt av hade jag missat att fixa kabelsko på och sätta tillbaks. E nästa så man skäms :)