handdator

Visa fullständig version : Skillnad på KR toppen och 9A toppen?



kim_gulle
2010-03-05, 23:41
I nästan varenda bygge som involverar ett 9A block så sitter det oftast som alltid en KR topp på det.
Varför sätter man KR toppen på 9A blocket egentligen? Har det bara med kammarna att göra eller är det nåt mer också?

Är lite nyfiken på hur många hästar en 9A har också. Med eller utan kat.

razer
2010-03-06, 00:04
2.0L 16v 9A har 136hk original, finns bara med kat och KE-Motronic insprutning.

Det är inte bara kammarna som skiljer mellan de olika topparna.
Jag vet om tre olika gjutningar, 9A/PL, KR och ABF(ACE)...

KR har bäst insug,men sämre av gas. ABF har nog bäst totalt sett om man inte ska porta och har finare förbränningsrum.

Sen finns det fyra olika uppsättningar kammar.

Axelsson
2010-03-06, 00:05
9A motorn har katalysator och effekten är 100 kw (136 hk).

kim_gulle
2010-03-06, 01:46
Så 9A är i princip en PL fast på 2 liter? Samma topp?
Om man ska porta och sådär, spelar det någon större roll vilken topp man använder?

Sweeper
2010-03-06, 11:14
Precis, 9A har samma topp som PL motorn har. Man kan säga att PL är nedbantad KR motor och 9A är nedbantad ABF motor (nästan).

kim_gulle
2010-03-06, 16:06
Bara det att 9A har samma slag som KR och PL. Så om man slänger på en KR topp så blir det i princip en uppborrad KR motor. :)
Nån som vet exakt volym på en 9A?

Sweeper
2010-03-06, 17:31
1984cm3

kim_gulle
2010-03-06, 17:52
1984cm3

Visst är det 144mm slag på dem och 83mm borr eller är jag ute och cyklar då?

magoo
2010-03-06, 21:10
i 1.8L motorn har du 86,4 mm slag och 81mm i borr. 2L motorn har du 92,8 i slag och 82.5mm i borr. Längden på stakarna i 1.8 är vanligtvis 144 mm. 2l motorerna förekommer det iaf 2 olika längder på stakar orginal 144mm och 159mm

kim_gulle
2010-03-07, 00:56
Så för att komma upp i 2.1 liter så måste man borra ända till 85mm. Är det möjligt att göra det eller blir blocket för klent då?

magoo
2010-03-07, 07:44
du kan använda dig av veven från 1,9 L motorn ( diesel) då den är på 95.5 mm i slag, tidigare fanns även en 100 mm eftermarknadsvev från Oettinger men dom den fortfarande finns att fåtag på har jag ingen aning om. Som du själv har sett så är möjligheten till att öka volymen mha borrning rätt begränsad i dessa motorerna. Jag skulle nog säga att 85 mm är uteslutet ...

kim_gulle
2010-03-07, 15:26
OK, kanske inte är så viktigt då. Långslagiga motorer brukar ju inte vara så varv villiga som de lite mer kortslagiga och 2 liter lär nog räcka gott och väl. Kan väl borra till 83,5 om man skulle vilja och köra med dem där wiseco kolvarna som finns på DLI-Teknik med komp på 11:1. Fast då lär man ju behöva nya stakar också eller?

magoo
2010-03-07, 17:49
Om du nu skall välja en 2 l motor välj då en maskin som har det "höga" blocket med 159 stakar. Likaså Om du skulle bygga med en diesel vev så bör du utgå ifrån ett högt block. Du kan även bygga en högvarvig långslagig motor men livslängd och driftsäkerhet blir en annan fråga.

Lillen
2010-03-07, 18:01
Jag skulle säga att åker du bara gata så kvittar det.
Hög som låg eller volym då du inte utnyttjar de höga varven mer än korta stunder på gatan.
Åker du bana , konbana eller annat som frestar på under längre perioder krävs en välbyggd motor.

På gatan är det ju som bäst lite rödljusåka man kan mäta med.

Så klart OM du nu hittar de du söker så bygg på en ABF.
Höga blocket har den ju orginal och bästa grundmotorn.

kim_gulle
2010-03-07, 23:09
Har fått tag på en 9A. ABF verkar vara omöjlig att hitta så det blev en 9A. Jag ska mest åka gata men kommer även köra konbana och bana. Tror inte jag kommer varva längre än kanske 7000 eller nåt sånt ändå för jag lär nog inte våga. Kanske uppåt 7500 eller högst 8000 om man kör konbana eller nån knixig bilbana. Men har man racelager och riktiga bultar och grejer så ska det väl hålla antar jag?

razer
2010-03-08, 10:00
Det går inte att borra en 9A motor mer än till 84mm, det är verkligen MAX. (jag skulle aldrig borra till mer än 83,5mm)

Ska du köra mer än 92,8mm slaglängd är det ABF blocket som gäller.

Det du minska ska byta när du bygger motorn är ventiltryckare och ventilfjädrar. Ventiltryckarna tycker inte om >7500rpm längre stunder.


9A bottendelen tål att varvas till 7500rpm, jag gjorde det två somrar, sen fick jag haveri(vevstakslager, tryckare och ventilfjäder). Men då har jag kört ganska mycket bana och verkligen varvat mycket. Jag pendlade med bilen till jobbet under en månad och då bilen älskar att varvas så blev det 6500+rpm nästan varje dag! Sen med 4,24 slutväxel så ligger man och kör på 4000rpm i motorvägsfart...

Sweeper
Precis, 9A har samma topp som PL motorn har. Man kan säga att PL är nedbantad KR motor och 9A är nedbantad ABF motor (nästan).

Jag håller inte med där, 9A bottendelen är föregångaren till ABF. Gjutningen i ABF toppen är en vidareutveckling av 9A toppen.

kim_gulle
2010-03-08, 10:59
Så viktigast är då att byta tryckare och fjädrar? Fast det är klart att man byter till racelager också när man endå har isär motorn.
Riktigt hårda fjädrar och mekaniska tryckare lär ju göra susen? Lite fundersam över det där med lashcaps dock. Hur monterar man sånna eentligen? Kan man använda nån form av slip för att justera dem eller måste man använda en svarv?

Funderar på att ha S2 ventiler. Eller är dem för små kanske? Vill man ha mer än 200 häst så kanske man ska ha ännu större. Mycket spekulationer i mitt huvud.

razer
2010-03-08, 17:13
Ventiltryckare i bra skick är ett måste om man vill varva, 7500rpm är max för vad dom orkar och varvar man ofta mycket får man räkna med att de inte orkar så länge. Originalventilfjädrarna ska klara ett lyft på 11,5mm, mina kammar hade ett lyft på 11,5mm och det höll ju ett tag...

Ska man byta till mekaniska lyftare måste man byta till anpassade kammar (det kommer jag göra nu).
Men ska man köra mekaniska kammar med lyftare måste man nästan byta insprutningen.

S2 ventilerna är inte bättre än KR ventilerna vad jag vet, de har samma mått.
Rallybilarna plockar ju ut ~230+ hk med originalstorlek på ventilerna.

Sweeper
2010-03-08, 21:13
Sweeper
Precis, 9A har samma topp som PL motorn har. Man kan säga att PL är nedbantad KR motor och 9A är nedbantad ABF motor (nästan).

Jag håller inte med där, 9A bottendelen är föregångaren till ABF. Gjutningen i ABF toppen är en vidareutveckling av 9A toppen.

Därav "nästan"...Vad jag har hört så har PL annan gjutning jfm KR osv osv osv osv.....Jag har bara kortförklarat.

kim_gulle
2010-03-08, 21:28
Ventiltryckare i bra skick är ett måste om man vill varva, 7500rpm är max för vad dom orkar och varvar man ofta mycket får man räkna med att de inte orkar så länge. Originalventilfjädrarna ska klara ett lyft på 11,5mm, mina kammar hade ett lyft på 11,5mm och det höll ju ett tag...

Ska man byta till mekaniska lyftare måste man byta till anpassade kammar (det kommer jag göra nu).
Men ska man köra mekaniska kammar med lyftare måste man nästan byta insprutningen.

S2 ventilerna är inte bättre än KR ventilerna vad jag vet, de har samma mått.
Rallybilarna plockar ju ut ~230+ hk med originalstorlek på ventilerna.

Aha, så då kanske ma inte behöver oroa sig så mkt över att skaffa större ventiler då. Men är inte portning rätt meningslöst om man inte portar hela vägen in i cylinder och skaffar större ventiler?

Tänkte förresten ha Webrar på motorn till att börja med. Slänga på K-jetroniken när det blir dags för besiktning vilket kommer bli vartannat år bara för bilen kommer vara veteran efter nästa år så det blir inte så mkt möda med det. Lär väl bli individuella spjällhus nån gång i framtiden när plånboken tillåter. Men Webrar lär ju kunna hantera mekaniska lyftare och kammar antar jag.

razer
2010-03-08, 21:42
Du behöver inte ha större kanaler i en KR topp utan det är nästan så att man ska lägga igen och förbättra utformingen om man ska få det bättre.

För stora kanaler ger lägre flödeshastighet...

kim_gulle
2010-03-08, 23:17
Så man behöver inte porta egentligen alltså då förutom att jämna till kanalerna och sånt?

squid
2010-03-09, 13:06
men du kim.. ring o snacka med Åke :D han kan nog ge dig mkt tips och råd..

han vet ju som sagt hur du kan bygga för att de ska hålla :P

kim_gulle
2010-03-09, 20:15
men du kim.. ring o snacka med Åke :D han kan nog ge dig mkt tips och råd..

han vet ju som sagt hur du kan bygga för att de ska hålla :P

Haha får nog fan ta o göra det. Tydligen så kände patrik honom också rätt så väl så det blir nog till att ringa till honom när det blir dags att bygga. ;D

squid
2010-03-09, 22:23
ja de får du göra :D för de Åke inte vet är inte värt o veta heller :)

själv får man lite små hjälp av hans grabb.. Janne.. då ja hjälper han o skruva med deras rally bil.. Mazda 323 GTR :P

kim_gulle
2010-03-09, 22:42
Haha jaså han kör en sån han. Vilken av dem är det? Det går ju ett par 323 GTR i skogarna härikring. ;)

squid
2010-03-10, 10:53
Den är röd.. Lennart uppe på OL Construction kör ju en gul.. fast det är en 1600.. Jannes röda är ju en 1800 :P

kim_gulle
2010-03-11, 00:02
Hehe, ok. Ska komma ihåg det nästa gång jag ser den. :)