handdator

Visa fullständig version : olja gått 300 mil ser ut som kaffelatte!?



tjipp
2010-03-09, 20:38
Ja ha då verkar det som det skall strula med alla bilar samtidigt..
På lupon (1,4 16v) -99
Bytte jag olja&filter i dec. fullsyntet 10-40
Nu hade tydligen olje lampan blinkat till när "tanten" var ute och åkte med bilen.
Bilen har gått ca 300mil sen senaste bytet då var oljan bäcksvart.

Nu när jag kika var den som kaffe med mjölk,,,
Tömde ur och bytte filter, slog i ny olja så får vi se hur den ser ut om några mil.

Vad kan orsaka detta?
Det saknas absolut ingen kylarvätska nivån är perfekt och var så för 300mil sedan också!
Kass olja?
Korta körningar har bilen används till senaste månaden. 10 turer i veckan som endast är 1mil /st
Men så mycket kondens kan det väl inte bli att det missfärgar oljan så?

Lyft och kikat på vevhus röret i luftfilterhållaren, fanns aningens fukt men inte mycket.
Lite olje kladd var det dock uppepå filtret och ovanför spjällhuset, men inga mängder.
Gjorde naturligtvis rent och så när det ändå grejades.

http://forumbilder.se/images/85201083657PMab7b.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/images/55201083558PMf0ef.jpg (http://forumbilder.se)

Mackan73
2010-03-09, 22:06
Kan det vara så att den spätt på med bensin, åker man bara korta sträckor på vintern med kall motor så är det tämligen vanligt att bränsle hamnar i oljan. Dock såg det ju mer ut som att det kommit in vatten på nåt sätt.

magnusT
2010-03-09, 22:24
Luktar sörjan något? Ser förresten ut som oljan jag hade i lådan på min caddy som gått 22500mil.

tuvor
2010-03-09, 22:54
förmodligen frusen vevhusven. fast det kanske såg bra ut där..

tjipp
2010-03-10, 07:30
ja vehuset såg helt ok ut.. ingen direkt fukt eller så.
Oljan luktade inte mer än just olja..

gti8v
2010-03-10, 21:16
Ser ut som det kommit vatten i oljan, hur ser kylvattnet ut?
Det krävs inte mycket vatten för det ska bli gul olja, hade det varit bensin så hade den varit fortfarande svart men luktat bensin.

tjipp
2010-03-10, 23:00
kylvattnet är jättefint.. inga konstigheter.. inget övertryck eller så heller, har inte sjunkt i nivå på dessa dryga 300mil sen den svarta gamla oljan byttes!

Norpan
2010-03-10, 23:57
Du har redan lösningen, korta körningar med en sån här motor skapar kondens i oljan.

Det är en aluminiummotor och det bildas mer kondens i en sån när den blir varm och kyls av och blir varm igen osv...

tjipp
2010-03-11, 18:55
oki.. då får jag ta "tantbilen" en dag i veckan till jobbet å köra ur den ordentligt då, så slipper man kanske byta olja varannan månad! ;-)
Får se till att "tant" slutar med "ecodriveningnen" också å varvar på lite mer så det blir varmt å göttigt i maskineriet!

Rs mannen
2010-03-11, 19:13
hehe det är rätt :) dom behöver köras ur ibland, X svermos bil började hugga å vara lite sur ibland, gör den på en redig åktur å drog ur motorn ordentligt på 3,n å 4,n så den fick blåsa ur redigt, å när vi kört typ 1,5 mil stanna vi till å handlade lite å den luktade kattalysator nått så trint förba**t, inte bara lite fes som vid en omkörning utan den osade, å det osa inne i bilen, sen tog vi typ samma resa hem, å då osa den inte licka mycket å sen gick den mycket bättre, så den katen var nog lite täppt. :P

Nisse
2010-03-12, 11:22
Korta körningar, ja de har jag fuskat med nu i vinter och förr första gången ser
min delsyntet i golf 3án ut som kaffelatte efter 300mil. Det känns inte bra att
lyfta stickan inte heller att byta ny då min nya Polo kommit så jag väntar med det.

Jag ser alltid till att oljan är varm innan jag stänger av, men den här vintern
har ju faktiskt varit lite utöver det vanliga.

Det som bekymrar mig nu är hur longlifeoljan som blir i min nya bil ska hantera
kondensen då jag kör under 2000mil/år? Någon här kanske kan svara?

Rs mannen
2010-03-12, 11:28
om du kör under 2000 mil /år är det ju onödigt å betala för long life servis,
med tanke på att det är 3000mil eller 12månader på longlife servisen, det är där alla gjorde fel med audis a4 -01-03 när oljepumpen kläggade igen så motorn skar, det var för alla striade sig blinda på 3000 mil, sen om dom körde det på 2-2,5år sket dom i, å då gick det som det gick,
alla dom värkar ha missar att det är 3000mil eller 12 mån,

Gör man mycket kortsvängar bara så köper jag nog hälre lite billigare olja å byta ofta ist. som tjejens bil, på den frös vevhusvent i vinter, den startade å sen dog pga det höra vevhustrycket, den grå bara några km då å då, så jag fick ta den t jobbet ett par dar ,

nill0w
2010-03-12, 11:41
Jag har kört mycket korta sträckor hela vintern, bara bytt sida på gatan en gång i veckan. Bytte olja för nån vecka sen, men den oljan var svart och fin.
Okänslig?

Rs mannen
2010-03-12, 11:50
vet inte om små motorer är känsligare, jag tycker det värkar så, men ändå så tycker jag att dom små blir varma fortare. skumt det där,

Asgadd
2010-11-01, 17:40
Topplockspackningen?

ovredsson84
2010-11-01, 18:08
Dagens lyft på en 8 mån gammal tråd.. =)