handdator

Visa fullständig version : Turbon bryter och slutar ladda, Tdi 1Z motorn. Tvist med polaren.



VWGolIV
2010-03-12, 01:29
Så här ligger det till.

Min Golf Mk3a Tdi 1Z motorn och polaren passat -96a med 1Z motorn har samma problem.

När jag trycker plattan i mattan vid olika hastigheter så bryter turbon efter ca 3000 varv, dvs den slutar ladda.
Då får man släppa gasen och sedan gasa igen för att ladda och för att sen bryta igen.

Hans Passat gör samma fel.
Han menar att lmm är sönder, därav felet.
Enligt VAG-COM så är den hel, tar jag bort kabeln så får jag upp en felkod, men han ger sig inte.

Vad kan vara felet på dessa båda bilar ?
Felkoden jag får är övertryck i insugsrör eller något sådant, kommer ej ihåg exakt.

Niklas_L
2010-03-12, 13:16
brukar vara lmm när det felet uppstår.. har haft samma fel på två bilar och bytt lmm och felet försvann

VWGolIV
2010-03-12, 17:17
testat 3 st men felet kvarstår...

1.2 bar mätte vi upp idag o det är ju för mycket för orginal.

Rs mannen
2010-03-12, 17:34
provtryck den då. säkert bara läkage på någon slang,

VWGolIV
2010-03-12, 17:43
Tänkte att vi skulle köpa en bunke vaccum slangar o byta, det skadar ju inte.

Hur provtrycker jag ?

Rs mannen
2010-03-12, 17:53
ta bort slanen som går till turbon, gån en adapter en en flaska eller liknande med en koppling så du kan blåsa i tryck med en kompressor, sen är det bara å blåsa lite lugnt, du hör oftast direkt om det läcker någonstans, men trycket inte på fullt, för systemet är inte gjort för massa bars övertryck, s¨har du möjlighet är det bra å ha en tryckmätare oxo,

pekka kiiskilä
2010-03-12, 21:37
Ett vanligt fel är att axeln till wastergate ventilen på turbon kärvar det är den mekaniska delen på turbon och ej klockan,
En polare har exakt samma problem på sin Bora tdi och efter lite lirkanden på ventilen så funkade bilen perfekt.

VWGolIV
2010-03-12, 22:37
Ja den kankse man kan prova o lirka fram o tebax, förmodar att det är så jag gör.
Får bli lite test på söndag då =) Återkommer med svar