handdator

Visa fullständig version : Elstrul!!!



mackancrx
2010-03-09, 20:03
Hej!
Försöker på detta forum med då jag inte fått något vettigt svar än....
Har ett väldigt konstigt elproblem (Golf II 85:a Gti). Om jag använder ljustutan så är tändningen påslagen så länge man håller inne spaken, tar man dock bort ljusknappen så fungerar det helt normalt. Instrumentbrädan ballar också ur om man har i ljusknappen (klockan nollställs, varvräknaren går bara upp till 2000rpm).
Provade med en annan ljusknapp idag och ingen bättring.
Någon som har en aning om vad det kan vara?

Mvh

Rs mannen
2010-03-09, 21:59
Det ska vara så men tänkte inte säga varför, men så är det å så ska det va.

canterbury
2010-03-09, 22:56
haha den här tråden tar priset?

mackancrx
2010-03-09, 23:44
mm det hjälpte mycket!

VWGolIV
2010-03-10, 00:11
Så kan man göra på flertalet bilar, dvs starta ljuset, hålla in spaken och så kan man starta fläkten =)

Att det nollställs har jag dock inte varit med om, men det med att starta fläkten osv är väl någon komfortsak som många andra finesser som volkswagen lagt in i bilarna.

mackancrx
2010-03-10, 02:43
öhh...jag tror inte att det SKA vara så här...Dessutom om jag har på helljus så lyser inte lampan för helljus utan den är tänd när det är avstängt...Om jag sätter på halvljus på knappen så lyser batterilampan och oljelampan oxå....

VWGolIV
2010-03-10, 12:29
Nä då låter det som elfel.

Har du bara provat att byta knappen till av och på till ljuset ?
Jag hade testat att byta spaken också, om du kan få tag i en billigt eller gratis.
Vidare så hade jag kollat under ratten efter skadade kablar, kabelbrand, dålig jord på de jordpunkter som finns.
Ev så hade jag också tagit ut instrumentpanelen, dvs där hastighetsmätaren osv sitter, se så att kontakterna sitter i ordentligt.

Har inte en aning om vad ditt fel är, men såhär hade jag gjort till att börja med...

mackancrx
2010-03-10, 14:01
Ok...Har provat med tre olika ljusknappar men alla med samma resultat....får väl helt enkelt riva loss o söka..Hur många jordpunkter finns det? Känns som att det är ett jordfel...

VWGolIV
2010-03-10, 15:06
Brukar vara nån samlingpuntk under ratten, dock vet jag inte hur många det finns, kan dessutom bero på tidigare ägare också.

mackancrx
2010-03-10, 19:28
ok...får la lägga mig under ratten o leta...hoppas ingen klåpare har varit där o fingrat innan bara=)

ZIPx
2011-10-12, 12:58
hej jag har samma typ av problem med min golf mk2 men hittar inget fel .... tänkte har om du "mackancrx" kom fram till felet ??

berlands
2011-10-13, 14:11
Så kan man göra på flertalet bilar, dvs starta ljuset, hålla in spaken och så kan man starta fläkten =)

Att det nollställs har jag dock inte varit med om, men det med att starta fläkten osv är väl någon komfortsak som många andra finesser som volkswagen lagt in i bilarna.

Yep, att man kan starta fläkt o.d. genom att vid halvljus hålla inne ljustutan är en konsekvens av det sätt på vilket VAG har löst halvljusautomatiken på Golf II.
När man håller inne ljustutan så går strömmen "bakvägen" via den resistanskabel som ligger på golvet under mattan vid förarplatsen, därefter vidare till X-kontakten och dess förbrukare (kupéfläkt, bakrutevärmare, etc)
Så det är normalt.

Men i det här fallet verkar det vara något helt annat som är fel, låter som att saker och ting antingen är helt felkopplade eller att det är ett jordfel.

/Berlands