handdator

Visa fullständig version : Länkarmsbyte, vänstergängat?



hellebjork
2010-02-27, 20:08
Håller på att byta länkarmar på min Corrado. Den främre bulten som går in i framvagnsbalken sitter som, ja, jag vet inte vad. Hårt så in i bomben, den ska dras med 130nm om jag tolkat boken rätt.

Jag ska ha loss den men det går omöjligt, är den vänstergängad? Om inte, nått tips? Har dessvärre inte tillgång till någon kraftig kompressor och min elektriska mutterpicka tackade för sig när jag försökte med den :)

Mini_me
2010-02-27, 21:49
Den bulten är en vanlig MEN den brukar rosta fast nå grön jävligt.
Brukar även rosta fast i själva stål hylsan som den går igenom = Går den av eller lossnar så fjädrar den bara tills gummit går sönder.

Går den av är det skit jobbigt att lösa...jag bytte på en Corre och blev tillslut tvungen att byta framvagns balk.

Den SKA gå att lossa med vanliga verktyg men är det som du beskriver så låter det illa...

hellebjork
2010-02-27, 22:25
Den bulten är en vanlig MEN den brukar rosta fast nå grön jävligt.
Brukar även rosta fast i själva stål hylsan som den går igenom = Går den av eller lossnar så fjädrar den bara tills gummit går sönder.

Går den av är det skit jobbigt att lösa...jag bytte på en Corre och blev tillslut tvungen att byta framvagns balk.

Den SKA gå att lossa med vanliga verktyg men är det som du beskriver så låter det illa...

Man törs ju inte ta i för man vet hur mycket extrajobb det blir om den går av.

onk
2010-02-27, 22:31
Värme?

hellebjork
2010-02-27, 23:13
Har inte tillgång till värme i garaget, förutom elementen på väggen då :), men jag får nog ragga tag i nån som kan värma lite åt mig så man slipper stå där med bultarna i två delar.

Lillen
2010-02-27, 23:18
De gånger det inte hjälpt att svetsat/värmt på bultskallen har jag borrat hål i balken och svetsat eller värmt på muttern inne i balken. Det är ju ändå där inne det rostar och fastnar.

Hylsan i bussningen är en jävel att fastna och gör den det är de nästan lika illa som om bulten går av.
Man får operera hur man än gör i så fall!