handdator

Visa fullständig version : Oljefilter till min ombyggda G60



Joda
2010-02-25, 19:47
Halloy..

Jag undrar om jag kan använda ett standard "Golf" filter till min "G60".

Jag är trött på att betala nästan 200 kr för ett G60-filter. Eftersom att motorn är ombyggd på alla sätt så känns det naturligt att ställa frågan.

Länk till projektforumet med bilder på oljekylningen finns här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?4314-Corrado-16VG60-blir-16VLysholm/page4

/Johan

Manny
2010-02-25, 20:18
Jag TROR, efter att endast tittat o klämt på de olika filtrena att enda skillnaden mellan dom är" muttern" som sitter i botten för att demonteringen av filtret ska underlättas pga tryckrören som sitter i vägen på g60.
Köp o dissikera vettja =).

Joda
2010-02-26, 16:59
Jag har hört att det kan ha att göra med att G60-filtret har en inbyggd backventil.. Men det var ett par år sedan jag hörde det. Minns inte vart det kom ifrån. Jag köpte ett filter till KR-motorn idag. Kostade otroliga 47 kr hos den lokala VW-handlaren!!!!! Det är knappast någon idé att handla eftermarknads! haha

Har dock inte bestämt mig för om jag ska använda det filtret eller ett G60. Det kan bli så att jag sågar isär mitt oljefylda G60-filter samt det nya för 47 kr och jämför. Får se.....

/Johan

Manny
2010-02-26, 17:06
Det tycker jag låter som en fiffig idé =), fram med bandsågen!

2stroke
2010-02-28, 13:37
Jag undrar om jag kan använda ett standard "Golf" filter till min "G60".
Jag är trött på att betala nästan 200 kr för ett sk. G60-filter.



Jag har hört att det kan ha att göra med att G60-filtret har en inbyggd backventil..
Men det var ett par år sedan jag hörde det.
Minns inte vart det kom ifrån.
Jag köpte ett filter till KR-motorn idag.
Kostade otroliga 47 kr hos den lokala VW-handlaren !!!!!
Har dock inte bestämt mig för om jag ska använda det filtret eller ett G60.


VW handlarna har 2 olika standard filter till deras vanliga motorer som har funnits sedan urminnes tider....

* ( Standard ) Ett som är för vanlig 1500 mils körning.
* ( Heavy Duty ) Ett som är för skitiga förhållanden / kortkörningar / längre bytes intervaller upp till 3000 mil.

Båda dessa standard filter har backventiler och båda dessa har en ByPass ventil som skall öppna vid 2,5 Bar

Det som skiljer är filtermaterialet !

Med tanke på priset så har du nog fått det lite enklare filtret för 1500 mils körning.
Jag har för mig att ( HD ) filtret brukar kosta runt 85:- hos VAG.




Jag TROR att enda skillnaden mellan dem är "muttern" som sitter i botten på G-60 filtret för att demonteringen av filtret ska underlättas pga tryckrören som sitter i vägen på G-60.


Ovanstående låter mycket mycket troligt !!


.

Joda
2010-02-28, 21:20
Intressanta fakta!!!

Jag kör nog absolut max 500 mil varje sommar, så bytesintervallet har ingen betydelse.

Sjukt att det ska behöva kosta 150 kr EXTRA med en ditsvetsat plåtmutter dock. Tänk om man vetat detta i alla år! För övrigt så var det samma oljefilter till G60 som till "vanliga" VW i dahlhems katalog för 5-10 år sedan. Tror deras filter hette piper cross. Jag minns att jag reagerade på att de rekomenderade samma filter.

/Johan

Fors
2010-03-01, 07:26
Jag åker G60, 1H-motorn, och på VAG får jag alltid det där "billiga" filtret utan muttrar....

2stroke
2010-03-05, 10:25
Grävde vidare i detta ämne några kvällar ute på nätet och gjorde lite djupdykande jounalistik....
och det visar sig precis som jag hade för mig att det finns 2 olika VAG Original filter.

* Upp till 1500 Mil :
* Upp till 3000 Mil : 06A115561B ( Heavy Duty / Long Life / kortkörningar / skitiga förhållanden / inkörning / etc etc )




.