handdator

Visa fullständig version : Polo 1,4 16v komplös..



Köberg
2010-03-08, 09:29
någon som har haft problem med denna typ av motor?? komplös,kamrem sitter rätt,allt roterar som de ska..

robban
2010-03-08, 10:10
Hej. Det är ju "rätt ovanligt" att en motor tappar all kompression helt plötsligt .. Hur började det ? mvh robban

Rs mannen
2010-03-08, 10:36
har du butt olja nyligen, sätter en 20,a på att övertryckxventilen i oljepumpen har hängt sig så alla lyftare står lite öppna, har haft det felet på 2 bilar, jettan jag hadde, startade i typ 2 sek sen dog den, å då va det inte nått komp i den, då fick den stå i typ 20 min till trycket i lyftarna släppt lite, då kunde den starta igen, å då fic kma hålla den på varv, då gick den igång å funka,

även på min a4, bytte olja å filter, körde ut den från garaget å stälden bilen, dan efter gjorde den likadant, startade till men inte helt, sen va den komplös,
men den var bara å sitta å mala å mala så började det släppa på en cylinder å sen tände den på fler å fler, sen har det aldrig hänt igen, så troligen rengjorde den nya oljan lite så det släppte lite avlagrignar som gjorde att ventilen kärvade till lite efter som jag bara körde bilen så kort efter oljebytet,


så det tippar jag på, annars är det väl någon som snott dina kolvringar :P

Norpan
2010-03-08, 13:47
Eller så har insugskammen skurit och ventilerna är krokiga.
Krysskilen i kamdrevet går sönder när det händer så kammen står still och hjulet snurrar.

Rs mannen
2010-03-08, 15:57
men om kammen står still borde det va komp på några burkar, den kan ju inte ha alla 8 insug eller avgas öppna samtidigt,
å krökt alla låter oxo otroligt, men vist, det kan nog hända, men då bör han ju märkt att det vart total ras i motorn,


men om du har kört av kamremmen i bilen, då är det tottalras, men det förutsätter vi att du inte har gjort :)

tjipp
2010-03-08, 15:57
Ja troligtvis har kamen skurit!
Kolla min tråd: Titta på bilder och ge råd AUA topp renovera?
Så får du se hur det förmodligen ser ut även i din maskin!

Köberg
2010-03-08, 20:02
Tjipp: tackar för de,missa den tråden innan..

men den blev bara orkeslös en dag.. så jag misstänker också topp problem

Norpan
2010-03-09, 00:16
Det är väl det vanligast felet på dessa motorer och alla 8 insugsvent. går åt skogen.

Kamdrevet snurrar och märkningarna stämmer på kamremmen men insugskammen står still pga att den skurit fast i kambryggan och krysskilen i kamdrevet
är då pulvriserad.