handdator

Visa fullständig version : Avvikande avgasvärden, vad felar?



goldengirl
2010-03-07, 11:37
Har en golf ll 1,8i -90 som jag inte fått igenom på bes. Hade tokhöga avgasvärden. Innan första bes så hade jag bytt olja, oljefilter o luftfilter.
Följande värden då:

CO 4,5
CO 2500 5,5
HC 241
Lambda 0,83

Jag har förstått att motorn går fett med lågt lambda och i detta läget gick den inte bäst utan att jag fick myga upp gasen mellan växlarna o den svarade inte helt ok på gas heller.

Innan koll nr 2 så bytte jag tändstift o fördelarlock o rotor. Följande värden då:

CO 0,0
CO 2500 2,2
HC 425
Lambda 0,94

Bilen går bättre nu tycker jag o svarar rätt på gasen men kan rycka lite innan den blivit varm. Ska byta tändkablar också.
Men vad kan man mer kolla efter som påverkar bränslet?? Är lite händig själv men vågar inte lossa på saker hur som helst. Har bilkunniga att få hjälp av men alla skakar i huvet o vet inte vad som kan fela nu.
Varför fick jag sämre hc andra gången medan de andra värdena blev något bättre?
Kan tillägga att tomgången inte är helt stadig vid varm motor heller.
Någon har nämnt tempgivare o dyl som knas. Besiktkillen trodde på tändfel eller/och insprut men lambdan har väl betydelse i frågan också?
Tacksam för svar o tips!!!!! I övrigt gick den igenom och jag är helnöjd med bilen som sådan. Köpte den i höstas så jag vet inte vad den fått för underhåll/brist på underhåll.

Har till sista mars innan jag måste ombesa den igen.

goldengirl
2010-03-07, 11:54
Hur litet kan ett hål vara på avgassystemet för att det ska påverka värdena? Hur kollar man sånt på bästa sätt?

bullten
2010-03-07, 13:46
på andra besiktningen när du hade bytt fördelarlock och stift så ser avgasvärdena inte så tokiga ut faktiskt. Var bilen ordentligt varm när du körde in den på besiktningen? För det ser nästan ut som den går på kallstart eller liknande.

om du har lambdasond så kan en luftläcka på avgassidan innan lambdasonden resultera i att motorn tror att den går för snålt och därmed skickar den på mer bränsle. därav det höga HC;t och lambdavärdet. Har du en luftläcka efter lambdasonden så tror avgastestaren att bilen går för snålt, vilket inte är i ditt fall.

En orolig tomgång kan tyda på luftläkage på insugssidan , det är enkelt att leta upp. ta en burk startgas och spruta runt packningar och slanklämmor vid insuget. Om tomgången höjs eller stabiliseras när du sprutar på något ställe har du hittat en läcka.

Att den hackar/hoppar fram lite grann när den är kall är ganska vanligt på golfarna, både min brors och en kompis golfar gör det.

kan även tänkas att katalysatorn har gjort sitt men det skulle inte påverka lambdan.

HC är ett mått på oförbrända partiklar som motorn spottar ut, godkänd nivå är 100 som högst. detta beror på ofullständig förbränning, kan vara pga för fet blandning, dåliga stift, kompläcka mm

blev lite mycket text men finns mycket det kan vara fel på.

Mvh Ante

goldengirl
2010-03-07, 19:02
Tack för ditt svar! Ja jag tycker den var varm innan bes för tempmätaren stod där den brukar när jag kört en stund. Fast den kanske kunde varit varmare? Ska testa det där med startgasen. Det tätar tillfälligt då eller? Lambdavärdet är ju bättre efter tändbyten så då bodre den inte va helt kass eller? Ska se om jag få nån som kan hjälpa mig kolla efter läckor vid avgaset. Tempgivare och sånt då? Kan en kass tempgivare göra att andra grejor tror att motorn är för kall hela tiden?
Den har blivit bättre med hoppingen faktiskt, jag låter den gå lite längre på tomgång vid start som den verkar gilla bättre.

Glader60
2010-03-19, 22:55
Startgas används för att kolla om det finns läckage. Om motorn ökar i varvtal när du sprutar startgas på t.ex. insuget så finns det ett läckage där.

Kolla upp förgasarfoten/förgasarflänsen. Sprickor i gummit leder till dåliga värden.

Lycka till!

/G-Lader

Sn00k
2010-03-19, 23:30
blå tempgivare, det absolut vanligaste felet på en gammal monopoint-insprutad motor.. helt klart värd att byta.

schüberg
2010-03-19, 23:44
Håller med alla föregående talare!:-) Det kan vara massa fel, men det finns ju en del ``klassiker´´!
*Tempgivare. Den blå (sitter tre st röd,blå,svart på slangen in i toppen,övanför fördelaren) ger signal till motorsytyrdonet,vanlig felkälla.Styrdonet kan då tro att motorn är kall och ösa på med bränsle.
*Fögsarfoten. Som sades ovan spricker den ofta i gummit,Ta tag i slangen från luftfiltret till motorn på tomgång och vicka/lyft. Det skall röra sig men tomgången skall vara stabil.
*Lambdasonden. På dessa sitter en sond utan eluppvärmning vilket betyder att den måste ``köras´´ upp till rätt temp,jag brukar köra några mil/20-30min innan besiktning.De brukar också ge upp med tiden.
*Insugsläckor är som åxå nämnts vanligt.Kolla slangen från bromsservot till insuget,brukar spricka.På den slangen sitter även två gröna ``pluttar´´(testurtag),de brukar också spricka.
*Avgasläckage brukar ha ett ``flaffande´´ ljud (i brist på bättre uttryck...) Öppna dörren innan du stänger av bilen och lyssna när du vrider av med nyckeln,då brukar det höras som mest.
Annars tycker jag att dessa bilar är det bästa och driftssäkraste som gjorts, hoppas du får ordning på den,det är den värd!!;-) Lycka till som sagt /Schüberg