handdator

Visa fullständig version : Fälgfråga- slipa eller ej?



Wolfen
2010-03-07, 16:12
http://web.comhem.se/~u86557039/f_1.jpg
http://web.comhem.se/~u86557039/f_2.jpg

Som ni ser ytan är inte helt slät. Frågan är om jag måste slipa ner alla de här upphöjningarna? Fälgarna blästrades och pulverlackades och det verkar som att killen inte var speciellt noga och struntade i att maskera. Däcken är monterade och fälgarna balanserade. Kommer såna små upphöjningar att påverka körningen? Ska man strunta i det eller slipa ner dem nu efter balanseringen? Vad ska man göra?

bullten
2010-03-07, 16:37
jag skulle nog slipa ned de där upphöjningarna. samma sak som när man byter skivorna så bör man ju slipa ned anliggningsytan på navet.. Gör det nu så slipper du plocka ned igen.

mvh Ante

tjipp
2010-03-07, 16:47
japp.. slipa ner hela den lackade ytan på navet, ner till aluminiumen så vet man att det blir "rakt" utan mjuk färg i mellan, sen kam man spreja på lite karosserivax och montera på bilen medans det är "blött" så losnar fälgarna fint sen utan att dem "vitrostar" fast!

Wolfen
2010-03-07, 17:19
Behöver jag balansera om dem?

Lillen
2010-03-07, 17:51
japp.. slipa ner hela den lackade ytan på navet, ner till aluminiumen så vet man att det blir "rakt" utan mjuk färg i mellan, sen kam man spreja på lite karosserivax och montera på bilen medans det är "blött" så losnar fälgarna fint sen utan att dem "vitrostar" fast!

Jag säger som Tjipp.
Slipa i så fall med en kloss så det blir plant.


Behöver jag balansera om dem?

Troligtvis inte.
Bör gå fint utan att balancera om då det är så nära navcentrum.

Wolfen
2010-03-07, 20:27
Ja, det låter vettigt det ni säger. Tack så mycket.

P-plats.se
2010-03-08, 09:35
japp.. slipa ner hela den lackade ytan på navet, ner till aluminiumen så vet man att det blir "rakt" utan mjuk färg i mellan

Håller med men med ett tillägg, se även till att anläggningsytan mellan fälg och bult är fri från färg.
Färgen kan annars ge sig med tiden och bultarna tappar sitt åtdragningsmoment.

En sak till, sygg färg!