handdator

Visa fullständig version : HJÄLP??? 16V KR maskin går in i väggen vid ca 6000RPM(Felet hittat)



golf4life
2010-03-06, 19:53
Tjenare!

Då till ett väldigt konstigt fel!

Har ju tidigare haft lite strul med min Syncro med trimmade 2,0L 8v motorn som jag kört på E85 med volvo sprut!

Dött vid 6200RPM och har lite hyss för sej. Då har vi testat de mesta med att byta tändbox osv osv. men inget värkade hjälpa. den gick in i väggen runt 6000 ändå.

Då tänkte vi att vi tar och lyfter i en standard Gti 16v snurra ist för att få den att dels gå som den ska för inget är rört i sprut osv men främst för att få ner soppa förbrukningen!

Men nu när vi test kört med 16v motorn på plats så beter den sej EXAKT lika som med 2,0L motorn.

Hummm ? ja några idéer kanske vore bra!!

Det vi kollat är:

*Tändspole
*tändslutsteg
*mätt bränsle flöde på förpump(testat 2 st)
*reläat upp både förpump och huvud pump (gick väldigt mkt bättre efter det)
*bytt huvud pump när 2,0L motorn satt i utan att de blev någon skillnad

Men ändå går den som sagt rätt in i väggen efter 6000RPM

Motorn är bara ur lyft med generator, sprut, tändbox osv ur en Gti som gick kalas fint och hade inte några som helst problem att orka dra ut till 7200rpm där varvstoppet ligger på 16v!


Att till lägga är att detta "in i väggen" är endast vid belastning nu, innan vi reläa upp pumparna var de även vid torr gasning!

Så nu får ni slå alla era kloka huvuden i hop för vi fattar noll!

Och ska i väg till orsa och köra på isen nästa helg då måste bilen gå riktigt!


De vi inte har gjort är vell att mäta soppa trycket så de är som det ska!

Falcor
2010-03-06, 20:50
Hur många hk ska volvosprutet klara på bensin....?

golf4life
2010-03-06, 21:23
ja du, vi har du kört turbo motorer med runt 200hk med sådant sprut. körde en g60 maskin med audi 100 turbo och 0,7 bar i ladd. spridarna sa stopp då. så över 200 är nog ingen fara.

Falcor
2010-03-06, 22:09
Ja men kör du det på E85 i en sugmotor så får du väl räkna ner hur långt det räcker med ca 30% ? det skulle ge ca 140 hk... Du behöver ju ha en riktigt bra gnista för att den ska orka tända E85.... går motorn lika illa om du kör den på bensin?

golf666
2010-03-06, 22:17
Ja men kör du det på E85 i en sugmotor så får du väl räkna ner hur långt det räcker med ca 30% ? det skulle ge ca 140 hk... Du behöver ju ha en riktigt bra gnista för att den ska orka tända E85.... går motorn lika illa om du kör den på bensin?

Brorsan har haft andra spridare i som gott och väl ska klara den effekt han haft med E85 som bränsle...

Och nu sitter en STD 16v KR-spis i med STD k-jet sprut och går på vanlig 95 oktanig bensin.
Men den fortsätter dumma sig!!

Ska väl tillägga att stift, rotor, lock osv är relativt nytt.
Även tändkablarna är fräscha! Verkar ju som om detta symptomet sitter kvar i bilen fast den fått ny motor med allt där till!!

Härnäst står väl på tur att mäta bränsletrycket och kolla över allt runt bränslepumpen vid bakaxeln och se hur de grejerna mår.

Vi har dock INTE monterat den pump med catchtank & accumulator som satt i min gamla 16v (där motorn, sprut osv kommer ifrån). Men det ska testas imorrn är det tänkt, när motorn satt i min 16v fungerade allt klockrent!

Kvarstår felet efter pump byte i syncron, vete tusan vad som är fel???

pekka kiiskilä
2010-03-06, 22:57
Titta så inte det är en slang som är tilltryckt eller dåligt flöde i jag har själv haft ett sådant fel och efter mkt sökande var det ett rör som var tilltryckt lite så flödet var ej rätt så motorn storknade= var samma fenomen som ni har funkade fint att torrgasa med vid körning varvade den inte max.

Lillen
2010-03-07, 00:21
Bränslefilter??

Rs mannen
2010-03-07, 00:23
bara en tanke som slog mig, en bil dom generator dött på å bara går på batteriet bår ju bra, den börjar ju gå dåligt på höga varv när späningen i batteriet börjar ge upp,
Tänkte om det är oxid någon stans eller någon dålig kabel, så du får ett späningsfall, så strömmen räcker inte till på höre varv än 6000 rpm, den orkar helt enkelt inte att tända, kolla upp säkrikgs boxen oxo så det inte har blivigt överslag i den,

golf4life
2010-03-07, 02:12
bara en tanke som slog mig, en bil dom generator dött på å bara går på batteriet bår ju bra, den börjar ju gå dåligt på höga varv när späningen i batteriet börjar ge upp,
Tänkte om det är oxid någon stans eller någon dålig kabel, så du får ett späningsfall, så strömmen räcker inte till på höre varv än 6000 rpm, den orkar helt enkelt inte att tända, kolla upp säkrikgs boxen oxo så det inte har blivigt överslag i den,

Humm!" de verkar ju lite konstigt då alla kablar till generator osv ät nya i samband med att bilen byggdes ihop!

inge oxid eller så och den laddar kanon runt 13,80v hela tiden så de bör inte vara problemet!

tror mer på att soppan inte kommer fram som den ska. skit fel.!! har aldrig varit med om nå liknande!

Lillen
2010-03-07, 08:44
Bränslefilter??


tror mer på att soppan inte kommer fram som den ska. skit fel.!! har aldrig varit med om nå liknande!

I think so to =)
Har haft just det felet på flera gamla 16V.
Soppafilter som är så tätt att det knappt rinner igenom.
Fullt med skit som fryser så fort det är minus.

golf4life
2010-03-07, 10:21
I think so to =)
Har haft just det felet på flera gamla 16V.
Soppafilter som är så tätt att det knappt rinner igenom.
Fullt med skit som fryser så fort det är minus.

Vi ska kolla hur de ser ut då :)

Konstigt att de är lika på 2st isf kan man tycka!

Bytte nämligen hela huset med pump och allt från en annan 16v och på den funkade det bra!

Player
2010-03-07, 10:29
Hejsan. Jag tror de ligger i soppan jag med, Börja med att kolla bränslefiltret då du kört med e85 som löser upp massa skit i tanken/lbränsleledningar.
Har vart med om liknande problem med gammla bilen när jag körde med e85 då allt löstes upp och fick även byt bränsleslangar i motorumet pga av högre tryck och torrsprickor.
Kollade din projekt tråd förut men kommer inte ihåg om du byte alla ledningar/slangar då.

Så kolla om de är skit i filtret eller så siter de i de lilla filterstrumpan i tanken om golf 2 har sånna?

//Thomas

golf4life
2010-03-07, 10:49
Hejsan. Jag tror de ligger i soppan jag med, Börja med att kolla bränslefiltret då du kört med e85 som löser upp massa skit i tanken/lbränsleledningar.
Har vart med om liknande problem med gammla bilen när jag körde med e85 då allt löstes upp och fick även byt bränsleslangar i motorumet pga av högre tryck och torrsprickor.
Kollade din projekt tråd förut men kommer inte ihåg om du byte alla ledningar/slangar då.

Så kolla om de är skit i filtret eller så siter de i de lilla filterstrumpan i tanken om golf 2 har sånna?

//Thomas

Tackar!

ska testa och få dit ett annat filter!

har nämligen testat förut att bytt till ett helt annat hus med pump,filter och allt från en bil som gick fint!

Pumpen i tanken är ren och fin, kollat flera gånger!

soppa slangar är orginal! kanske man kan testa med tryckluft eller så igenom dom ? kan ju vara tätt liksom.

Men tror på de du säger om att E85 löser upp mkt från tanken. vi ska göra ett försök i dag!

tjipp
2010-03-07, 11:04
ja har du otur kan slangarna ha svällt så dem blir trånga inv.

Player
2010-03-07, 11:56
Tackar!

ska testa och få dit ett annat filter!

har nämligen testat förut att bytt till ett helt annat hus med pump,filter och allt från en bil som gick fint!

Pumpen i tanken är ren och fin, kollat flera gånger!

soppa slangar är orginal! kanske man kan testa med tryckluft eller så igenom dom ? kan ju vara tätt liksom.

Men tror på de du säger om att E85 löser upp mkt från tanken. vi ska göra ett försök i dag!

Ja om du kör med orginal slangar och ledningar så är risken mycket stor att du fått med skit när du körde med e85, Jag byte slangar då mina hade blivit så pass dåliga när jag körde med e85 men går säcker lika bra att trycka rent dom med tryckluft.
Men kolla noga i motor rumet efter torsprikot på slangarna där då dom oftas börjar fukta där efter man kört med e85 på så pass gammla slangar.
//Thomas

golf4life
2010-03-07, 18:44
Ja om du kör med orginal slangar och ledningar så är risken mycket stor att du fått med skit när du körde med e85, Jag byte slangar då mina hade blivit så pass dåliga när jag körde med e85 men går säcker lika bra att trycka rent dom med tryckluft.
Men kolla noga i motor rumet efter torsprikot på slangarna där då dom oftas börjar fukta där efter man kört med e85 på så pass gammla slangar.
//Thomas


Orginal slangarna är i plast från pumpen till mäthuvudet!



Dagens mek gav inte några framsteg!


Testa först att ta loss slangen från förpumpen till stor pumpen och blåste med tryckluft = gick lätt och fint!
Gjorde lika med slangen från pumpen till mäthuvudet = Bra flöde där med.

Men bara för sakens skull så byttes slangen från pumpen ända fram till ny fin 8mm bränsle slang, lika så byttes bränsle filtret till ett nytt med nya klämmor och lite slangar runt om pumpen!

Sen ut och test körde, nej då den går exakt lika ändå!

Men upptäckte en sak, har en lös knapp så jag kan köra kallstarten manuellt pga att ja kört e85 och måste kunna ge mer etanol vid just kallstart. Höll in den knappen strax innan 6000rpm då varvar den över 6500 sen dör den för den får vell för mkt då och släppte ja sen så var de som att slå av tändningen.

Vart tar min soppa vägen ? kan de va så att bilen klipper strömmen bak till pumparna ?

Vi har nu tagit styr ström till ett relä från just huvud matnings kabeln från bilen. Och om den strömmen försvinner dör ju relät och pumparna får inge ström.

Ska testas mer i morgon!

Lillen
2010-03-07, 18:58
Hur var det med tänddelarna?
Testa att tvinga bränslehuvudet försiktigt och motionera det?
Eller kör ni elektroniskt sprut?

golf4life
2010-03-07, 19:11
Hur var det med tänddelarna?
Testa att tvinga bränslehuvudet försiktigt och motionera det?
Eller kör ni elektroniskt sprut?

EXAKT samma som satt i brors röda och där gick motorn klockrent!

Orginal sprut oxå från hans röda!

golf666
2010-03-07, 19:29
Hur var det med tänddelarna?
Testa att tvinga bränslehuvudet försiktigt och motionera det?
Eller kör ni elektroniskt sprut?

Som jag skrev ovan:




Och nu sitter en STD 16v KR-spis i med STD k-jet sprut och går på vanlig 95 oktanig bensin.
Men den fortsätter dumma sig!!

Ska väl tillägga att stift, rotor, lock osv är relativt nytt.
Även tändkablarna är fräscha! Verkar ju som om detta symptomet sitter kvar i bilen fast den fått ny motor med allt där till!!

Rs mannen
2010-03-07, 19:48
montera tryckmätare synligt så ni kan kolla soppa trycket under färd, å även ha nen voltmeter ansluten så ni ser ifall den klipper strömen t pumparna,

sen prova att kläppa med knappen t kallstarten, så den itne får så mycket utan pullsa med den, bara för å tästa om det är soppa relaterat,,

sätter fortfarande en 20,a på tänings problem, :P

golf4life
2010-03-07, 19:53
montera tryckmätare synligt så ni kan kolla soppa trycket under färd, å även ha nen voltmeter ansluten så ni ser ifall den klipper strömen t pumparna,

sen prova att kläppa med knappen t kallstarten, så den itne får så mycket utan pullsa med den, bara för å tästa om det är soppa relaterat,,

sätter fortfarande en 20,a på tänings problem, :P

Okej de ska vi testa då!!

Vad för tänd fel ska de kunna vara ?

alla prylar kommer från bilen motorn satt i och där gick den kanon!

Rs mannen
2010-03-07, 21:57
bara tror det, men börja med att tästa å fixa allt soppa relaterat så ni sen kan avfärda det å gå på nått annat,

jag tycker sällan det är boppa problem på bilar, men en sak vet jag , dom kan gå kanon i flera år, sen 10min efter kan stäng av den så startar dom inte äns, så allt kan ha hänt när ni flytta över motorn, nåogn kontakt som var bra kontat i innan som ni böjde lite på å vips försvan den bra kontakt ytan,

hadde en kaddet dom bludrade lite iblan, å motorn lampan kunde tändas iblan, hadde då tillgån till ganska avanserad felsöknings utrustning, felkoden vi fick var , " för hög spänning över co potensiometer" å felet var lite oxid på ett av stiften i kontakten till Lmm, efter lite puttsning med fint sandpapper å lite kontaktspray så gick den kanon å inga felkoden uppstod sen,

men som sagt börja med en sag, å red ut den först, å ändra görna bara en sak mällan varige täst, då ni inte ändar för mycket så det påvärkar att blien går sämre ist,

du skulle haft en lamda mätare så du kunde sen om den drar iväg åt nått håll, men kolla med tryckmätare å voltemeter, där ser ni ju så pumparna funkar iaf.

golf4life
2010-03-07, 22:27
bara tror det, men börja med att tästa å fixa allt soppa relaterat så ni sen kan avfärda det å gå på nått annat,

jag tycker sällan det är boppa problem på bilar, men en sak vet jag , dom kan gå kanon i flera år, sen 10min efter kan stäng av den så startar dom inte äns, så allt kan ha hänt när ni flytta över motorn, nåogn kontakt som var bra kontat i innan som ni böjde lite på å vips försvan den bra kontakt ytan,

hadde en kaddet dom bludrade lite iblan, å motorn lampan kunde tändas iblan, hadde då tillgån till ganska avanserad felsöknings utrustning, felkoden vi fick var , " för hög spänning över co potensiometer" å felet var lite oxid på ett av stiften i kontakten till Lmm, efter lite puttsning med fint sandpapper å lite kontaktspray så gick den kanon å inga felkoden uppstod sen,

men som sagt börja med en sag, å red ut den först, å ändra görna bara en sak mällan varige täst, då ni inte ändar för mycket så det påvärkar att blien går sämre ist,

du skulle haft en lamda mätare så du kunde sen om den drar iväg åt nått håll, men kolla med tryckmätare å voltemeter, där ser ni ju så pumparna funkar iaf.

Den gick exakt lika innan vi bytte motor!!

Alltså den beter sej lika även fast vi bytt motor,sprut,generator osv osv från en bil som gick klockrent!

Felet kan endast ligga i soppa pumpen tycker ja nu! ska testa och mäta soppa tryck och kolla med voltmeter.

När ja körde 8v motorn förut på E85 så hade ja lambda mätare i hela tiden och då "dippa" den ner och visa jätte snålt just när den dog!

nu gör den ju lika så ja antar att de inte finns soppa när de blir hård belastning. varför är grymt konstigt :S

Bilar alltså :)

Lillen
2010-03-07, 22:39
nu gör den ju lika så ja antar att de inte finns soppa när de blir hård belastning. varför är grymt konstigt :S

Känns precis som soppaslut på högvarv.
Exakt så som jag haft flera gånger.

Har berott på flera orsaker.

Förpump ett flertal gånger.
Pumpen går fint ur tanken men så fort dem hamnar i tanken så orkar den inte.

Filter som vart tätt.
Samma här flera gånger.

Huvudpump har endast hänt en gång tror jag.

Samt att jag fått strul med bränslehuvud nån gång.
Fixade sig efter att ha motionerat kolven i huvudet lite.
Går ju att få lite strul där om det ståt stilla , haft sprit i tanken eller annan skit.


Men alla gånger detta beteende infunnit sig har det varit beroende på soppaproblem iaf.
Inte 100% säkert att det är så för er men magkänslan säger definitivt så =)

golf4life
2010-03-07, 22:57
Känns precis som soppaslut på högvarv.
Exakt så som jag haft flera gånger.

Har berott på flera orsaker.

Förpump ett flertal gånger.
Pumpen går fint ur tanken men så fort dem hamnar i tanken så orkar den inte.

Filter som vart tätt.
Samma här flera gånger.

Huvudpump har endast hänt en gång tror jag.

Samt att jag fått strul med bränslehuvud nån gång.
Fixade sig efter att ha motionerat kolven i huvudet lite.
Går ju att få lite strul där om det ståt stilla , haft sprit i tanken eller annan skit.


Men alla gånger detta beteende infunnit sig har det varit beroende på soppaproblem iaf.
Inte 100% säkert att det är så för er men magkänslan säger definitivt så =)

ja tror helt klart på soppa förlust!

Eftersom om man kör kallstarten samtidigt så orkar den mer ett tag sen surar den.

Vi har ju flödes testat 2st förpumpar och dom flödar 0,5L på 10sek så de bör inte vara felet heller!

Bränslehuvudet tror ja inte på, då vi körde elektroniskt sprut på 8v motorn och den gick exakt lika samt att sprutet gick klockrent 2 dagar innan när motorn satt i brors golf.

Ska testa i morgon att köra pumparna direkt utan ström från bilens relä och se vad som händet.

golf4life
2010-03-08, 21:22
Felet hittat i dag :)

Bilen klipper strömen till pumparna. Något fel på relä tror vi, men testa flera olika utan resultat!

Nu körs pumparna direkt med brytare och den går som den ska ÄNTLIGEN!!!!

Lillen
2010-03-08, 21:52
Härligt!

Och som vanligt är det gissa felet som felar =)
Bilar beteer sig så skumt att man aldrig gissar rätt utan felsök är det som gäller.

golf4life
2010-03-08, 22:12
Härligt!

Och som vanligt är det gissa felet som felar =)
Bilar beteer sig så skumt att man aldrig gissar rätt utan felsök är det som gäller.

ja visst är de så! drygt skit var de iaf. synd ja har bytt snurra, vore ju kul och testat ställa in 8v motorn nu när de går och varva hårdare :)