handdator

Visa fullständig version : Porta Crossflow AKL



Quattro_mannen
2010-03-07, 11:08
[URL=http://forumbilder.se]http://forumbilder.se/images/422010110253A61e4.jpg[/URL

Någon som har skavt lite i en AKL el.motsv X-flowtopp som kan ge lite info om hur mycket material det finns runt styrningen...behöver bredda kanalen lite och få bort "knölen runt styrningen....vill inte gå igenom =/

Quattro_mannen
2010-03-29, 21:08
Lyfter väl denna en gång då...någon som har koll....Sn00k !!???

golf_MK1_chrille
2010-03-31, 08:17
har samma fråga, hoppas någon vill svara. Bra bild du hade där iaf :-)

Janne.M
2010-03-31, 11:51
Du kanske har sett dessa?

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3472422
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4179970

Quattro_mannen
2010-03-31, 11:58
Jodå,jag har kollat på dom flesta inlägg som finns om x-flow topparna....
Finns några få som har hittat närmare 190cfm i flöde och detta är mitt mål också.
Hittar tyvär inte någon som verkar ha koll på hur mycket material som finns att ta och jag vill inte gå igenom :/

Quattro_mannen
2010-04-07, 19:07
Ähh..ger denna EN chans till :/

PatrickW
2012-11-06, 08:21
Hur mycket matrial frågar du?
på bilderna ser du iallafall hur mycket du har uppåt och nedåt, nedåt är iofs i stort sett ointressant.
Du kan räkna kallt med att du har lika mycket åt sidorna också.

Mvh

Sn00k
2012-11-06, 13:07
Lyfter väl denna en gång då...någon som har koll....Sn00k !!???

haha, oj, här lyfter någon en gammal missad tråd sedan 2010-04.. =D

som svar på en gammal fråga då, va snäll mot "puckeln" den är din vän.. finns där av en anledning.. i kombination med rätt utformade kolvtoppar och förbränningsrum så har den en mycket positiv effekt.
(läs; rejält ökad Swirl-effekt = bättre fyllnadsgrad och homogenisering av bräsle/luft blandningen)

porta för gashastighet, mjuka sätes-övergångar och strunta i flödessiffror.
koncentrera dig främst på att öka flödet vid låga lyft då detta är lite eftersläpat på 2-ventilare..
höj infallsvinkeln på insugs-kanalen.. helst utan att öka kanal-arean nämnvärt (gjut i mer material i golvet)
vik även av kanalen mer tvärt ner mot ventilen dom sista 3-4mm, för rejält ökat flöde vid högre lyft.
..och väldigt viktigt för just dessa toppar är att ett riktigt ventil/sätes-jobb görs, med multi-vinklade stål, detta gör en STOR skillnad för fyllnadsgraden på låg-mellan lyft.


att gräva jättestora kanaler ger givetvis ökat flöde i en flödesbänk, och det är en bra riktlinje för att få kanalerna jämna mellan cylindrarna, men det ger i verkligheten mycket MINDRE fyllnadsgrad, som givetvis resulterar i MINDRE effekt, vilket är logiskt om man tar med fler variabler än flöde i beräkningen, dvs skilj på flödessiffror i bänk och verkligt gasflöde.

Quattro_mannen
2012-11-06, 16:54
haha, oj, här lyfter någon en gammal missad tråd sedan 2010-04.. =D

som svar på en gammal fråga då, va snäll mot "puckeln" den är din vän.. finns där av en anledning.. i kombination med rätt utformade kolvtoppar och förbränningsrum så har den en mycket positiv effekt.
(läs; rejält ökad Swirl-effekt = bättre fyllnadsgrad och homogenisering av bräsle/luft blandningen)

porta för gashastighet, mjuka sätes-övergångar och strunta i flödessiffror.
koncentrera dig främst på att öka flödet vid låga lyft då detta är lite eftersläpat på 2-ventilare..
höj infallsvinkeln på insugs-kanalen.. helst utan att öka kanal-arean nämnvärt (gjut i mer material i golvet)
vik även av kanalen mer tvärt ner mot ventilen dom sista 3-4mm, för rejält ökat flöde vid högre lyft.
..och väldigt viktigt för just dessa toppar är att ett riktigt ventil/sätes-jobb görs, med multi-vinklade stål, detta gör en STOR skillnad för fyllnadsgraden på låg-mellan lyft.


att gräva jättestora kanaler ger givetvis ökat flöde i en flödesbänk, och det är en bra riktlinje för att få kanalerna jämna mellan cylindrarna, men det ger i verkligheten mycket MINDRE fyllnadsgrad, som givetvis resulterar i MINDRE effekt, vilket är logiskt om man tar med fler variabler än flöde i beräkningen, dvs skilj på flödessiffror i bänk och verkligt gasflöde.

Jodå det var ett riktigt lyft :) Toppen blev riktig bra me större Supertech "undercut" ventiler och 11:1 komp och weber 45:or på 2E botten.....bilen dock såld för 1.5 år sedan så detta projekt är avslutat för min del.

kim_gulle
2012-11-06, 17:32
Jodå det var ett riktigt lyft :) Toppen blev riktig bra me större Supertech "undercut" ventiler och 11:1 komp och weber 45:or på 2E botten.....bilen dock såld för 1.5 år sedan så detta projekt är avslutat för min del.

Dock väldigt bra info för andra. ;)

loop
2013-09-24, 22:48
Hehehe. Då kan jag lyfta denna tråd.
Hur stora ventiler är lämpligt i de här topparna? Och hur stora kör dom med i rallymotorer? Och hur stora får man i original ventilsäten?
På a gissar jag på 42/35,på b 43/36 och på c 41/34. Stämmer det? :)