handdator

Visa fullständig version : Kassa kolvringar?



Janne.M
2010-03-03, 18:34
Håller ju på med min 2E/Gti konvertering och kom att tänka på en grej:

När brukar kolvringarna behöva bytas? Jag glömde helt att göra ett "komp"/"leakdown"-test när toppen satt på så jag skruvade av toppen. Nu kom jag på att det kanske skulle vara läge att byta kolvringar?

- Passaten (motorn?) har gått 21000 mil, förra ägaren pratade om att det hade varit mycket bytt/renoverat på den då den haft problem med värdena på besiktningen för nåt år sedan, dock vet jag inte vad som gjordes. Finfina värden på senaste besiktningspappret.
- Loppen ser riktigt fina ut med fina kryssmönster
- Har inte sett någon tendens till vändkanter

Går det att bara dra på den gamla toppen och gamla packningen och dra åt med de gamla bultarna? (är nog tungt då motorn ej är i bilen) och göra ett "leakdown test" och lyssna i insug och avgas för att kolla att det inte är ventilerna som är otäta?

Vilka indikationer finns det på slitna kolvringar?

Vart köper ni era kolvringar ifrån, 500kr/sats kompispris är lite dyrt tycker jag.

Vad behöver bytas mer vid byte? vevstaksbultar+muttrar, vad mer?

Nogge
2010-03-03, 21:56
Man kan mäta gapet på det lila mellanrummet som blir om man kniper ihop ringen runt kolven, kolla i en Haynes-bok för exakta värden. Där står säkert också en massa tips på hur man kollar att ringarna är ok.

Sedan skall man ju alltid passa sig för att använda gamla topplocksbultar. Man gamblar alltid när man snålar in på nya sådana.

Svårt att avgöra om ett byte av kolvringar skall genomföras. Men vid 21k mil hade jag gjort det. Men om motorn redan var renoverad så är det ju svårare att veta. Vet du när motorn renoverades? Miltal alltså, borde ju gå att luska fram i gamla besiktningspapper. För att vara på den säkra sidan, och nu när du ändå har motorn isär, kolla alla slitdelar och byt om du är osäker på någonting.

ovredsson84
2010-03-03, 23:02
Bara byta, låt det kosta..

Ångrar dig annars efter hand.. =P

jöns
2010-03-04, 07:27
det finnes kolvringar från Tyskland. det kostar runt 1000-1200 för en sats.
Hör av dig om du behöver hjälp. Har en firma jag brukar köpa från som skickar snabbt och är billiga.

Janne.M
2010-03-04, 11:24
Att slänga ihop toppen med gamla grejer hade förstås bara varit för att göra ett "leakdown"test då jag har alla packningar + bultar nya liggandes redan.

Får nog kanske nöja mig med en planing + ev. nya original styrningar (om det behövs) av toppen så blir det ju lite pengar över.

Vill inte plocka lös kolvarna och "mäta" ringarna då det kostar ca 300 - 500kr i nya delar att få in dom igen. Åker kolvarna ur så ska det bytas ringar.

Jöns:
Såg ditt inlågg från en gammal post när jag sökte men lyckades inte hitta några kolvringar då jag inte kommer på vad de heter på tyska ;) men 1000 - 1200kr låter ju helt klart överkomligt jämfört med 2000 - 2400kr.

Något mer än vevstaksbultar+muttrar som behöver bytas? om inte lagren är kassa då.

jöns
2010-03-04, 14:11
http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=gti++kolbenringe&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=PL+kolbenringe&_osacat=0&bkBtn=1


ATP som finns där är hur bra som helst att handla med! Kolbenringe heter det btw.
Han har lager och bultar och allt sånt med.

Janne.M
2010-03-05, 05:38
http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=gti++kolbenringe&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=PL+kolbenringe&_osacat=0&bkBtn=1


ATP som finns där är hur bra som helst att handla med! Kolbenringe heter det btw.
Han har lager och bultar och allt sånt med.

Är inte så sjukt bevandrad med tyska e-bay. Hittade inga kolvringar till 2.0 2E motorn från ATP..?
Några andra tips på bra ställen/säljare från tyskland?

jöns
2010-03-05, 07:27
http://www.autoteile-perfekt.de/index.php5?d=sv

nu vet jag inte vad det är för årsmodell och beteckning på din passat, men jag kan lova att det finns där.
Annars kan du maila och fråga. Han har allt du behöver....

Janne.M
2010-03-05, 15:46
Bottendelen är från en passat -91 2,0 (2E motorn) Nu äntligen hittade jag var det borde finnas men fanns (motor > kurbeltrieb > kolben > kolbenringsatz ) inga kolvringar.

Snackar killen engelska eller måste man skriva på tyska?

jöns
2010-03-05, 16:17
han är väl som de flesta tyskar ingen mästare på engelska.
men han skriver och man förstår honom. . .

väldigt snabb på svar och jobbar över helgen med.... dra iväg en fråga så får du ett solklart svar.
har fullt förtroende för det företaget.

hellebjork
2010-03-05, 16:20
http://cgi.ebay.de/beschichtete-Kolbenringe-GOTZE-2E-9A-ABF-V6-82-50-Turbo_W0QQitemZ120539092469QQcmdZViewItemQQptZAuto teile_Zubeh%C3%B6r?hash=item1c10b095f5

golfii
2010-03-07, 10:07
Bottendelen är från en passat -91 2,0 (2E motorn) Nu äntligen hittade jag var det borde finnas men fanns (motor > kurbeltrieb > kolben > kolbenringsatz ) inga kolvringar.

Snackar killen engelska eller måste man skriva på tyska?

tyskar suuuger så!
ja har førsøkt bestællt hem coils i månader men de bara krånglar så nu lægge rja ner de dær! men de finns alltid guldkorn i sandlådan så hittar man en sådan så vore de perry!