handdator

Visa fullständig version : Samma insprut på PL och KR?



jöns
2010-03-02, 22:09
Som rubrik.

Undrar helt enkelt om det är samma eller man måste ha från respektive motor.
Elsystem/box skiljer ju så allt är ju inte samma.

Har en PL motor men saknar insprutsenheten, vad den nu heter. . .

Staffan16v
2010-03-02, 23:05
KR har k-jetronic. PL har KE-jetronic.

jöns
2010-03-03, 08:07
ok.

Så det går alltså inte att ta den boxen från KR och sätta på PL?
Då blir det fel med databoxarna och helt systemet rasar och bilen går skit?


Vad händer om jag hittar ett från en 9A? Fungerar det ihop med PL motorn?
Måste jag ha data boxar och allt från 9A med isf?

kim_gulle
2010-03-04, 20:01
ok.

Så det går alltså inte att ta den boxen från KR och sätta på PL?
Då blir det fel med databoxarna och helt systemet rasar och bilen går skit?


Vad händer om jag hittar ett från en 9A? Fungerar det ihop med PL motorn?
Måste jag ha data boxar och allt från 9A med isf?

KR har inte ens nån box. Förutom den boxen till tändningen då men dem är nog likadana så det är faktiskt omöjligt att plocka boxen från en KR. :)

jöns
2010-03-04, 22:28
njae, det var inte riktigt så jag menade. syftade på den luftboxen med hela det mekaniska insprutet... boschboxen med luftdelen.
det är ju det jag ligger back. säger jag som om alla visste, har ju inte skrivit det.
det verkar vara svårare att hitta till PL än till KR. det är bara så jag tänkte...

vet att jag skriver illa och dåligt med info men jag vet inte riktigt vad sakerna heter. hoppas ni har överseende med det.

kim_gulle
2010-03-05, 11:20
Själva luftburken kan du nog ta från en KR men själva insprutningsdelen med bränslehuvud och luftvågen kan du inte ta för dem är helt olika. Lite osäker på om det kanske går att sätta ett KE-Jet huvud på en våg från en K-Jet dock. Vad är det som du egentligen vill byta då? Är det liksom hela insprutningen eller?
Jag skiftade från KE-Jet till K-jet på brorsans folkracebil men jag vet inte hur bilprovningen skulle ta det om man gjorde det på en vanlig bil.

KR har ju det helmekaniska K-Jetronik medans PL har det halvelektroniska KE-Jetronik. Personligen föredrar jag K-Jetronik. Vet inte vad 9A har. Beror väl på årsmodell tror jag men det finns säkert nån här som kan svara på det bättre än jag.

Mackan73
2010-03-05, 13:33
Min 89:as passat med 9A har KE.

KE-Jetronic gjorde väl sitt intåg då syresensor & kat monterades. Det blev katkrav 1989 i Sverige.

jöns
2010-03-05, 14:54
härligt.

för jag gissar på att det är enklare att hitta en passat med 9a motorn och KE systemet än en mk2 gti PL med ke systemet.

Mackan73
2010-03-05, 15:52
härligt.

för jag gissar på att det är enklare att hitta en passat med 9a motorn och KE systemet än en mk2 gti PL med ke systemet.

Det skulle jag inte sätta pengar på. 16v passater vimlar det inte direkt av. Samma sprut satt även på Corrado 16v men dom är nog inte heller speciellt enkla att få tag i.

KE satt säkert på andra bilar än just vw också.

Här är iaf en liten funktionsbeskrivning av den:

http://home.swipnet.se/~w-46515/kejet.htm

Lillen
2010-03-05, 20:15
Varför inte bara flytta över allt från en KR så lär det fungera fint.
KR och PL är ju i stort samma motor och fungerar fint med respektive variant på sprut.
Går ju att flytta mellan.

SBP lär inte se skillnaden mellan spruten.

jöns
2010-03-05, 21:35
nej, speciellt inte när de inte kommer se det....

jag har ju elen och styrboxar och allt förutom insprutningsdelen, tänkte det skulle vara smidigast att bara köpa den.
för att slippa köpa allt annat som jag inte behöver. . .

måste hitta en 16v mk2 som jag kan knycka delar från. någon som har en som står?

Lillen
2010-03-05, 21:42
jag har ju elen och styrboxar och allt förutom insprutningsdelen, tänkte det skulle vara smidigast att bara köpa den.
för att slippa köpa allt annat som jag inte behöver. . .

måste hitta en 16v mk2 som jag kan knycka delar från. någon som har en som står?

Säkrast är att ta allt från den bil du tar ifrån.
Inte hundra på att elen från PL-motorn fungerar med KR-härvan rakt av.
Pl har ju lite styrning för avgasrening mm , ta allt från KR-motorn så är du safe!
MEN tänk på att OM du har kat så lan de bli knas ju.

jöns
2010-03-05, 21:46
ja, ska jag ta allt från kr så skippar jag kissen, men det kommer jag göra i vilket fall som helst.
finns ingen anledning att ha den där...

Lillen
2010-03-05, 21:47
Vad har du för årsmodell?
Vad satt i bilen innan och är det KAT orginal?

jöns
2010-03-05, 22:19
ja, det kan jag ju tillägga. har inte tänkt på att det ska spela någon roll.

bilen är en 86 med bytt motor från en KR till en PL, med allt bytt.
denna motorn ska nu ner i en mk1a av 1980 års modell.

jag har katten som satt på bilen, denna är dock tom och kommer inte att användas.